|
| کد مطلب: ۱۱۱۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

شهر هزار ساله «حریره» کیش در یونسکو ثبت موقت شد

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: پرونده شهر تاریخی حریره به طور موقت در یونسکو ثبت شده است و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

شهر هزار ساله «حریره» کیش در یونسکو ثبت موقت شد
منبع: ایرنا |

«مرتضی رمضانی گالشی» روز شنبه طی نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شهر تاریخی حریره از آثار ثبت شده ملی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: مستندات لازم برای ثبت جهانی این شهر تاریخی در حال تهیه است.

وی ادامه داد: ثبت جهانی شهر حریره نقش بسزایی برای حضور گردشگران خارجی در کیش برای بازدید از این منطقه تاریخی منحصر به فرد خواهد داشت.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه طرح‌های زیرساختی گردشگری شهر تاریخی حریره در حال انجام است، اضافه کرد:‌ ساماندهی محوطه، مسدود سازی مسیرهای منتهی به این شهر تاریخی، ساماندهی ورودی، نور پردازی، نصب دوربین مدار بسته، استقرار نیروی یگان حفاظت، راه اندازی موزه مردم شناسی در محوطه و ساخت مستندی از این شهر تاریخی تنها بخشی از اقداماتی است که هم اکنون در حال اجرا و بین ۳۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش برای توسعه گردشگری است، افزود: هم راستا با سیاست‌های کلان دولت و با ایجاد زیرساخت‌های لازم تمامی تلاش خود را برای جهش در توسعه گردشگری کیش به کار خواهیم برد.

شهر تاریخی «حریره» کیش در یونسکو ثبت موقت شد

درختان ۱۰۰ ساله در کیش باید در میراث ملی ثبت شوند

«رمضانی گالشی» با تاکید بر اینکه درختان با عمر بالای ۱۰۰ سال کیش باید به عنوان میراث ملی به ثبت برسند، گفت:‌ پیگیری‌های لازم در این راستا به عمل آمده و در صورت عملی شدن آن، با هرگونه دخل و تصرف در قطع کردن یا خشکاندن درختان به شدت برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در منطقه حریره با توجه به قدمت بالای درختان، متاسفانه تاکنون هیچ درختی به ثبت نرسیده است.

شهر تاریخی «حریره» کیش در یونسکو ثبت موقت شد

سیمای درخت سبز کیش باید حفظ می‌شد

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوالاتی در رابطه با خشک شدن درخت سبز چند صد ساله این جزیره، گفت: روند خشک شدن این درخت از سال‌ها پیش آغاز شده بود و موضوعی نیست که به امروز یا حتی سال جاری مربوط بوده باشد؛ اما معتقدیم به دلیل اینکه این درخت یک مقصد گردشگری محسوب می‌شود باید حتی خشک شده آن نیز حفظ می‌شد تا آسیبی به سیمای آن وارد نشود.

با استفاده از روش‌های نوین، درخت سبز خشک شده باید به پایداری می‌رسید تا ظرفیت گردشگری آن حفظ شود.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین، درخت سبز خشک شده باید به پایداری می‌رسید تا ظرفیت گردشگری آن حفظ شود.

«رمضانی گالشی» با اشاره به ثبت نشدن درخت سبز کیش در فهرست میراث، اظهار کرد: به دلیل اینکه این درخت به ثبت میراث نرسیده، عملا ما نمی‌توانیم به موضوع ورود مستقیم کنیم اما چون روزانه بیش از ۷۰۰ گردشگر از این اثر طبیعی بازدید داشتند برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و پیگیری‌ها در این رابطه ادامه خواهد داشت.

هیات ویژه بررسی پرونده «درخت سبز» تشکیل شد

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه طی مکاتبات انجام شده، به سازمان شرکت عمران، آب و خدمات کیش تاکید شد که هرس بخشی از درخت به صورت تخصصی و زیر نظر مشاور انجام شود، افزود: متاسفانه در هرس ساعت پنج بامداد درخت سبز حتی نمایندگان میراث و حفاظت از محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش نیز حضور نداشتند.

وی ادامه داد: با دستور شخص سرپرست منطقه آزاد کیش، هیاتی ویژه برای بررسی پرونده درخت سبز تشکیل شد که نتایج بررسی‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، جزیره کیش دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده این جزیره است.

کیش از جزیره‌های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و خارجی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین