|
| کد مطلب: ۱۱۱۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد

موقع بالارفتن از پله، نفس تان می گیرد؟/ دلیلش را بخوانید

احساس خستگی موقع بالا رفتن از پله و تنگی نفس پله بالا رفتن را اکثر مردم تجربه کرده‌اند و برای جلوگیری از این نوع تنگی نفس راه‌های ساده‌ای وجود دارد.

موقع بالارفتن از پله، نفس تان می گیرد؟/ دلیلش را بخوانید
منبع: ایرنا |

چند بار پیش آمده است که بعد از یک پیاده روی طولانی، هنگام بالا رفتن از پله‌های کوتاه نیز نفس‌تان بگیرد و حتی قادر به صحبت هم نباشید؟ به نظر می‌رسد این مشکل هنگام انجام فعالیت‌های ساده، خواسته یا ناخواسته برای همه رخ می‌دهد. با این وجود چند گام ساده وجود دارد که می‌توانید انجامشان دهید تا دفعه بعد نفس نفس زدن و خستگی کمتری را تجربه کنید.

چرا هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار تنگی نفس می‌شوم؛ علت چیست؟

آنچه برای شما هنگام بالا رفتن از پله‌ها رخ می‌دهد " عدم تحمل تحرک" است . وقتی قصد بالا رفتن از پله را دارید، هنوز گرم نشده‌اید و ماهیچه‌هایتان سرد هستند، ضربان قلب شما پایین است و بدن‌تان آماده حرکت ناگهانی نیست . هنگامی که از پله بالا می‌روید، اساسا اسکات یک پا را به همراه ورزش هوازی انجام می‌دهید که موجب بالا رفتن سریع ضربان قلب شده و بدن به طور ناگهانی به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و از این جهت احساس از نفس افتادن و تنگی نفس می‌کنید.

دلیل دیگری که به شدت روی شما تاثیر می‌گذارد انقباض عضلاتی مانند ماهیچه سرینی است. با ورزش مداوم می‌توانید کشش این عضله را تقویت کنید که با عدم تمرین هنگام بالا رفتن از پله ، منقبض خواهد شد و درد و خستگی بیش از حد را به همراه خواهد داشت . 

اگر مرتبا به باشگاه می‌روید و تمرین می‌کنید اما هنوز هم با بالا رفتن از پله مشکل دارید نگران نباشید زیرا برای مدیریت میزان سلامت خود می‌توانید از ضربان قلب یا سایر معیارها مانند ترکیب بدنی و قدرتی خود آگاه شوید .

وقتی تنگی نفس پله جدی است ؛ کی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور عمده دلیل نگران کننده تنگی نفس هنگام بالا رفتن از پله به دو عضو مهم بدن مرتبط است، قلب و ریه که اگر این احساس تنگی نفس مدام تکرار شود و فرد پس از بالا رفتن از پله مدت نسبتا زیادی را برای نرمال شدن تنفسش زمان نیاز داشته باشد بایستی توسط پزشک متخصص معاینه شود.

یکی از علائم هشدار دهنده اصلی که باید به آن توجه داشته باشید درد قفسه سینه است که هنگام نفس نفس زدن و خستگی ایجاد می‌شود و ممکن است که نشانه‌ای از بیماری قلبی یا انسداد کرونر باشد. در صورتی که مبتلا به انسداد کرونر باشید، پزشک با انجام تست استرس می‌تواند به شما در رفع آن کمک کند. 

تورم مچ پا و پاها یا سرفه کردن هنگام بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند نشانه دیگری از وجود یک مشکل قلبی باشد .

یکی دیگر از دلایلی که باید به پزشک مراجعه کنید؛ زمانی  است که از فعالیت‌های اساسی زندگی روزمره مانند راه رفتن در مسافت‌های کوتاه خسته شوید  یا با شروع ورزش  و تمرین بیشتر اوضاع‌تان بهتر نشود. ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک یا فیزیوتراپیست مشاوره‌ای داشته باشید.

چگونه می‌توان این از نفس افتادن‌ها هنگام بالا رفتن از پله‌ها را متوقف کرد؟

اگر نفس نفس زدن و احساس خستگی شما حین بالا رفتن از پله موجب نگرانی‌تان شده است؛ مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش این مشکل امتحان کنید. توصیه می‌شود قبل از بالا رفتن از پله لحظه‌ای تامل کنید و خود را گرم کنید . در ادامه چند روش وجود دارد که می‌توانید خود را سریع‌تر آماده کنید البته اگر پزشک شما را معاینه کرده و اجازه انجام حرکات ورزشی را داده باشد.

ابتدا برای تمرین کردن، ورزش‌هایی مشابه با بالا رفتن از پله‌ها انجام دهید تا به شما برای بالا رفتن از پله‌ها یاری دهد. برای آماده‌سازی پاها و ماهیچه‌های سرینی، تمرینات مقاومتی با وزن بدن مانند اسکات و لانگ را انجام دهید تا به مرور زمان این مشکل در شما رفع شود.

به گزارش وب گاه نمناک، اگر سیگار می‌کشید، مطمئنا در خستگی شما تاثیر دارد. اگر چه سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک گزینه سالم معرفی می‌شوند اما مطالعات اولیه نشان می‌دهند که بخار آن به ریه‌های شما آسیب می‌رساند بنابراین سعی کنید سیگار را ترک کنید تا روز خوبی را برای پیاده‌روی و بالا رفتن از پله‌ها شروع نمایید.

ارسال نظر

پربازدیدترین