|
| کد مطلب: ۱۱۱۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

اگر هر روز دوش نگیریم چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

بعضی از ما عادت داریم روزی یک بار یا حتی بیشتر دوش می‌گیریم. در ادامه می‌خواهیم ببینیم اگر هر روز دوش نگیریم چه اتفاقی می‌افتد و چرا باید این عادت را ترک کنیم.

اگر هر روز دوش نگیریم چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

بعضی از ما عادت داریم روزی یک بار یا حتی بیشتر دوش می‌گیریم. اما اگر از خودتان بپرسید که چرا باید هر ۲۴ ساعت خودمان را بشوییم، شاید متوجه شوید که دارید بیش از حد لازم دوش می‌گیرید. در حقیقت دوش گرفتن مکرر هیچ فایده‌ای برای ظاهر و حتی سلامتمان ندارد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم اگر هر روز دوش نگیریم چه اتفاقی می افتد و چرا باید این عادت را ترک کنیم.

۱- کمتر در معرض عفونت قرار خواهید گرفت

شاید فکر کنید که هر روز دوش گرفتن برای سلامتی مفیدتر است. اما در واقع برعکس است. دوش گرفتن‌های مکرر ممکن است تعادل میکرو ارگانیسم‌های روی پوست را بر هم زند، امری که پوست را در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر می‌کند. دستگاه ایمنی بدن ما باید توسط باکتری‌ها و آلودگی‌ها تحریک شود و دوش گرفتن بیش از اندازه ممکن است دستگاه ایمنی را ضعیف و از توانایی آن برای محافظت از ما در برابر ویروس‌ها بکاهد.

۲- پوستتان از شما ممنون خواهد بود

دوش گرفتن طولانی‌مدت با آب داغ شاید آرامش‌بخش باشد و پوست را کاملاً تمیز کند اما می‌تواند باعث پیری زودرس هم شود. پوست ما از یک لایه چربی خارجی پوشیده شده که رطوبت را در خود نگه می‌دارد تا پوست مدت بیشتری پُر و جوان باقی بماند. شستشو و اسکراب پوست می‌تواند این لایه محافظ را از بین ببرد، امری که پوست را تحریک، دچار چین و چروک و خشک می‌کند.

۳- ممکن است سرعت رشد موهایتان کمتر شود

متناقض به نظر می‌آید اما شستشوی روزانه موها می‌تواند آنها را درنهایت کدرتر و چرب‌تر کند. شستشوی هر روزه موها باعث از بین رفتن لایه چربی خارجی‌ای می‌شود که مثل یک سپر حفاظتی در برابر آسیب‌ها عمل می‌کند. منافذ پوست در واکنش به این اتفاق شروع به تولید هرچه بیشتر چربی می‌کنند، امری که پوست کف سر را تحریک و دچار خارش می‌کند و در نهایت موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. این مسأله ممکن است رشد موها را مختل کند و در نتیجه موها نتوانند ظاهر خوبی نداشته باشند.

۴- ممکن است وزن کم کنید

گرفتن یک دوش آرامش‌بخش بلافاصله بعد از خوردن یک پرس غذای لذیذ شاید خوشایند به نظر برسد اما این عادت ممکن است واقعاً باعث بالا رفتن وزنتان شود. برای هضم شدن غذا خون باید به شکل مناسبی به سمت معده جریان پیدا کند. دوش گرفتن باعث افت دمای بدن می‌شود، امری که دستگاهی گوارش بدن را سردرگم می‌سازد. انجام مکرر این کار ممکن است به دستگاه گوارشتان صدمه بزند و باعث بالا رفتن وزنتان شود.

۵- کمتر مستعد واکنش‌های آلرژیک خواهید بود

دوش گرفتن بیش از اندازه ممکن است یکی از عوامل زمینه‌ساز واکنش‌های آلرژیک ناخوشایندتان باشد. با آسیب دیدن پوشش اسیدی پوست، از قدرت پوست برای مقابله با محرک‌های خارجی کاسته می‌شود. شستن تمام آلودگی‌ها از پوست، دستگاه ایمنی بدن را تنبل می‌کند، امری که ممکن است منجر به بروز آلرژی، آسم و حتی دیابت شود.

۶- برای سلامت دستگاه تناسلی‌تان هم بهتر است

دستگاه تناسلی هم مانند پوست برای حفظ سلامت خود باید از تعادل باکتریایی برخوردار باشد. آبی که خود را با آن می‌شوییم ممکن است حاوی فلزات سنگین و دیگر مواد شیمیایی مضر باشد، چه برسد به رایحه‌ها و افزودنی‌های مصنوعی بسیاری که درون صابون‌ها و شامپوها وجود دارد. قرار دادن هر روزه خود در معرض این مواد شیمیایی ممکن است به باکتری‌های مفید درون دستگاه تناسلی صدمه بزند، امری که باعث خارش، تحریک و عفونت‌های مختلف می‌شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین