|
| کد مطلب: ۱۱۰۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد

هشدار؛ مادران باردار کنترل قند خون خود را جدی بگیرند

یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه عدم کنترل قند خون در مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری، اثرات سوء زیادی دارد، بر لزوم کنترل مرتب قند خون در دوران بارداری تاکید کرد.

هشدار؛ مادران باردار کنترل قند خون خود را جدی بگیرند
منبع: ايسنا |

پری‌ناز تسبیحی اظهار کرد: دیابت بارداری پدیده‌ای جدا از دیابت نوع یک و دو است، دیابت بارداری نوعی از افزایش قند خون است که در طول بارداری تشخیص داده شده و آزمایش دیابت بارداری در همه‌ی مراکز و حتی در مناطق روستایی هم برای زنان باردار ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: غربالگری بارداری تنها غربالگری است که اکنون توسط دولت حمایت می‌شود و از هفته‌ی ۲۴ تا ۲۸ و در برخی موارد تا هفته‌ی ۳۲ باید مادران نسبت به انجام آن اهتمام ورزند.

وی تصریح کرد: کسانی که سابقه‌ی تولد فرزندی با وزن بیش از چهار کیلو و یا سابقه‌ی دیابت خانوادگی دارند باید در دوران بارداری آزمایش قند خون را در سه‌ماهه‌ی اول هم انجام دهند.

تسبیحی با بیان اینکه مبتلایان به دیابت بارداری دو دسته هستند، افزود: اولین مورد کسانی هستند که از طریق تغذیه و رعایت رژیم خاص، قند خون آنها کنترل می‌شود و دومین دسته افرادی هستند که با تزریق انسولین و داروهای مخصوص قند آنها کنترل می‌شود.

این متخصص زنان با بیان اینکه دیابت بارداری می‌تواند باعث افزایش میزان مایع جنین شود، گفت: این نوع دیابت باعث درشت‌تر شدن جنین می‌شود و همچنین قند زیاد مثل ماده‌ی سمی عمل می‌کند و می‌تواند در دریچه‌های قلب یا سطح مغز جنین رسوب کند و مشکل بسیار حادی برای نوزادان به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه اگر قند خون مادر کنترل نشود، نوزادی که به دنیا می‌آید قند خون پایینی دارد، اظهار کرد: اگر در حین تولد، پزشک نوزاد متوجه پایین بودن قند خون نوزاد نشود بعد از تولد، ممکن است نوزاد دچار تشنج شود.

وی ادامه داد: بنابراین در مورد جنین قندخون معکوس عمل می‌کند، مادرانی که دیابت و قند خون بالایی دارند فرزندانی را به دنیا می‌آورند که گلوکز خون آنها بسیار پایین است و باید بالافاصله بعد از تولد شیردهی شروع شود و اگر قند خون نوزاد نرمال نشود باید نوزاد بستری شود تا متخصصین، قند خون نوزاد را کنترل کرده و سپس به والدین تحویل دهند.

تسبیحی با بیان اینکه کسانی که به دیابت بارداری مبتلا شده‌اند ممکن است به دیابت نوع دو هم دچار شوند، گفت:  ۲۵ درصد افرادی که در دوران بارداری، دیابت وابسته به بارداری داشتند ممکن است در طول عمر خود مبتلا به دیابت نوع دو شوند در این افراد باید به صورت دوره‌ای بعد از زایمان قند خون کنترل شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین