|
| کد مطلب: ۱۱۰۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد

روستا و آبشار سنگان، مناسب برای سفر تابستانی

روستای سنگان، از توابع بخش کن در ناحیه شمال غربی شهر تهران محسوب می‌شود و در میان کوه‌های البرز میانی قرار دارد. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. این روستا به‌دلیل وجود آبشار سنگان از اهمیت گردشگری برخوردار است و به‌خصوص در روزهای تعطیل، میزبان گردشگران زیادی می‌شود.

روستا و آبشار سنگان، مناسب برای سفر تابستانی
منبع: ایرنا |

روستای سنگان مشتمل بر ۶ محله به نام‌های ده پایین یا سنگان پایین، ده میان یا سنگان میانی، ده سر یا سنگان بالا، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. قدیمی‌ترین محله روستای سنگان، سنگان پایین نام دارد که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا است. آثار بازمانده تاریخی به‌ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشته‌های برخی از سنگ قبرها قدمت روستای سنگان به بیش از ۵۰۰ سال پیش می‌رسد. 

آبشار سنگان از جاهای دیدنی تهران است و در شمال غرب روستای سنگان از توابع بخش کن، در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار در ارتفاع ۲۵۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این آبشار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به اوج شکوه و زیبایی می‌رسد.

در زمستان نیز آبشار سنگان با یخ زدن جلوه‌ای بسیار بدیع و زیبا به خود می‌گیرد؛ به‌ویژه در اسفند ماه قندیل‌های بزرگی از یخ و برف سراسر آبشار را می‌پوشاند. در این فصل قطره‌های آبی که از آبشار فرو می‌ریزند، به‌محض برخورد به زمین یخ می‌زنند و به مرور زمان، تپه‌ای از قطرات یخزده زیر آبشار درست می‌شود که شکلی شبیه به تونل دارد.

روستا و آبشار سنگان کجاست؟

برای دسترسی به روستا و آبشار سنگان از سمت کرج و غرب تهران، باید پس از میدان دهکده المپیک به‌سمت شرق در اتوبان همت حدود سه کیلومتر مسیر را طی کنید و از محل میدان دوم شهران، به‌سمت کن وارد شوید. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به‌سمت امامزاده داوود و پس از حدود ۱۰ کیلومتر، در سه‌راهی به‌سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می‌دهد، حرکت کنید. با طی این مسیر به روستای سنگان پایین و از آن به روستای سنگان بالا می‌رسید.

راهنمای بازدید از روستا و آبشار سنگان

فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود یک ساعت است. شیب مسیر پس از عبور از باغ‌ها، به‌تدریج زیاد می‌شود و روی یال‌های متعددی امتداد می‌یابد که دیواره‌ای سنگی تمام این یال‌ها را به دو میان تقسیم می‌کند. این دیواره بلند باعث ایجاد آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می‌کند. آبشار زیبای سنگان با بلندی حدود ۳۰ متر دارای محوطه‌ای مسطح و مناسب برای اتراق و استراحت است. در طرف چپ آبشار نیز با کمی فاصله غارهایی دیده می‌شوند. رودخانه فصلی سنگان به طول ۱۲ کیلومتر از دامنه‌های شرقی کوه کرکو، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه می‌گیرد و پس از سیراب کردن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن یا سولقان می‌ریزد.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از آبشار سنگان شامل کوله سبک یک روزه، کفش مناسب مثل نیم‌بوت یا کفش ساق بلند، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، لیوان و ظروف غذای غیر یکبار مصرف (برای رعایت مقدماتی‌ترین اصول حفاظت محیط زیست)، لوازم بهداشتی شخصی، زیرانداز انفرادی، قمقمه آب و فلاسک چای انفرادی، دوربین عکاسی، سوت، غذای مناسب و هد لمپ با باطری مناسب می‌شود.

در فصل زمستان وسیله نقلیه خود را در جایی نزدیکی روستا پارک کنید و به هیچ وجه تا امامزاده را با ماشین نروید. به‌دلیل سرمای هوا جاده پرشیب امامزاده در بعدازظهر خیلی زود یخ می‌زند و با تاریک شدن هوا، بالا آمدن از آن تقریبا غیرممکن می‌شود.

بهترین زمان بازدید از روستا و آبشار سنگان

به‌دلیل قرار گرفتن در میانه کوه‌های البرز میانی، روستای سنگان نسبت به شهر تهران و سایر نقاط اطراف آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد. بنابراین از اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز سفر به این روستا لذت دیگری دارد. البته زیبایی آبشار سنگان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به اوج خود می‌رسد. اگر علاقه‌مند هستید قندیل‌های یخ آبشار سنگان را از نزدیک ببینید، فصل زمستان، با رعایت جوانب احتیاط به این روستا سفر کنید.

امکانات روستا و آبشار سنگان

روستای سنگان دارای امکاناتی نظیر رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی است؛ اما در مسیر دسترسی به آبشار و محدوده آن، امکانات خاصی وجود ندارد. ازهمین‌رو حتما پیش از اقدام به سفر یا در روستا، وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. 

اقامت در روستا و آبشار سنگان

 بهتر است از کمپینگ و اقامت شبانه در محدوده آبشار خودداری کنید. برای شب‌مانی می‌توانید از اقامتگاه بوم‌گردی داخل روستای سنگان استفاده کنید. این اقامتگاه از دو کلبه سنگی تشکیل می‌شود و اقامت در آن همراه با بازدید از موزه گیاهان دارویی و سایت پرورش زنبور عسل است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین