|
| کد مطلب: ۱۱۰۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

از 20هزار تولیدکننده گل وگیاه فقط 250 نفر در نمایشگاه شهرداری شرکت کردند

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از طرح‌های ما ایجاد شرایطی برای عرضه مستقیم گل در تمامی معابر شهر است، گفت: ساماندهی بازارهای گل و گیاه از اقدامات در دستور کار است تا تولیدکنندگان بتوانند در این مراکز محصولات خود را به درستی عرضه کنند.

از 20هزار تولیدکننده گل وگیاه فقط 250 نفر در نمایشگاه شهرداری شرکت کردند
منبع: ایرنا |

علیرضا زاکانی روز شنبه در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران در محل بوستان گفت‌وگو گفت: مطابق آمار ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه است و صد و دهمین صادرکننده علاوه بر این در داخل کشور ما کاهش سرانه مصرف از ۱۰ شاخه را داریم که همین میزان مصرف نیز ۱۰ درصد استاندارد جهانی است این آمار قابل تامل است و برای بهبود آن باید چاره اندیشید.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه گل‌وگیاه از هر جهت مفید است و حضور تولیدکنندگان خارجی نیز مغتنم است زیرا تولیدکنندگان خارجی داشته‌هایی دارند که ما باید از آن بهره بگیریم‌ و ما نیز داشته‌ای داریم که می‌توانیم به آنها عرضه کنیم حضور سفرای محترم و نمایندگان کشورها در جمع ما نمایانگر این است که ما می‌توانیم بهترین تعامل را با کشورهای دیگر در زمینه گل‌و گیاه داشته‌باشیم و رتبه صادراتی خود از صد و دهم جهان را بهبود ببخشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: موضوع توسعه صنعت گل و گیاه از ۲ منظر جدی است نخست به طراوت بخشی شهر و بالابردن کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند دوم باعث رشد حوزه اقتصادی کشور ما می‌شود که در این رابطه ما در شهرداری تهران تلاشمان این است کمک کنیم به ایجاد بستر انعکاس توان‌مندی های داخلی این صنعت که یک نمونه آن برگزاری نمایشگاه گل‌و گیاه است.

وی تاکید کرد: در کنار فرهنگ‌سازی باید با استفاده از تبلیغات شهری شرایط را برای بالا بردن سرانه مصرف گل و گیاه در تهران فراهم کنیم همچنین مهمترین اقدام ما باید تبدیل شهر به نمایشگاه گل و گیاه باشد.

شهردار تهران با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در توسعه فضای سبز شهری نیز گفت: پیش از انقلاب تعداد پارک‌های سطح شهر تهران ۶۵ عدد بود اما این آمار اکنون به ۲ هزار و ۳۸۸ پارک رسیده‌ اگر چه محدودیت آبی در تهران داریم با این وجود ما به وضع موجود راضی نیستیم و می‌توانیم با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در زمینه آبیاری فضای سبز شهر تهران را بیش از قبل توسعه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۲۰ هزار تولید کننده گل‌ و گیاه در کشور داریم که تنها ۲۵۰ تا از این تولیدکنندگان در نمایشگاه امروز شرکت کرده‌ که در همین رابطه یکی از طرح‌هایی که مجموعه ساماندهی ما پیگیر شد ایجاد شرایطی برای عرضه مستقیم گل در تمامی معابر شهر است تا مردم بتوانند گل‌ و گیاه دلخواه خودشان را در محل زیست خود ببیند و بخرند.

توسعه فضای سبز پایتخت

شهردار تهران در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل‌وگیاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: به طور جد در تلاش هستیم هم فضای سبز شهر تهران را توسعه دهیم و هم به تنوع گونه‌های گیاهی شهری بیفزاییم.

 زاکانی در خصوص اقدامات شهرداری تهران در زمینه افزایش سرانه مصرف گل‌ و گیاه افزود: تلاش می‌کنیم بازارچه‌های عرضه کننده گل‌وگیاه را در سطح شهر تهران افزایش دهیم همچنین در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم یکی از تولیدکنندگان گل‌وگیاه پیشنهاد داد در محلات شهر تهران شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا مردم در محل زندگی خود بتوانند گل و گیاه تولید کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد در راستای حمایت از تولیدکنندگان می‌توانیم زمینه را برای عرصه گل در بخش های مختلف شهر فراهم کنیم و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز ارتباط خوبی با تولیدکنندگان گل‌وگیاه برای تامین نیازهای پایتخت دارد.

 اکنون ۱۰۰ درصد از آب خام برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه گفت: اکنون ۱۰۰ درصد از آب خام برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که تا افق سال ۱۴۱۰ بهره‌گیری ۱۰۰ درصدی از پساب تصفیه شده محقق خواهد شد.

علی محمد مختاری افزود: در نوزدهمین دوره این نمایشگاه بیش از ۲۵۰ تولید کننده داخلی و خارجی حضور دارند این در شرایطی است که شهرداری تهران مسئولیت مستقیم برای توسعه گل و گیاه ندارد اما با هدف ارتقا کیفیت زندگی با همکاری تولیدکنندگان، فرهنگ گل دوستی و گل پروری را در میان شهروندان ارتقا می‌دهد.

وی افزود: سرانه مصرف گل در جهان حدود ۱۰۰ شاخه به صورت متوسط است که ما با این سرانه فاصله زیادی داریم این در حالی است که گل و گیاه می‌تواند برای انسان در شرایط دنیای امروزی امیدآفرین باشد کشور ما در جایگاه هفدهم تولید گل و گیاه قرار دارد اما در حوزه صادرات در رتبه ۱۱۰ قرار گرفته است این در شرایطی است که ۱۵ تا ۲۰ هزار تولید کننده با ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه فعالیت دارند.

مختاری تاکید کرد: بیش از هشت هزار تنوع گونه گیاهی در کشور وجود دارد و با توجه به وجود چهار فصل در شرایط اقلیمی کشور فرصت بسیاری را در این حوزه ایجاد کرده اما ضعف‌های موجود در حوزه بسته بندی و حمل و نقل شرایط صادرات را در حوزه گل و گیاه دچار تضعیف کرده باید اقدامات ویژه‌ای در این حوزه انجام شود تا جایگاه خود را در بازارهای جهانی به دست آوریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پیش از انقلاب تنها ۷۵ بوستان و نزدیک به ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار فضای سبز درون شهری داشتیم که پس از انقلاب و تا امروز تعداد بوستان‌ها به ۲ هزار و ۳۶۸ بوستان و فضای سبز درون شهری به بیش از ۴۶ هزار هکتار افزایش یافته همچنین سال گذشته نیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار به کمربند فضای سبز شهر تهران افزوده شد و حدود ۲ هزار هکتار با دستور شهردار تهران امسال به کمربند فضای سبز شهر تهران از درخت‌های مثمر اضافه خواهد شد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین