|
| کد مطلب: ۱۰۹۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد

گران‌ترین کاروان‌ حج تمتع/ هتل‌های مکه چگونه برای اسکان زوجی آماده می‌شوند؟

سازمان حج و زیارت، هزینه حج تمتع سال جاری را 43 تا 139 میلیون تومان اعلام کرده است، اما امسال اسکان زوجی در مکه هم پیش‌بینی شده که کاروان‌های زوجی حج 1402 با قیمتی بالاتر از این مبلغ، عازم سرزمین وحی می‌شوند.

گران‌ترین کاروان‌ حج تمتع/ هتل‌های مکه چگونه برای اسکان زوجی آماده می‌شوند؟
منبع: فارس |

عملیات اعزام زائران حج تمتع ۱۴۰۲ از سوم خردادماه آغاز می‌شود و زائران از طریق ۲۱ ایستگاه پروازی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

افزایش میانگین سنی زائران حج ۱۴۰۲ نسبت به گذشته

امسال پس از گذشت سه سال، حج تمتع بدون محدودیت برگزار می‌شود. بر همین اساس، زائرانی که به دلیلی داشتن بیش از ۶۵ سال از حج تمتع سال گذشته محروم شدند، امسال به این سفر معنوی مشرف خواهند شد که البته با توجه به آمار زائران حج تمتع سال جاری، بخش قابل توجهی از زائران بیش از ۷۰ سال دارند و میانگین سنی حجاج افزایش یافته است.

 

اسکان زوجی زائران حج امسال برای نخستین بار اجرایی می‌شود

با این وجود، امسال سازمان حج و زیارت اسکان زوجی حج تمتع را اجرایی کرده است. اقدامی که قرار بود در حج تمتع ۹۹ اجرایی شود و برای آن ثبت‌نام هم صورت گرفت، اما به دلیل نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها به دلیل شیوع کرونا هم‌زمان با ایام حج تمتع، این امر محقق نشد و حتی سال گذشته که سعودی‌ها زائران خارجی را پذیرش کردند، چند کاروان زوجی که برای حج ۹۹ آماده شده بودند، به دلیل محدودیت سعودی‌ها و نپذیرفتن زائران بالای ۶۵ سال، متحول شد و خبری از کاروان زوجی حج نبود.

گران‌ترین کاروان حج تمتع ۱۴۰۲

با این وجود، امسال چند کاروان زوجی در کشور پیش‌‌بینی شده که بر اساس بررسی‌ها سه کاروان زوجی در تهران درنظر گرفته شده که هزینه همراهی با آن ۱۴۲ میلیون تومان است؛ یعنی ۳ میلیون تومان گران‌‌تر از بالاترین نوع کاروان حج تمتع ۱۴۰۲ و به این ترتیب این کاروان را می‌توان گران‌ترین کاروان حج ۱۴۰۲ دانست.

اسکان زوجی (زن و شوهر) در هتل‌های عربستان در حالی است که هتل‌های مکه گران است و یکی از دلایل بالا رفتن هزینه سفر حج تمتع نیز افزایش هزینه اسکان به شمار می‌رود. تفاوت قیمت کاروان‌ها هم به همین دلیل است؛ تا جایی که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت همه خدمات ارائه شده به زائران خانه خدا یکسان است و تفاوت هزینه کاروان‌ها مربوط به اسکان و هتل آنهاست.

اسکان زائران در مکه مکرمه به صورت زوجی در حالی است که بیشتر اتاق‌های هتل‌ها در مکه مکرمه طوری طراحی شده که امکان اسکان سه تا چهار نفر را دارد و بر اساس قوانین سعودی‌ها هر زائر باید ۴ متر فضا در هتل داشته باشد. اما با راه‌اندازی این کاروان‌ها، آیا اتاق‌هایی برای اسکان زوجی در هتلی تعیین شده یا اینکه باید همان اتاق‌ها با ظرفیت سه تا پنج نفره برای اسکان زوجی (۲ نفره) مهیا شود؟

پیش‌بینی هتلی متناسب با اسکان زوجی حجاج در مکه مکرمه

با توجه به گرانی اسکان در هتل‌های مکه آن هم در موسم حج تمتع که برخی از کشورها اسکان شیفتی را انتخاب می‌کنند و در یک شبانه‌روز سه گروه در هتل اسکان داده می‌شوند، آیا حضور زائران در کاروان‌های زوجی به صرفه است؟ این هزینه چگونه تأمین می‌شود؟

به گفته یک منبع مطلع، سازمان حج و زیارت امسال برای نخستین‌بار اسکان زوجی زائران حج تمتع را اجرایی خواهد کرد و برای این منظور هم هتلی کوچک اجاره کرده که این هتل اتاق‌هایی دو نفره دارد و دیگر نیازی نیست اتاق‌ها با فضای بزرگ به ۲ نفر اختصاص یابد.

همچنین یک منبع مطلع می‌گوید: هتل‌ها در مکه مکرمه از تنوع زیادی از نظر درجه برخودار هستند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و هزینه دریافت شده از زائران، این هتل‌ها نسبت به سایر هتل‌هایی که زائران در آنجا اسکان داده می‌شوند، کیفیت پایین‌تری دارد و تفاوت آن با سایر محل اسکان زائران، داشتن اتاق‌هایی کوچک است، به طوری که عمده این اتاق‌ها بین هشت تا ۱۱ متر است تا از این طریق قوانین عربستان که اختصاص چهار متر برای هر زائر است نیز رعایت شود.       

 

حج

هزینه نهایی حج تمتع ۱۴۰۲

بر اساس برنامه‌ریزی سعودی‌ها ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که هزینه این سفر برای جاماندگان حج تمتع ۹۹ از ۴۳ تا ۷۸ میلیون تومان است؛ به طوری که افرادی که فقط قسط اول هزینه حج ۹۹ یعنی ۲۵ میلیون تومان را در آن سال پرداخت کرده بودند، باید بر اساس کاروان انتخابی مابه التفاوت این هزینه را بپردازند و زائرانی هم که سال ۹۹ هزینه کامل را پرداخت کرده بودند، هزینه کم‌تری نسبت به آنها بپردازند.

همچنین هزینه حج تمتع برای زائرانی که امسال بر اساس اولویت برای تشرف به حج تمتع ثبت‌نام کرده بودند، ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان تعیین شده است که با تصمیم سازمان حج و زیارت همه این زائران حداقل ۱۲۰ میلیون تومان به عنوان قسط نخست پرداخته‌اند. البته این افزایش هزینه حج تمتع در کنار بالا رفتن نرخ ارز، به دلیل گران شدن هزینه تمام شده این سفر معنوی از سوی سعودی‌ها نیز است؛ به طوری که سال گذشته که عربستان زائر خارجی در ایام کرونا پذیرش کرد به بهانه‌های مختلف یک هزار و ۲۰۰ دلار به هزینه حج تمتع افزود و اکنون هم که دیگر محدودیت‌های کرونایی اعمال نمی‌شود، بخشی از این هزینه‌ها از سوی زائران باید پرداخت شود و تنها بخش اندگی از مبلغ مازاد سال گذشته، در حج امسال کاهش یافته است.    

 

ارسال نظر

پربازدیدترین