|
| کد مطلب: ۱۰۹۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

همه چیز درباره لباس پلاس سایز؛ از معنی تا تاریخچه تولید

لباس‌های سایز بزرگ یا پلاس سایز به لباس‌هایی گفته می‌شود که به صورت ویژه و با الگوهای مخصوص برای افرادی که سایز بدن آن‌ها بالاتر از متوسط است دوخته می‌شود. این لباس‌ها با فرم بدن آن‌ها کاملا تناسب دارد و خط تولید محبوبی در دنیای مد است.

همه چیز درباره لباس پلاس سایز؛ از معنی تا تاریخچه تولید

اگر دقیقا بخواهیم بگوییم سایز پلاس چیست و معنی پلاس سایز چیست باید از یک مجله‌ی مد و پوشاک معتبر نقل قول کنیم. مجله‌ی Plus Model سایز بزرگ را اینطور توصیم می‌کند: «به سایزهای ۱۸ و بالاتر یا همان سایزهای ۱X تا ۷X و بالاتر از آن گفته می‌شود. الگوهای لباس براساس این دسته‌بندی سایز‌ها و با تناسب یکسان بزرگ می‌شوند. به همین دلیل ظاهر لباس‌های سایز بزرگ هیچ فرقی باسایزهای کوچک‌تر ندارد.»

این دسته از لباس‌ها در بریتانیا «لباس سایز بزرگ» نامیده می‌شود اما جدیدا نام آن به Evans Outsize یا Evans تغییر نام داده است. بر اساس این نام جدید شعار «پلاس سایز، فروشگاه  سایز بزرگ» در تراکت‌ها و تابلوهای تبلیغاتی آن‌ها هم به چشم می‌خورد. حتی جمله‌ی Evans – The Outsize Shop در بعضی از کشورها به عنوان یک علامت تجاری هم استفاده می‌شود.

تاریخچه تولید لباس‌های پلاس سایز

پلاس سایز یعنی چی پلاس سایز

لین برایانت (Lane Bryant) در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ خط تولید لباس‌های پلاس سایز را برای مادران و نوزادان راه‌اندازی کرد. او در اوایل دهه‌ی ۱۹۲۰ شروع به فروش این مدل لباس‌ها را تحت عنوان «لباس‌هایی مخصوص زنان تنومند» شروع کرد.

ایوانز (Evans – یک فروشگاه خرده فروشی بزرگ در بریتانیا) که در دهه‌ی ۱۹۲۰ یک فروشگاه کوچک لباس پسرانه بود، در سال ۱۹۳۰ با نشان تجاری جدید برای فروش لباس‌های سایز بزرگ در بلومفیلد (Bloomfield) امروزی تاسیس شد.

در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۸ انقلابی در خط تولید پلاس سایز در ایالات متحده شکل گرفت. بعد از آن گروه مد نیویورک مطالعه‌ای را منتشر کرد که در آن از فروپاشی صنعت مد که روی سایزهای خیلی کوچک تمرکز کرده بودند خبر داد.

آژانس بزرگ زیبایی مری دافی (Mary Duffy) اولین آژانس مدلینگی بود که به صورت گسترده و جدی تبلیغات لباس‌های سایز بزرگ را شروع کرد. جالب است بدانید که صنعت تولید لباس سایز بزرگ برای دو دهه بیشترین درصد افزایش سود سالانه را در خرده فروشی پوشاک ایجاد کرد.

مکس مارا (Max Mara) در سال ۱۹۸۰ برند مارینا رینالدی (Marina Rinaldi) را تاسیس کرد و این یکی از اولین خطوط تولید لباس‌های سایز بزرگ گران قیمت و بسیار شیک برای خانم‌ها بود. در سال ۲۰۱۳ اولین نمایش لباس‌های سایز بزرگ در هفته‌ی مد مرسدس بنز به نمایش گذاشته شد.

فرشگاه اینترنتی لوکس ۱۱Honoré به صورت تخصصی خط تولید لباس‌های سایز بزرگ را دارد و در ۶ فوریه سال ۲۰۱۹ در هفته‌ی مد نیویورک یه نمایش مد عالی با تمرکز بر جا انداختن استفاده از لباس‌های پلاس سایز را به راه انداخت.

در این نمایش چهره‌های مشهور صنعت مد و پوشاک حضور داشتند که با پشویدن لباس‌های سایز بزرگ اختصاصی که برای آن‌ها دوخته شده بود، حمایت خود را از این موضوع نشان دادند.

ارسال نظر

پربازدیدترین