|
| کد مطلب: ۱۰۹۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد

تا چه اندازه ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد؟

هرنوع استرس و افسردگی شانس ریزش مو را تشدید می‌کند.

تا چه اندازه ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد؟
منبع: خبر فوری |

ریزش مو علت‌های مختلفی دارد؛ از ژنتیک گرفته تا استرس؛ بنابراین باید برای تقویت مو‌ها همه عوامل وابسته را بررسی کرد.

 بسیاری از ما روزانه با ریزش مو مواجه می‌شویم، اما این ریزش برای برخی بیش از اندازه طبیعی روی می‌دهد. بر اساس مطالعات علمی ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به‌صورت روزانه طبیعی است و باید علت را برای بیش از این میزان جست و جو کرد.

منصور رضایی متخصص تغذیه در این باره گفت: ریزش مو مثل هر مشکل دیگری چند علیتی است؛ یعنی چند عامل مختلف سبب ایجاد این مشکل می‌شود. پس ما به یک علت دچار ریزش مو نمی‌شویم و به تبع با یک راهکار هم نمی‌توانیم این معضل را حل کنیم؛ بنابراین بعد تغذیه فقط یکی از عوامل ریزش مو یا عاملی برای بهبود آن است.

وی افزود: ریزش مو بخشی از طبیعت مو است؛ چه طور ما می‌گوییم فشار خون طبیعی است و اگر فشار خون نداشته باشیم جان خود را از دست می‌دهیم.

او ادامه داد: حتی پرفشاری خون هم اگر بالای ۳۰۸ قرار بگیرد می‌توانیم بگوییم وارد فاز بیماری شده‌ایم. ریزش مو هم بیش از حد طبیعی تبدیل به معضل می‌شود. ریزش موی ما روزانه به‌صورت طبیعی بین ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو است.

این متخصص گفت: یادمان باشد پوست و مو مانند هر ارگان دیگری در بدن دائما ریزش و رویش دارند. تمامی سلول‌های بدن، گلبول‌های قرمز و ... دائما هر روز رویش و ریزش دارند. البته ما انتظار داریم بخشی از ریزش موهایمان دوباره جبران شود و از نو رویش داشته باشد، اما معمولا تعداد برگشت مو کمتر از ریزش آن است. 

رضایی در پاسخ به این سوال که چقدر افزایش سن و همچنین ژنتیک روی ریزش مو تاثیرگذار است گفت: طبق فیزیولوژی بدن ما در درازمدت با افزایش سن تعداد موهایمان کم می‌شود. ژنتیک و ژن افراد هم حرف اول را می‌زند. اما در کنار این عوامل، رفتار محیطی ما نیز بسیار در ریزش مو موثر است؛ استرس، بی‌خوابی، کاهش دریافت پروتئین و مایعات و ... باعث ریزش مو می‌شوند.

وی افزود: برخی از اختلالات هورمونی نیز جدی هستند. حتی تصادف و حوادث می‌تواند این موضوع را تشدید کند. مسائل فیزیولوژیکی مانند بارداری و شیردهی هم تشدید ریزش مو را به‌دنبال دارند.

رضایی در پاسخ به این سوال که مصرف خودسرانه مکمل‌ها و انواع ویتامین‌ها این روز‌ها بسیار رواج دارد، افراط در این موضوع آیا می‌تواند دلیل تشدید ریزش مو باشد افزود: بله، افراط در مصرف برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین A سبب ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی می‌شود، اگر افراد بالغ روزانه بیش از ۵ هزار واحد ویتامین A مصرف کنند، این میزان جزو دوز بالا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:ما معمولا در دارو درمانی برای درمان جوش صورت این میزان دوز بالا را استفاده می‌کنیم. به این صورت که برای درمان جوش صورت برای برخی افراد قرص راکوتان تجویز می‌کنیم، این قرص از مشتقات ویتامین A است و برای رفع آکنه‌های شدید پوستی به دلیل دارا بودن مقدار بالای این ویتامین کمک کننده است.

این متخصص گفت: ازطرفی کمبود برخی ویتامین‌ها نیز مانند B ۹ و B ۱۲ در ریزش مو تاثیرگذارند. نرسیدن این ویتامین به میزان کافی می‌تواند ریزش مو را تشدید کند. زیرا این ویتامین‌ها در تکثیر سلولی نقش دارند. همچنین بیوتین هم که از خانواده ویتامین‌های ب کمپلکس و ماده‌ای مغذی و ضروری است کمبود آن می‌تواند سبب ریزش مو شود. همچنین کمبود و فقر آهن و کمبود ید ریزش مو را تشدید می‌کند. 

او گفت: جدا از کمبود بعضی از مواد مغذی مانند بی آبی، کم آبی، کمبود دریافت پروتئین، می‌توان اختلالات هورمونی به‌ویژه پرکاری تیروئید را یکی از عوامل ریزش مو ذکر کرد. هورمون‌های زنانه و مردانه به‌ویژه در خانم‌ها «سندرم تخمدان پلی کیستیک» می‌تواند در تشدید ریزش مو موثر باشد. شیمی درمانی و مصرف دارو‌های خود ایمنی نیز ریزش مو را تشدید می‌کنند.

وی افزود: بی‌شک استفاده از برخی دارو‌ها ریزش مو را تشدید می‌کند؛ به محض اینکه متوجه این موضوع شدیم باید با پزشک مشورت کنیم تا اگر می‌تواند دارویی را جایگزین آن کند.

این متخصص  در پاسخ به این سوال که بسیاری از افراد مدام درگیر رژیم‌های غذایی هستند، بی‌شک این کار هم ریزش مو را تشدید می‌کند؟، ادامه داد: درست است که ما با تغذیه درست فقط می‌توانیم روند ریزش مو را تاحدی کنترل کنیم، اما نمی‌توانیم متوقف کنیم. چون ریزش مو دائمی است. با این حال رژیم‌های سخت برای کاهش وزن روی ریزش مو بسیار تاثیرگذارند.

رضایی افزود: افراط در هورمون آماگولیک که آن را بیشتر آقایان ورزشکار برای افزایش عضله سازی مصرف می‌کنند هم ریزش مو را تشدید می‌کند.

وی بیان کرد:هرنوع استرس و افسردگی شانس ریزش مو را تشدید می‌کند، بنابراین درمان آن‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. با تمام نکاتی که اشاره کردم کاملا واضح است که علت ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد و البته ژنتیک هم حرف اول را می‌زند.

رضایی گفت: با مصرف ویتامین‌ها و املاح به تنهایی نمی‌توان به جنگ ریزش مو رفت. باید همه عوامل تاثیرگذار را بشناسیم. درمان ریزش مو اصطلاحی علمی نیست و با افزایش سن طبیعی است، فقط می‌توان روند سرعت آن را کنترل کرد.

وی در پایان تصریح کرد: بیماری کرونا هم توانست در افراد مستعد ریزش مو را را تشدید کند. سیگار و الکل هم جزو عوامل تاثیرگذار است که ترک آن‌ها در بهبود کیفیت موهایمان لازم است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین