|
| کد مطلب: ۱۰۸۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد

چگونه خسته کننده نباشیم؟

اگر احساس می کنید مخاطبین زیاد توجهی به حرف‌های شما ندارند یا از حرف زدن شما زود خسته می‌شوند، می‌توانید در این مطلب ترفندهایی بیاموزید که دیگر حرفهایتان خسته کننده نباشد.

چگونه خسته کننده نباشیم؟
منبع: ایرنا |

وجود افراد کسالت آور و خسته کننده در هر محیطی می‌تواند حتی وقایع هیجان انگیز را خسته کننده نماید. اگر احساس می‌کنید خودتان هم یکی از این افراد هستید و به دنبال راهکارهایی هستید که چگونه خسته کننده نباشیم یا اگر احساس می‌کنید در کلاس درس، جلسات رسمی یا جمع‌های دوستانه به محض این که شروع به صحبت می‌کنید با چهره‌های بی‌حوصله روبرو می شوید، بهتر است با ما همراه شوید.

چگونه خسته کننده نباشیم؟

برای این که خسته کننده نباشید می‌توانید از ترفند های زیر در گفت وگوها استفاده کنید: 

۱ - درگیرکردن ذهن مخاطب

ذهن انسان مانند نوزادی همیشه گرسنه است ولی زودتر از چیزی که فکرش را بکنید خسته می‌شود و می‌خواهد خودش را با خوراک‌های ذهنی سرگرم کننده تغذیه نماید. به گفته جان مدینا، زیست شناس تکامل مولکولی و نویسنده نیویورک تایمز معتقد است که مغز بازه توجه بسیار کوتاهی دارد.

مغز انسان جذب افراد و چیزهای عجیب و جالب می‌شود بنابراین اگر می‌خواهید خسته کننده نباشید باید جالت توجه به نظر برسید و بتوانید ذهن مخاطب را درگیر کنید.

۲ - از سناریوهای از پیش تعیین شده استفاده نکنید

اغلب افراد در ملاقات با دیگران سوالات تکراری می‌پرسند و جواب‌های تکراری دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهیم خسته کننده نباشیم باید از حاشیه امن خود بیرون بیاییم و سوالات مهم با جزئیات خاص بپرسیم، مثلا : بهترین کاری ک این هفته انجام دادی چه بود؟ به غیر از  کارکردن چه چیزی باعث می شود صبح ها زود از خواب بیدار شوید؟ کار فعلیتان را دوست دارید؟ 

۳ - اشتیاق شما مخاطب را هیجان زده می‌کند

سعی کنید مردم را از نظر عاطفی حریک کنید، اغلب تعاملات اجتماعی یکنواخت وتکراری اند و مکالمات روزمره بیش از اندازه کسالت آور می‌شوند. چه کاری می‌کنی یا چه چیزی باعث شده اینجا بیایی، سوالاتی هستند که اغلب در مکالمات روزمره تکرار می‌شوند و هیچ نقطه اوجی ندارند و مغز را کنجکاو نمی‌کنند بنابراین باید کمی هیجان عاطفی به مکالماتتان اضافه کنید و سعی کنید از چیزهایی حرف بزنید که مردم را هیجان زده کند.

۴ - به دیگران احساس مهم بودن بدهید

همه انسان‌ها دوست دارند احساس مهم بودن، کنند. یکی از نیازهای ثانویه انسان بعد از غذا و سرپناه، احساس ارزشمندی، مهم بودن و دوست داشتنی بودن است. اگر به نظرات، زمان و احساسات دیگران اهمیت بدهید باعث می‌شوید که او احساس مهم و ارزشمند بودن داشته باشد. در نتیجه شما که سرمنشا این احساس بوده‌اید تبدیل به فردی جذاب و جالب توجه برای او خواهید شد. 

سری بعد که به یک مهمانی یا جلسه کاری رسمی رفتید سعی کنید به طرف مقابل احساس ارزشمند بودن بدهید. از نتیجه این رفتار بسیار حیرت زده خواهید شد. 

۵ - گوش کنید و براساس آن سوال بپرسید

یکی از رایج‌ترین شکایات افراد بعد از یک مکالمه این است که طرف مقابل به اندازه کافی سوال نپرسیده است. مردم عاشق این هستند که درباره خودشان حرف بزنند و زمانی که سایرین به آنها علاقه نشان می‌دهند احساس خوبی پیدا می‌کنند. شاید فکر کنید با پرسیدن سوال به خصوص درباره موضوعات حساس، فضول یا بی‌ادب به نظر می‌رسید، اغلب ما بیش از حد به این  فکر می‌کنیم که با سوالات خود، مزاحم دیگرن می‌شویم یا بعضی چیزها را نباید بپرسیم. 

سوال کردن همییشه هم بد نیست، اگر می‌بینید طرف مقابلتان از پاسخ به سوالاتتان لذت می‌برد به این کار ادامه دهید. معمولا کسانی که سوالات بعدی را می‌پرسند، دوست داشتنی‌تر هستند. برای این که بتوانید سوالات درستی بپرسید باید به سخنان طرف مقابل به دقت گوش کنید. به جای سوالات تکراری، کجایی، چه کار می‌کنی یا اهل کجایی ، سوالات زیر را امتحان کنید: بزرگ شدن در این شهر را دوست داشتی؟ بزرگ شدن درآن شهر چه حسی داشته؟

سوالاتی بپرسید که نشان دهد به صحبت‌های  طرف مقابل گوش می‌دهید و می‌خواهید بیشتر درباره او بدانید. این کار باعث می شود طرف مقاب احساس بهتری داشته باشد .

۶ - تغییر موضوع مکالمه

برای این  که صحبتتان خسته کننده و حوصله سر بر نباشد موضوع مکالمه را بعد ازمدتی تغییر دهید. اگر فکر می‌کنید زیاد حرف زدن درباره یک موضوع باعث عمق بیشتر مکالمه می‌شود تصور اشتباهی است. چیزهای خوب همیشه زود تمام می‌شوند.

۷ - از زبان بدنتان استفاده کنید

می‌توانید برای جذاب‌تر شدن از زبان بدن و حرکاتی مانند لبخند زدن یا تماس چشمی استفاده کنید تا طرف مقابلتان احساس کند مورد تایید شما قرار گرفته است و به او توجه دارید. با تکان دادن سر می‌توانید حرف‌های طرف مقابل را تایید کنید، بعد از تمام شدن صحبت‌هایش در چشمانش نگاه کنید و ۳ بار سرتان را تکان دهید.

این حرکت یعنی ادامه بده، گوش می‌کنم. اغلب افراد بعد از این حرکت به حرف زدن ادامه می‌دهند و مکالمه عمیق‌تر می‌شود. هنگام حرف زدن از نگاه کردن به تلفن همراه خودداری کنید، این رفتار به ظاهر ساده حس بدی به طرفتان منتقل می‌کند.

۸ - کمتر غر بزنید

غر زدن و شکایت کردن دائمی  در ابتدای لیست عادت‌های خسته کننده قرار می‌گیرد. با این که همه ما هر از گاهی نیاز داریم درباره مشکلاتمان صحبت کنید ولی باید حواسمان به موقعیت باشد، اگر مشکلتان را به دوست صمیمیتان بگویید، او سعی می‌کند شما را درک کند ولی غر زدن به رئیستان یا همکارتان یا کسی که در توبوس کنار شما نشسته است شما را خسته کننده جلوه می‌دهد. 

زمانی که با مشکلات عاطفی دست و پنجه نرم می‌کنید، غر زدن برای بهبود حالتان خوب است ولی با این روش نمی‌توانید با دیگران ارتباط بگیرید. 

۹ - شوخ طبعی

شوخ طبعی و خنده می‌تواند مکالمات را لذت بخش‌تر کند. طنز کلامی می‌تواند مکالمات را سرگرم کننده‌تر کند، به شما کمک کند با مشکلات بهتر کنار بیایید، راهی برای جواب ندادن به سوالات ناراحت کننده است و احساس همدلی را تقویت می‌کند. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در آمریکا انجام شد نشان داد که شوخ طبعی باعث ارتقای موقعیت اجتماعی افراد می‌شود. بامزه بودن و شوخ طبعی البته در جایگاه مناسب باعث افزایش محبوبیت افراد می‌شود. 

۱۰ - انتقاد پذیری

به گزارش وب گاه بیتوته، زمانی که دیگران متوجه شوند شما فرد انتقاد پذیری هستید، دید بهتری به شما خواهند داشت. شبکه‌های اجتماعی باعث شده‌اند همه بخواهند تصویری زیبا و بی‌نقص از خودشان به نمایش بگذارند. انتقاد پذیر بودن می‌تواند اطرافیان را بیشتر به سمت شما جلب کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین