|
| کد مطلب: ۱۰۸۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد

عکس/ یک پلنگ ایرانی در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت تصویر پلنگ ایرانی برای نخستین بار از طریق دوربین تله‌ای در منطقه حفاظت شده سبزکوه این‌ استان خبر داد.

عکس/ یک پلنگ ایرانی در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد
منبع: ایسنا |

سعید یوسف‌پور افزود: پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری به صورت آماتوری ثبت شده بود که با توجه به ثبت نخستین تصاویر با استفاده از دوربین تله‌ای در محدوده منطقه حفاظت شده سبزکوه، پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی افزود: با ثبت مشاهده عینی و همچنین ثبت تصاویر از طریق دوربین‌های تله‌ای، اکنون با قاطعیت می‌توان به حضور پلنگ در منطقه حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری اشاره کرد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده و حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، یادآور شد: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال و بختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستانهای کیار، بروجن و لردگان قرار گرفته است.

زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱/۶۳ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در چهارمحال و بختیاری/ عکس

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین