|
| کد مطلب: ۱۰۷۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد

جلوگیری از سفید شدن مو امکانپذیر شد

محققان فرایند تاثیر سلول‌های بنیادی روی تولید رنگدانه‌های مو را کشف کرده‌اند که شاید در آینده برای معکوس کردن سفید شدن موها بکار برود.

جلوگیری از سفید شدن مو امکانپذیر شد
منبع: دیجیاتو |

اگرچه موهای خاکستری یکی از معیارهای جذابیت در دهه‌های اخیر به شمار می‌رفته است؛ اما معمولاً نشان‌دهنده فرایند پیری در انسان است و به همین دلیل برخی افراد سعی در تغییر آن دارند. تلاش‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی تاکنون برای مقابله با  سفید شدن موها ، نتیجه‌بخش نبوده است؛ ولی یافته‌های جدید، امیدها را برای پیشرفت در این زمینه، زنده کرده است.

چگونه می‌توان جلوی سفید شدن موها را گرفت؟

پژوهشگران مدرسه پزشکی دانشگاه نیویورک، با مطالعه روی سلول‌های بنیادی ملانوسیت در موش، فرایند جدیدی برای رنگ‌بخشی به موها پیدا کرده‌اند. طبق یافته‌های آنها، انتقال سلول‌های مذکور به نزدیکی فولیکول‌های مو می‌تواند موجب ایجاد مجدد رنگدانه شود. شایان ذکر است که انسان‌ها نیز دارای سلول‌های مشابهی در بدن خود هستند و احتمال دارد یافته‌های اشاره شده در آینده برای معکوس کردن فرایند سفید شدن موها مورد استفاده قرار بگیرد.

براساس نتایج این مطالعه، سلول‌های بنیادی ملانوسیتی در ابتدا به راحتی می‌توانند بین قسمت‌های مختلف فولیکول مو جابه‌جا شوند؛ ولی به مرور زمان، توان حرکتی خود را از دست می‌دهند و در یک نقطه، ساکن می‌مانند. به نظر می‌رسد عدم توانایی در جابه‌جایی، موجب می‌شود تا این سلول‌ها نتوانند به محلی بروند که در آنجا، پروتئین‌های خاص به تمایز به سلول‌های رنگدانه‌ای کمک می‌کنند. محققان ادعا دارند که درک عملکرد ملانوسیت‌ها در رنگ بخشیدن به موها، می‌تواند مسیر جدیدی را برای پژوهش‌های آتی در این زمینه، فراهم سازد.

سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی اولیه (چپ) در کنار سلول‌های فعال شده برای تولید رنگدانه (راست).

برای اطلاع از نحوه پیر شدن سلول‌های بنیادی ملانوسیتی، محققان اقدام به کندن موها و تحریک آنها به رشد مجدد کردند. نتایج نشان می‌دهد که تراکم سلول‌های مورد بحث در پیاز فولیکول از ۱۵ به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سلول‌های منتقل شده به این قسمت، دیگر توانایی بازتولید یا تمایز به سلول‌های تولیدکننده رنگدانه را از خود نشان ندادند. هدف بعدی پژوهشگران، یافتن روشی برای جابه‌جایی مجدد سلول‌های بنیادی است تا روند رنگ‌بخشی مجدد به موها را بررسی نمایند.

ارسال نظر

پربازدیدترین