|
| کد مطلب: ۱۰۷۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

خطر در کمین بچه دار شدن در تاریخ لاکچری/ لطفاً زایمان در ۲ اردیبهشت امسال را فراموش کنید!

در حالی که همه متخصصان زنان و زایمان نسبت به عوارض خطرناک سزارین‌های تقویمی مانند ۱۴۰.۲.۲ هشدار جدی می‌دهند و انجام زایمان اجباری در این تاریخ را همراه با بروز عوارض جبران ناپذیری نظیر نارسایی ریه و کمبود اکسیژن برای نوزاد می دانند اما برخی مادران بر این تاریخ اصرار دارند!

خطر در کمین بچه دار شدن در تاریخ لاکچری/ لطفاً زایمان در ۲ اردیبهشت امسال را فراموش کنید!
منبع: فارس |

فرزنددار شدن حق و آرزوی هر زوجینی پس از ازدواج و تشکیل خانواده است. فرزند میوه باغ زندگی است و سالم بودن این میوه مستلزم نگهداری صحیح آن از سوی والدین و خانواده است.

اما چند سالی است که برخی خانواده‌ها براساس یک اقدام از سر چشم و همچشمی و درگیر شدن با زندگی لاکچری و برای خودنمایی و جلب نظر کردن دیگران، تاریخ‌های رند در تقویم را برای وضع حمل و فرزندار شدن انتخاب می‌کنند.

مهناز٬ مادر بارداری است که قرار است اولین فرزند او به دنیا بیاید و بر اساس نظر پزشک متخصص زنان٬ این مادر برای ۷-۸ روز آینده باید وضع حمل کند اما مهناز برای پز دادن و بر اساس یک فکر غلط و تنها از سر چشم و همچشمی با یکی از دوستان خود٬ مدام با متخصص زنان خود در مجادله و بحث است که هر طور شده تاریخ رند امسال را از دست نداده و ۱۴۰۲.۲.۲  زایمان خود را با سزارین انجام دهد.

سعید کریمی معاون درمان وزیر بهداشت درباره زایمان‌های مناسبتی و تاریخ های رند گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در سال‌های اخیر بحث سزارین‌های تقویمی است. این موضوع یک بحث فرهنگی است. اینکه عدد تاریخ تولد انسان بخواهد رُند باشد، خیلی دارای اهمیت نیست که ما بخواهیم برای این موضوع سلامت فرزند خودمان را به خطر بیندازیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید امسال هم دوم اردیبهشت ماه از اعداد و تاریخی است که ممکن است برخی به آن اقبال داشته باشند و درخواست برای سزارین در این روز وجود دارد. حقیقتا کار غیرعقلانی و غیراخلاقی است که نوزادی را که هنوز نارس است و زمان تولد آن فرا نرسیده صرفا به جهت اینکه تاریخ تولد او یک عدد رُند باشد، بخواهیم در این تاریخ مشخص از طریق سزارین به دنیا بیاوریم.

کریمی متذکر شد: در عین حال از آنجایی که در این تاریخ‌ها تعداد نوزادانی که در این روز به دنیا می‌آیند، زیاد است و همچنین به جهت اینکه این نوزادان نارس هم هستند، اگر نیاز به مراقبت‌هایی داشته باشند، به علت شلوغی که وجود دارد امکان تهیه تخت‌هایی که برای این کودکان نیاز است و همچنین تهیه مراقبت ویژه، خون و ... سخت می‌شود و عملا پدر و مادر، نوزاد خود را در معرض خطر غیر لازم قرار می‌دهند. پدر مادری که وقتی یک خار به پای کودک‌شان می‌رود، نگران می‌شوند، اصلا درست نیست که بخواهند به این دلیل جان نوزاد خود را به خطر بیندازند.

مردم به هیچ عنوان تقاضای سزارین‌های تقویمی نداشته باشند

معاون درمان وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان تقاضای سزارین‌های تقویمی نداشته باشند، گفت: ما از چند وقت قبل در این زمینه اخطار شدید به مراکز درمانی داده‌ایم. اخطار ماده ۳۳ جزء شدیدترین اخطارها است و امسال هم بازرسان وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان در حال رصد هستند و مراکزی که افزایش غیر قابل قبول سزارین را در روز دوم اردیبهشت داشته باشند، حتما با آن مرکز برخورد جدی انجام خواهد شد.

وی گفت: باید توجه کرد که اخطار ماده ۳۳ می‌تواند منجر به کاهش اعتبار بخشی و کاهش جدی درآمدهای بیمارستان شود. بنابراین به مسؤولان فنی بیمارستان‌ها توصیه می‌کنم که حتما نظارت داشته باشند و همکاران زنان و زایمان ما به هیچ وجه زیر بار تقاضای القایی پدران و مادران که دوست دارند بچه‌ شان را در این تاریخ‌های تقویمی خاص به دنیا بیاورند، نروند. بلکه طبق اصول علمی و زمانی که تولد بچه است ترجیحا به صورت زایمان طبیعی و چنانچه به دلایل پزشکی لازم شد از طریق سزارین نوزاد را به دنیا بیاورند.

کریمی تأکید کرد: امسال مانند سال‌های گذشته که اخطار ماده ۳۳ برای مراکزی که توجه نکرده بودند، صادر کردیم؛ برای مراکزی که در این تاریخ مرتکب تخلف شوند، اخطار ماده ۳۳ صادر خواهد شد و هیچ مسامحه‌ای هم نخواهیم داشت.

سپیده اشرفی وند‌‌‌‌٬ متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  و مدیر اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان٬ ضمن هشدار درباره عوارض خطرناک سزارین‌های تقویمی برای داشتن یک روز تولد «لاکچری»، ایمنی مادران و نوزادان در تاریخ 2.2.02 را غیرقابل اغماض و ضروری دانست.‍‍‍‍

زایمان تاریخی عوارض جبران ناپذیری دارد

به گفته وی متءسفانه ترویج زایمان‌های تاریخی به دلیل بی‌توجهی به حق نوزادان برای امکان ادامه حیات داخل رحمی موجب بروز عوارض جبران ناپذیری نظیر نارسایی ریه، نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، افزایش شدت زردی و کمبود اکسیژن  برای نوزاد می‌شود و هزینه‌های زیادی را برای خانواده و سیستم بهداشت و درمان کشور ایجاد می‌کند.

مدیر اداره سلامت مادر نوزاد و مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مشغله زیاد کادر درمانی در یک بازه زمانی خاص، موجب بی توجهی به هم آغوشی مادر و نوزاد در بدو تولد، تماس پوستی نوزاد با مادر، عدم آموزش مناسب شیردهی و بروز عفونت‌ها برای نوزادان شود که در به خطر افتادن سلامت آنان در بدو تولد بی تأثیر نیست.

ترویج زایمان‌های تاریخی به دلیل بی‌توجهی به حق نوزادان برای امکان ادامه حیات داخل رحمی موجب بروز عوارض جبران ناپذیری نظیر نارسایی ریه، نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، افزایش شدت زردی و کمبود اکسیژن  برای نوزاد می‌شود

مادران برای بچه دار شدن در تاریخ خاص تلاش نکنند

وی خاطرنشان کرد: مادران نیز به دلیل کمبود نیروی انسانی و ناکافی بودن زمان برای رسیدگی مناسب به این تعداد سزارین ممکن است در دام بی دقتی و افزایش ضریب خطا افتاده و شاهد مسایلی نظیر عدم کنترل مناسب درد، عدم مراقبت‌های مناسب حین و پس از زایمان، افزایش احتمال وقوع خونریزی‌های پس از زایمان و حتی مرگ باشیم.

مدیر سلامت مادر نوزاد و مامایی حوزه درمان با اشاره به خطرات زایمان زودرس و آسیب‌هایی که گریبانگیر این نوزادان می‌شود، تأکید کرد: والدین نباید به دلایل غیرعلمی مانند تاریخ رند و مناسبتی و داشتن روز تولد لاکچری! از روی ناآگاهی و هیجان به فرزندان خود در بدو تولد آسیب برسانند.

مرگ مادر در روز تولد فرزند

 اشرفی وند ضمن ابراز تاسف از فوت یک مادر در تاریخ 11.11 یادآور شد: متأسفانه با وجود تلاش فرهنگ سازان برای آگاه سازی والدین از خطرات سزارین و فواید زایمان طبیعی، سال گذشته به دلیل اصرار مادر و بی‌توجهی وی برای به تعویق انداختن زمان ختم بارداری، یک مادر در تاریخ 11.11 به دلیل عوارض ناشی از پره اکلامپسی  فوت شد.

وی به تمامی بیمارستان‌های خصوصی هشدار جدی داد که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور جلوگیری از این اقدام غیر علمی، به خطر افتادن جان مادران و نوزادان و تحمیل هزینه‌های بهداشتی و درمانی به نظام سلامت به دقت تحت رصد قرار خواهد داد.

 اشرفی وند به خانواده‌هایی که چشم براه تولد یک نوزاد هستند٬ توصیه کرد: ارائه خدمات استاندارد زایمان برای مادر و نوزاد در مرکز درمانی و اهمیت سلامت مادر و نوزاد، از داشتن یک تاریخ تولد لاکچری بسیار با اهمیت‌تر است و ارزش به مخاطره انداختن سلامتی مادر و نوزاد را ندارد.

با توجه به توضیحات ذکر شده از سوی متخصصان حوزه زنان٬ مادران باردار در آستانه فرزنددار شدن باید از تلاش بیهوده برای وضع حمل و زایمان در تاریخ رند مانند ۱۴۰۲.۲.۲ به شدت خودداری کرده و خود را درگیر عوارض وخیم و خطرناک زایمان زودرس قرار ندهند.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین