|
| کد مطلب: ۱۰۶۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

برای کاهش ناپایداری های اقلیمی چه اقداماتی می توان انجام داد؟

در دهه‌ی ۱۹۵۰ این ایده مطرح شد که با منفجر کردن بمب‌های هسته‌ای در نقاطی از جو می‌توان مسیر طوفان‌های تخریب کننده را تغییر داد. اما ابهاماتی در مورد تاثیر این بمب‌ها روی ابرهای باران‌زا وجود داشت که مانع از اجرایی شدن آن شد.

برای کاهش ناپایداری های اقلیمی چه اقداماتی می توان انجام داد؟

این غیرقابل پیش‌بینی بودن فقط مختص آب‌وهوا نیست و حتی منظومه‌ی شمسی که منظم‌ترین منظومه در جهان برای ما به حساب می‌آید هم پر از این اتفاقات غیرمنتظره است. یک فیزیکدان فرانسوی در بیش از صد سال پیش نشان داد که احتمال پرتاب شدن سیارات به بیرون از منظومه‌ی شمسی یا به نقاط دیگر آن با درصد قابل توجهی وجود دارد. پس باید این بی‌ثباتی در تمام قسمت‌های جهان را بپذیریم.

اما به نظر می‌رسد با رعایت نکات و موضوعاتی به ظاهر ساده می‌توانیم بر سیستم‌های غیرخطی الگوهای آب‌وهوایی تاثیر بگذاریم و زندگی در زمین را کمی راحت‌تر کنیم. کاهش مصرف پلاستیک، کاهش تولید زباله و همچنین استفاده کمتر از سوخت های فسیلی می تواند در این راه موثر باشد.

ناپایداری‌های متناوب یکی از ویژگی‌های بسیاری از سیستم‌های غیرخطی در طبیعت و جامعه‌ی جهانی است. در کل به نظر می‌رسد تاثیرات آن‌ عمیقا منفی است و زندگی انسان را به شکل واقعا بدی مختل می‌کند. اما چطور می‌توانیم با این بی‌ثباتی‌ها مقابله کنیم؟ با رعایت نکاتی به ظاهر ساده می‌توان از آشفتگی‌های آب‌وهوایی و حتی اقتصادی جلوگیری کرد. پس بهتر است از امروز به بعد برای انجام هر کاری درباره‌ی تاثیرات بلندمدت آن بیشتر فکر کنیم.

بیشتر بخوانید:

سبک زندگی بدون زباله یعنی چه؟

شروع سبک زندگی بدون پسماند با انجام این چند کار ساده

بدون تولید زباله، خانه تکانی کنید


 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین