|
| کد مطلب: ۱۰۶۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

آیا ایرانی ها واقعا باهوش ترین مردم جهان هستند؟

از نظر متوسط ضریب‌ هوشی مقام نخست را دو کشور هنگ‌کنگ و سنگاپور همزمان به خود اختصاص داده‌اند. ایرانی‌ها در این میان با متوسط ضریب هوشی ۸۴، رتبه ۲۳ جدول را کسب کرده‌اند که اتفاقاً رقم متوسط اما خوبی است.

آیا ایرانی ها واقعا باهوش ترین مردم جهان هستند؟

داشتن تحصیلات عالی در میان ایرانی‌ها در دهه‌های اخیر بشدت رایج شده است. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار دانشجوی دوره دکتری در ایران وجود دارد. ایرانی‌ها در برهه کنونی بسیار علاقمند به داشتن مقالات ISI هستند و در این میان رتبه ۱۸ را در کل دنیا کسب کرده‌اند.

از نظر میزان تولید ناخالص داخلی، ایران رتبه ۳۰ جدول را به خود اختصاص داده، طبق پیش‌بینی‌ها قرار است که ایران تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی حداقل ۴ درصد از میزان تولید ناخالص داخلی خود را به بخش پژوهش و تحقیقات تزریق کند. در حال حاضر سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی در کشور چین حدود دو درصد است. در دیگر کشورهای شرق آسیا هم وضع مشابهی وجود دارد به طوری که ژاپن، کره جنوبی، هنگ کنگ، سنگاپور و تایوان هم بودجه تحقیقات خود را افزایش داده‌اند. در تایوان ۳.۱ درصد و در ژاپن ۳.۴ درصد از تولید ناخالص ملی صرف تحقیقات می‌شود. کره جنوبی هم ۴.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را به تحقیق و توسعه اختصاص داده است.

بر اساس داده‌های مجله شیماگو (Scimago Science) از نظر طبقه‌بندی علمی در دنیای امروز، جایگاه نخست از آن کشور آمریکا با ۹۳۶۰۲۳۳ مطلب علمی، جایگاه دوم از آن کشور چین با ۴۰۷۶۴۱۴ مطلب علمی و جایگاه سوم از آن انگلستان با ۲۶۲۴۵۳۰ مطلب علمی است. کشور ما ایران نیز با ۳۳۳۴۷۴ مطلب علمی جایگاه ۲۲ جدول را به خود اختصاص داده است.

آمارها و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر ایرانی‌ها از نظر وضعیت هوشی جایگاه متوسطی دارند. بنابراین شاید زمان آن فرا رسیده است که جدیت خود را هرچه بیش‌تر به دنیا نشان دهیم و تلاش کنیم که سهم و جایگاه خود را از هوش و تولید علم تا جایی که ممکن است ارتقاء بخشیم.

iq1

ارسال نظر

پربازدیدترین