|
| کد مطلب: ۱۰۵۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

آیا لامپ ‌های کم ‌مصرف باعث سرطان پوست می شوند؟

جدای از صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مساله سلامت مصرف‌کنندگان نیز فاکتور بسیار مهمی است. موسسه علوم ایالات متحده آمریکا (U.S. National Science Foundation) نتیجه تحقیقات‌اش در این زمینه را در مجله فتوشیمی و فتوبیولوژی منتشر کرده است.

آیا لامپ ‌های کم ‌مصرف باعث سرطان پوست می شوند؟

 این تحقیقات که به طور متمرکز بر روی شکاف‌های پوشش سطحی از جنس فسفر لامپ‌های کم‌مصرف انجام شده، نشانگر این واقعیت است که این شکاف‌ها اجازه می‌دهند امواج ماورای بنفش (UV) که توسط پوشش سطحی از جنس فسفر جذب شده و به نور مرئی تبدیل شده، از این لامپ‌ها تا اندازه‌ای به بیرون ساطع شود. 

محققان دانشگاه استونی بروک (Stoney Brook University) چند سال است که ثابت کرده‌اند بر روی پوشش سطحی از جنس فسفر این لامپ‌ها شکاف‌هایی وجود دارد و این مساله که آیا شکاف‌های مذکور می‌تواند باعث خروج تشعشعات (UVC) و (UVA) شود، تا مدت‌ها محل مناقشه اساسی میان طرفداران و مخالفان بود. 

تحقیقات موسسه علوم آمریکا توانسته این مساله را ثابت کند که خروج امواج از لامپ‌ها ممکن و شدنی است و این امر به دلیل قابلیت سوزاندن سلول‌های پوست انسان و تحریک به تشکیل ملانوما (نوعی سرطان که از ناحیه سلول‌های حاوی رنگدانه یا همان ملانوسیت‌ها توسعه می‌یابد) نگران‌کننده می‌باشد. لازم به ذکر است که تحقیقاتی مشابه نیز در این زمینه در اروپا انجام شده و نتایج آن نیز مشابه بوده است.

پژوهشگران در عین حال چگونگی خروج و انتشار اشعه (UV) توسط لامپ‌های کم‌مصرف و تاثیر آن بر سلول‌های تولیدکننده کلاژن و کراتین و ترکیبات کلیدی پوست انسان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها در وهله نخست تاثیر نور مصنوعی را بر پوست‌های فاقد هرگونه مواد آرایشی مورد بررسی قرار دادند.

در مرحله بعد آن‌ها تاثیرات پوستی را که در معرض تیتانیوم دی‌اکسین قرار گرفته (یک ترکیب معمولی در محصولات مراقبت شخصی) بررسی کردند. سپس آزمایش‌ها را در مورد لامپ‌های پرمصرف با همان شدت نور تکرار کردند.

دکتر میریام ریفایلوویچ  (Dr. Miriam Rifailovich) سرپرست این تحقیقات می‌گوید: «مطالعات ما نشان داد که پاسخ‌ سلول‌های سالم پوست به اشعه (UV) منتشرشده با آسیب ناشی از تشعشعات (UV) کاملاً سازگاری دارد. زمانی که پوست پیش از قرار گرفتن در معرض تشعشعات (UV)، دوز کم‌تری از ذرات نانو تیتانیوم دی‌اکسین را هم دریافت می‌کند، میزان آسیب به سلول‌ها چند برابر می‌شود. مساله اینجاست که لامپ‌های پرمصرف به هیچ‌وجه حتی با وجود یا عدم وجود ذرات نانو تیتانیوم دی‌اکسین هم بر سلول‌های پوست اثر نمی‌گذارند اما تاثیرپذیری سلول‌ها از لامپ‌های کم‌مصرف واقعیت دارد.»

دکتر ریفایلوویچ در کنفرانس بهداشت صنعتی آمریکا که سال گذشته برگزار شد به این نکته اشاره کرد که اگر هر فرد حدود ۸ ساعت زیر نور لامپ کم‌مصرف بنشیند، چیزی در حدود ۱۰۰۰ برابر بیش‌تر از آنچه که بدنش بتواند تحمل کند، اشعه (UV) دریافت کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین