|
| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد

آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ ای رژیم خوبی است؟

در بخش‌هایی از ایتالیا، یونان، اسپانیا، ترکیه، سوریه، تونس، لبنان و فرانسه رژیم غذایی خاصی به نام رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود دارد که شاه کلید آن مصرف ماهی، روغن زیتون و غلات است. از این رژیم با عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی جهان نام برده شده است. اما آیا این حرف واقعیت دارد؟

آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ ای رژیم خوبی است؟

سال‌هاست که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و فواید آن صحبت می‌شود. تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، انواع سرطان‌ها، جلوگیری از زوال عقل، بهبود آرتریت روماتوئید و … از جمله مزایایی هستند که در این رژیم به آن‌ها اشاره می‌شود.

تحقیقی در کشور اسپانیا انجام شده که ظاهرا توانسته پاسخگوی ابهامات در این مورد باشد. تیم تحقیقاتی پردیمد (Predemed) که مسوولیت اجرای این تحقیقات را در کشور اسپانیا برعهده داشته، موفق شده با مطالعات طولانی ­مدت و جامعه آماری گسترده‌ای این ادعا را ثابت کند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی و تشنج‌های مرتبط با آن را تا مرز ۳۰ درصد کاهش دهد.

از رژیم غذایی مدیترانه‌ای با عنوان یک رژیم غذایی سالم یاد می‌شود.

این تحقیق که بر اساس داده‌های ده ساله از ۷۵۰۰ نفر در ۷ استان مختلف اسپانیا به دست آمده، بزرگ‌ترین تحقیق از نوع خود در این کشور است. تیم تحقیقاتی با حضور ۱۶ گروه مجزا اعم از پژوهشگران دانشگاهی، متخصصین امور بالینی، پزشکان اورژانس، متخصصین امور تغذیه و متخصصین امراض مسری کار خود را از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز کرد و در فوریه سال ۲۰۱۳ (بهمن ماه سال ۱۳۹۱) نیز نتایج را اعلام کرد.

در این تحقیق بیان شده که مصرف ۱۰ گرم روغن زیتون خالص و یا روغن زیتون تصفیه شده، ۱۲۵ گرم خشکبار، ۱۲۵ گرم سبزیجات، ۱۲۵ گرم ماهی، ۱۵۰ گرم گوشت یا مشتقات آن، ۵۰ گرم شیرینی، ۲۰۰ گرم لاکتوز، ۶۰ گرم نان گندم یا جو، ۶۰ گرم سیب­زمینی یا سایر غلات، ۴۰ گرم حبوبات و ۱۲۵ گرم میوه در روز می‌تواند به مدت ۵ سال بدن را در برابر حمله قلبی ایمن نگه دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین