|
| کد مطلب: ۱۰۴۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد

از نظر طب سنتی این غذاها را نباید در بهار خورد!

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: در فصل بهار نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد.

از نظر طب سنتی این غذاها را نباید در بهار خورد!
منبع: ايسنا |

مریم نواب‌زاده در پاسخ به این سوال که در فصل بهار از چه موادغذایی باید پرهیز کرد، گفت: مضرترین امر برای بدن، خوردن غذای جدید بوده درحالی که هنوز غذای قبلی کامل هضم نشده است.

وی با بیان اینکه در فصل بهار نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد، افزود: برای این که حجم مواد زائد داخل بدن را افزایش ندهیم بهترین راهکار، پرهیز از پرخوری و درهم خوری است.

متخصص و مدرس طب ایرانی ادامه داد: اگر این درهم خوری و غذا خوردن روی غذای قبلی از غذاهای غلیظی مثل فست‌فودها، ماکارانی، سس مایونز، سالاد الویه، سیب زمینی باشد، باعث بروز بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، سنگ کلیه، نقرس و بسیاری از بیماری‌های بلغمی و سوداوی خواهد شد.

نواب‌زاده افزود: بهترین غذاها، آش و سوپ ساده با گیاهان و سبزی‌های هر منطقه، سوپ جو، سبزی پلو، ماءالشعیر طبی، کاهو و سکنجبین، سمنو (مخصوصاً برای افراد مبتلا به کم خونی و ضعف) و میوه در حد متعادل است.

وی با بیان اینکه افرادی که مشکلات معده و مفاصل نداشته می‌توانند سالاد کاهو را در یک وعده با کمی آبغوره و روغن زیتون میل کنند، بیان کرد: افرادی که گرمای بدنشان بالاست و یا این که زیاد از شیرینی‌ها و غذاهای چرب و آجیل استفاده کرده بهتر بوده از شربت‌های خانگی فرونشاننده حرارت مانند شربت ریواس، زرشک، غوره، نارنج و لیمو استفاده کنند.

نواب‌زاده با اشاره به مصرف شیرینی‌ها، افزود: انواع کوچکتر شیرینی‌ را انتخاب کرده تا حجم کمتری از مواد قندی ساده و چربی‌ها را دریافت کرده باشید.

وی با بیان اینکه از تخمه‌های دارای روغن‌های سرد مانند آفتاب گردان و تخمه ژاپنی و امثال آن نباید استفاده کرد و می‌توان انواع مختلف تخمه کدو مصرف کرده که بسیار مفید است، اظهار کرد: میوه را جدا از شیرینی و آجیل مصرف کرده همچنین در هنگام خوردن شیرینی سعی شود با آن آب نخورید که مضر خواهد بود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به اینکه گردو و بادام را به صورت باز باشند استفاده نکنید، تصریح کرد: باید در زمان مصرف گردو و بادام شکسته شوند و یا زمان کوتاهی از شکسته شدن آن گذشته باشد.

نواب‌زاده با بیان اینکه بهترین آجیل‌ها به ترتیب بادام درختی، گردو و فندق است، بیان کرد: افرادی که آلرژی فصلی دارند، باید از مصرف غذاهایی که سریعاً در معده فساد می‌پذیرد مانند خیار، گوجه فرنگی و شیر پرهیز کرده و ماءالشعیر طبی را طبق دستور تهیه و مصرف کنند.

وی با بیان اینکه از میان تنقلات، بادام طبع معتدلی داشته و برای اکثریت افراد قابل استفاده است، افزود: کسانی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، نباید آجیل شور مصرف کنند، بیان کرد: مصرف آجیل شور باعث بالا رفتن بیشتر فشار خون و افزایش احتمال گرفتگی‌ قلبی عروقی و سکته در افراد مبتلا به پرفشاری خون هستند، وجود دارد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی یادآور شد: افراد مبتلا به کبد چرب، چربی بالای خون و پر فشاری خون سعی کرده از غذاهای فریزری و بسته‌بندی شده، کنسروها، گوشت گاو و گوساله، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، سس مایونز، حلیم، کله‌پاچه، نان فطیر و خوب پخته نشده حتی المقدور کم‌تر استفاده کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین