|
| کد مطلب: ۱۰۲۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

«سورت» چشمه‌ای رویایی در مازندران با شهرت جهانی +عکس

چشمه بادات سورت با جاذبه‌های چشم نواز و دیدنی میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در نوروز است.

«سورت» چشمه‌ای رویایی در مازندران با شهرت جهانی +عکس
منبع: مهر |

چشمه رنگارنگ سورت که مشابه آن در کشورهایی نظیر ترکیه، کانادا، انگیس و نروژ وجود دارد از جاذبه‌های زیبا و منحصربفرد مازندران است که نوروز امسال برای میزبانی از گردشگران مهیا شده است.

این چشمه رنگی و پلکانی از نمونه‌های کم نظیر چشمه‌های پلکانی در دنیا محسوب می‌شود که با حوضچه‌های رنگارنگ و میزبان مسافران بهاری است و در سال ۸۷ بعد از قله دماوند به عنوان دومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

سال‌ها این چشمه رویارویی به دلیل نبود سازوکار مناسب حفاظتی حال و روز خوشی نداشت و سرانجام با تلاش‌های صورت گرفته و تدابیر صورت گرفته به عنوان یکی از نامزدهای ثبت جهانی معرفی شده است و سرانجام پس از پاموک کاله ترکیه عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.

این چشمه پلکانی و تراورتنی بی نظیر و کم نظیر در ایران و جهان است و اطراف آن پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات آن پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است. چشمه باداب سورت در جنوب شهر ساری و پشت کوه‌های بلند دودانگه واقع شده و آوازه آن شهره جهانی دارد وبرای رسیدن به چشمه‌های پلکانی باید مسیر ساری به سمت دودانگه را طی کرد.

۱۴ چشمه رویایی در سورت

این چشمه زیبا در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع شده است و ۱۴ چشمه زیبای رنگی با آب‌های شور و ترش با خاصیت درمانی دارد. یک گردشگر کرجی که از این چشمه بازدید کرده است، می‌گوید: هرجا گوگرد رسوب می‌کند رنگ چشمه تغییر می‌کند و رنگی بودن آب آن را از دیگر چشمه‌ها متمایز می‌کند.

« سورت» چشمه ای رویایی با شهرت جهانی

محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه عمیق‌ترین نقطه چشمه سورت به ۹۶ متر می‌رسد، افزود: حوضچه‌های این چشمه اسرارآمیز جاذبه خاصی به آن بخشیده است.

وی با عنوان اینکه هر سطح رسوب چشمه‌ها و حوضچه‌ها سالیان سال زمان برده است، تصریح کرد: این نعمت خدادادی بسیار شگفت انگیز و رویایی است.

گردشگران خارجی نیز هر ساله از مناطق مختلف به دودانگه سفر می‌کنند تا شاهکار خالق هستی را در این منطه به نظاره نشینند، ادارد گردشگر خارجی که از باداب سورت بازدید کرده است، تصریح کرد: این چشمه آوازه جهانی دارد و بسیار شگفت انگیز، زیبا و بی نظیر است.

وی با عنوان اینکه این چشمه دومین چشمه آب شور در جهان و به نوعی برادرخوانده چشمه‌ای در ترکیه است، گفت: چشمه باداب سورت از نظر رنگ با دیگر چشمه‌ها تفاوت بسیاری دارد.

طی سال‌های قبل به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگران با خودروهایشان به چشمه سورت نزدیک می‌شدند که عبور و تردد خودروها آسیب‌های زیادی وارد کرده است درحالی به تاکید کارشناسان باید این جاذبه‌های طبیعی را حفظ کرد کرد.

فقر امکانات در چشمه باداب سورت

بررسی وضعیت مناطق حاشیه‌ای چشمه باداب سورت با خواهرخوانده هایش در ترکیه ودیگر مناطق قابل مقایسه نیست و درحالی که پاموک کاله ترکیه به شهری مملو از امکانات مبدل شده است اما مناطق حاشیه‌ای چشمه سورت از فقر امکانات رنج می‌برند و هنوز یک مرکز و مکانی برای اقامت گردشگران ندارد.

محمد یاوری یکی از گردشگران با عنوان اینکه منطقه حاشیه چشمه سورت از امکانات اولیه محروم است، گفت: مشکلاتی نظیر نبود راه دسترسی مناسب، ضعف اینترنت و خدمات رفاهی از جمله مسائل و مشکلات منطقه گردشگری چشمه سورت به شمار می‌رود.

« سورت» چشمه ای رویایی با شهرت جهانی

وی با عنوان اینکه چشمه سورت از ریل پیشرفت و توسعه باز مانده است، گفت: داشتن چشمه‌ای نظیر سورت می‌تواند برای هر منطقه‌ای درآمدزایی زیادی داشته باشد در حالی مناطق دودانگه و چهاردانگه از فقر امکانات رنج می‌برند. سایت چشمه سورت با آنکه در بسته گردشگری مازندران به سرمایه گذاران معرفی می‌شود، اما این منطقه گردشگری با مصائب زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

چشمه باداب سورت به دلیل پلکانی بودن، املاح موجود در آب و رسوبات از جاذبه هیا طبیعی و رویایی مازندران محسوب می‌شود و هرجا که گوگرد وجود دارد رنگش زرد و جایی که مس و آهن هست، رنگش قرمز و ساه است و نمک و آهک نیز رنگ چشمه‌هایش را سفید کرده است.

قدم زدن گردشگران با کفش روی سنگ‌های تراورتن و پلکان جشمه سبب شده تا آسیب زیادی به چشمه وارد شود و از سوی دیگر خشکسالی نیز در سال‌های اخیر چشمه را تهدید کرده است

فروش سنگ‌ها و صخره‌های باداب سورت نیز طی سال‌های گذشته، باداب سورت را تهدید کرده است و برخی سودجویان برای به دست آوردن سودی ناچیز این سرمایه‌ها را تاراج کرده‌اند و تاکنون بخش‌هایی از چشمه‌های سورت به دلیل بی مهری و کم توجهی آسیب‌های زیادی دیده است و درحالی که با رونق گردشگری در آن می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین