|
| کد مطلب: ۱۰۱۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

باور کردنی نیست اما کرونا اثر چندانی بر افت سلامت روان جوامع نداشته است

برخلاف نتیجه‌گیری برخی پژوهش‌ها، ظاهراً اثر کرونا بر سلامت روان مردم بسیار کم بوده است.

باور کردنی نیست اما کرونا اثر چندانی بر افت سلامت روان جوامع نداشته است
منبع: دیجیاتو |

پیش‌تر برخی مطالعات گفته بودند که همه‌گیری و ابتلا به ویروس کرونا احتمالاً بر سلامت روان افراد اثر منفی داشته است. ولی حالا پژوهشی که به بررسی  137 مطالعه  دیگر از سراسر دنیا پرداخته، می‌گوید اثر همه‌گیری و این ویروس نزدیک به صفر و بسیار ناچیز بوده است.

گروهی از محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا با بررسی تعداد زیادی از مطالعات منتشرشده در جهان که به بررسی وضعیت سلامت روان، نشانه‌های اضطراب و افسردگی پیش و پس از همه‌گیری پرداخته بودند، نتیجه گرفته‌اند که این تغییرات به‌لحاظ آماری  بسیار کوچک  و محدود به افراد کمی بوده است.

«برت تومبز»، نویسنده ارشد این پژوهش و استاد دانشگاه مک‌گیل می‌گوید باور عمومی مبنی بر تأثیر کرونا بر سلامت روان تا حدودی بر مبنای مطالعات و تحقیقات  کم‌کیفیت  بوده است و مطالعه حاضر خلاف باور عمومی را بیان می‌کند.

در میان آسیب‌دیدگان از کرونا، زنان بیشترین ضربه روانی را خورده‌اند

این مطالعه می‌گوید از میان زیرگروه‌های اجتماعی،  زنان  تنها گروه برجسته‌ای بوده‌اند که در مقادیر کم با تشدید نشانه‌های منفی در سلامت روان خود روبه‌رو شده‌اند. اما بخشی از این دلیل می‌تواند به افزایش سطح اعمال خشونت از سمت افراد نزدیک به زنان در دوره همه‌گیری مربوط باشد. به‌علاوه، اکثر خانواده‌های تک‌والد توسط زنان مدیریت می‌شوند و زنان درآمد کمتری نسبت به مردان دارند و احتمالاً در فقر بیشتری زندگی می‌کنند.

از دیگر گروه‌هایی که سلامت روان آن‌ها در دوره همه‌گیری تحت تأثیر قرار گرفته است، می‌توان به افراد مسن، دانشجویان و اقلیت‌های جنسی اشاره کرد. والدین هم ازجمله گروه‌هایی بوده‌اند که با افزایش نشانه‌های اضطراب و افت سلامت روان مواجه شده‌اند.

بااین‌حال، مطالعه دانشگاه مک‌گیل نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری برخی پژوهش‌ها پیرامون افت عمومی وضعیت سلامت روان در جامعه چندان دقیق نیست، چون با روش‌هایی به‌دست آمده است که معمولاً برای تخمین رواج یک مشکل در جامعه استفاده نمی‌شوند و می‌توانند گمراه‌کننده باشند.

البته مطالعه دانشگاه مک‌گیل هم تمرکزی روی اثر همه‌گیری بر گروه‌های در معرض آسیب نداشته و بررسی دقیقی روی کشورهای درآمد پایین، کودکان و جوانان انجام نداده است. محققان قبلاً مدعی شده بودند که همه‌گیری کرونا افسردگی را در میان جوانان دو‌برابر کرده است.

نتایج مطالعه حاضر در مجله British Medical Journal منتشر شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین