|
| کد مطلب: ۹۰۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

پخش دورهمی در حال بررسی است

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه رونمایی از طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

پخش دورهمی در حال بررسی است

تسنیم نوشت: پیمان جبلی درباره ادامه یافتن یا ملاحظات برنامه‌هایی همچون شیوه که از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود و به تضارب آرا به شکل چالشی و مناظره گونه می‌پردازد توضیح داد: همیشه گفتم که اگر رسانه ملی در جایگاه واقعی خودش باشد می‌تواند برای مسائل مختلف کشور راه حل ارائه کند.

برنامه شیوه یکی از این تدابیر و راه حل‌ها است که می‌تواند با باز کردن فضای گفت‌وگوی سالم، آرام، مستدل و عالمانه برخی از ابهامات و شبهات جامعه را پاسخ دهد. برنامه شیوه روز به روز به بلوغ خود نزدیک‌تر می‌شود و امیدواریم الگویی بالنده‌تر و پخته‌تر ارائه بدهد و فضای مناسب و مستمری را برای تبادل افکار فراهم کند.

او در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره دستاورد یکساله مدیریتی‌اش بیان کرد: قبل‌تر گفتم که رسانه ملی ظرفیت‌های ناشناخته زیادی دارد. در طول سال‌های گذشته این سازمان به تدریج برخی از این قابلیت‌های دیده نشده را نمایان کرد. اما مهمترین دستاوردی که در طول این یکسال بدست آوردیم این بود که سازمان می‌تواند خیلی موثرتر و پویاتر از چیزی باشد که سال‌های قبل از آن دیده شده است. مصادیق آن هم زیاد است؛ در افکار عمومی رسانه ملی می‌تواند نهاد پیشرو در بر طرف کردن مشکلات و حل مسائل جامعه باشد.

همکاران ما عزمشان را جذم کرده‌اند که شبکه‌ها را ایمن سازی کنند

او در ادامه درباره برخی خراب‌کاری‌ها در زمان پخش اخبار اینگونه واکنش خود را نشان داد: ما هرچقدر در تکنولوژی پیشرفت کنیم به همان اندازه آسیب‌پذیری هم بیشتر می‌شود. سال‌ها قبل در سیستم پخش خبر با کاغذ و نوار ویدیویی کار را اجرا می‌کردیم. تمام آنچیزی که به عنوان برودکست می‌شناختیم امروز تبدیل شده به فایل محور و بر مبنای شبکه است. در جهان هم همینگونه است هرچقدر شبکه گسترش پیدا می‌کند فایل محور و مبتنی بر شبکه‌های ارتباطی می‌شود که آسیب‌پذیری آن بیشتر می‌شود. در این دوره جدید اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است. در مقاطع مختلفی دشمن بهره‌برداری سیاسی یا با هدف کسب اعتبار آمده اما نتوانسته هیچ جا به هدف خود برسد. برای همین با استفاده از گروه‌های هکری خراب کار تلاش می‌کند که به هدف خود برسد. تمام همکاران ما عزمشان را جذم کرده‌اند که شبکه‌ها را ایمن سازی کنند. با اتفاقی که در بهمن ماه سال قبل رخ داد تلاش خوبی شد هم در صداوسیما و هم در نهادهایی که در این زمینه ارتباط دارند و جلوی بسیاری از حفره‌ها گرفته شد. این اتفاق تلخ باعث شد تا لکه‌گیری‌های حوزه‌های فنی ما انجام شود.

جبلی در بخش دیگری درباره طرح‌های نمایشی تلویزیونی گفت: طرح‌های مختلف تلویزیونی زیادی داریم که در حال پیشرفت‌اند که از این میان 26 طرح در مراحل گوناگون قرار دارند. یا در پیش‌تولیدند یا در حال تعیین برآوردند یا در حال ضبط هستند. کارهای بزرگی را به تدریج ارائه خواهیم کرد که به دوره‌های گوناگون خواهد رسید. روند تولید متوقف نیست چه برای ماه‌های جاری یا عید نوروز و... طرح‌هایی آماده نمایش خواهد شد. اما به دلایل متعدد که مهمترین آن نرخ تولید نمایشی کشور است -به ویژه با راه افتادن نمایش خانگی که نرخ‌های تولید را بالا بردند- حتما نیازمند این هستیم که با کمک مجلس و دولت برای ارتقای برنامه‌های فاخر در آثار نمایشی بتوانیم این کار را انجام دهیم. دغدغه فعلی ما این است که بودجه واقعی صداوسیما با ارقام تولید همخوانی ندارد. برای همین درخواست ما از دولت و مجلس این است که جامعه نیاز دارد که کارهای خوب و فاخر در حوزه های گوناگون مسابقه نمایشی و... ببیند. توان صداوسیما محدود است که با کمک دولت و مجلس باید افزایش پیدا کند.

او همچنین درباره عدالت آموزشی در صداوسیما بیان کرد: شعاری در این دور تحول صداوسیما داده شده؛ تحت عنوان هویت محوری و عدالت گستری. برای اینکه بتوانیم از رسانه ملی در جهت عدات آموزشی چه در مناطق برخوردار و چه در مناطق محروم استفاده کنیم. برای رسیدن به این هدف باید بهترین کیفیت آموزشی و از جدیدترین روش‌های آموزشی آن استفاده کنیم که در دنیا مرسوم است حتی در حوزه‌های نمایشی که می‌توان از آنها استفاده کرد تا بتوانیم با بهترین معلمان مطالب درسی را برای دانش آموزان ارائه دهیم. ما در حال حاضر در مرحله اول هستیم امیدوارم بتوانیم در پیش دانشگاهی و کنکور این شیوه را ارائه دهیم.

او در پایان درباره ویدیویی که مهران مدیری منتشر کرد و احتمال همکاری و پخش برنامه دورهمی جواب داد: کار کردن در رسانه ملی خدمت به جامعه هست، کسی که بتواند این کار را در قالب خدمت به رسانه ملی انجام دهد باید افتخار کند؛ همانطور که کارکردن در رسانه ملی برای من و همکارانم افتخار است. کسی که بخواهد از این امکان و فرصت استفاده کند قدمش روی چشم. قبلاً هم گفتم که از تمام ظرفیت و استعدادهایی که قدر این فرصت را بدانند با تمام وجود استفاده می‌کنیم اما اگر نخواهد از این فرصت استفاده کند یا قدرش را نداند، استعداد در جامعه زیاد است و طبیعت رسانه هم ایجاب می‌کند که استعدادها دائماً شناسایی شوند و به نیروهای تازه نفس میدان داده شود تا ما محدود در یک مرحله نشویم. ما برای برنامه‌ای هزینه کردیم و تولید شده است. درباره جوانب حقوقی آن در معاونت حقوقی سازمان صداوسیما بررسی‌هایی در حال انجام است، اما باتوجه به موضع‌گیری‌هایی که شد باید درباره ادامه پخش برنامه بررسی انجام شود که برنامه پخش شود یا خیر؟ در حال حاضر جمع بندی این است که دورهمی در کنداکتور پاییز قرار داده نشده است.

او اضافه کرد: در تمام رسانه‌های دنیا مردم با استوری‌ها و پست‌هایی که مجریان و چهره‌های مشهور رسانه می‌گذارند، تفاوتی میان هویت شخصی و کاری آنها قائل نمی‌شوند. برای همین چون هویت فرد گره خورده است به هویت رسانه‌ای او، برای هرگونه موضع‌گیری -که در همه جای دنیا هم وجود دارد و معمول است- حتما باید هماهنگ با سیاست‌ها و مواضع آن رسانه باشد. در این مورد میان صداوسیما و دیگر رسانه‌ها دنیا فرقی وجود ندارد. کسی که توسط رسانه ملی شناخته شده و شهرت پیدا کرده است و این شهرت به رسانه ملی ربط دارد، باید موضع او به طور عادلانه و منصفانه با رسانه ملی هماهنگ باشد. اگر آن قاعده را رعایت نکند سازمان هم وظیفه خود می داند که رفتار مناسب را داشته باشد. در دنیا هم افراد مشهوری که موضع‌گیری می‌کنند که با سیاست‌های آن رسانه همخوانی ندارد با آنها هیچ تعارفی نداشتند. ما هم با تمام طرف قراردادهایمان این نکته را بیان می‌کنیم که اگر به شهرت رسیدید باید یادتان باشد که نماینده رسانه ملی هستید و موظفید که در مورد موضع‌ها تابع نظرات صداوسیما باشید در غیر این صورت از صداوسیما جدا خواهید شد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین