|
| کد مطلب: ۹۲۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

«بورس» کم‌بازده‌ترین بازار اقتصاد ایران در ۹ماهه امسال!

تورم در ۹ماهه امسال به ۴۰.۲درصد رسیده و نقدینگی را برای یافتن پناهگاهی به‌منظور در امان ماندن از کاهش ارزش تحریک کرده است.

«بورس» کم‌بازده‌ترین بازار اقتصاد ایران در ۹ماهه امسال!

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بازه زمانی، اغلب بازارها نیز که به‌نوعی جذب‌کننده نقدینگی بوده‌اند، بر مدار تورم رشد کرده‌اند و محرک اصلی افزایش قیمت آنها، پیروی از تغییرات شاخص تورم بوده است. در این میان البته، بازار سرمایه که معادلات پیچیده‌تری نسبت به سایر بازارها دارد، با وجود تلاش برای رشد در مدار تورم، به‌دلیل نگرانی از ابهامات آتیه اقتصاد نتوانسته است پا به پای سایر بازارها رشد کند و عنوان کم‌بازده‌ترین بازار اقتصاد ایران در ۹ماهه۱۴۰۱ را از آن خود کرده است.

کارشناسان اقتصادی، معتقدند در صورت تغییر در سیاست‌های کلان اقتصادی و موفقیت آنها در مهار نرخ تورم، فضای قیمتی اغلب بازارها نیز آرام خواهد شد؛ اما درصورتی‌که روال فعلی استمرار پیدا کند، در بهترین حالت همین شرایط ۹ماهه استمرار پیدا خواهد کرد.

بدیهی است که در این میان، چنانچه شرایط بازارها تغییر کند و نقدینگی، بازار بهتری برای کسب بازدهی پیدا کند، طبیعتا آن بازار پیشرو خواهد شد و شتاب رشد قیمت در سایر بازارها به‌دلیل خروج نسبی نقدینگی حتی از نرخ تورم نیز کمتر خواهد شد.

منبع: همشهری

ارسال نظر

پربازدیدترین