|
| کد مطلب: ۹۹۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد

عراق بدهی خود به ایران را به جای دلار به دینار داد

از ماه نوامبر، فدرال رزرو آمریکا، که پول عراق از فروش نفت را در اختیار دارد و بر اساس درخواست به بغداد تحویل می دهد، محدودیت هایی را با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به این دلارها و مبارزه با پولشویی اعمال کرده است.

عراق بدهی خود به ایران را به جای دلار به دینار داد
منبع: انتخاب |

مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند که عراق بحران مالی خود را تعمیق بخشیده و با پرداخت بدهی های خود به ایران به دینار عراقی به کاهش ارزش پول خود کمک کرده است.

 در ادامه این مطلب آمده است: از زمان اعمال محدودیت‌های جدید توسط فدرال رزرو آمریکا در مورد نحوه معامله بانک مرکزی این کشور با دلارهایی که از فروش نفت دریافت می‌کند، واحد پول عراق در برابر دلار با مشکل مواجه شده است.

بحران مالی متعاقب به این معناست که دولت توانایی پرداخت حقوق میلیون‌ها کارمند دولتی و همچنین حقوق بازنشستگان و پرداخت سایر ذینفعان برنامه‌های رفاه اجتماعی را ندارد.

عراق یکی از بزرگترین واردکنندگان کالاهای ایرانی در دو دهه اخیر به ویژه گاز، برق، مواد غذایی و مصالح ساختمانی بوده است.

مبادلات تجاری رسمی بین دو کشور حدود 14 میلیارد دلار است.

با توجه به تحریم‌های آمریکا که در سال 2018 علیه ایران اعمال شد، بغداد برای پرداخت به ایران از سال 2019 تا 2021 با مشکل مواجه شده است.

گاهی ایران برق و گاز را در اواسط تابستان قطع می کند تا عراق را برای پرداخت این بدهی ها تحت فشار قرار دهد.

بغداد تنها برای خرید گاز و انرژی از ایران بین سال‌های 2019-2021 بیش از 1.6 میلیارد دلار بدهی داشته است.

منابع می گوید که بیشتر یا تمام این بدهی تسویه شده است و آخرین پرداخت آن در اکتبر 2022 انجام شده است.

مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند اما بغداد به جای دلارهایی که ایران پیش از تحریم دریافت می کرد، از دینار عراقی استفاده کرده است.

با این حال، ایران توانست با استفاده از حراج ارزی که بانک مرکزی عراق روزانه برای تبدیل دلارهایی که از فروش نفت دریافت می کرد، این دینارها را به دلار تبدیل کند.

اما از ماه نوامبر، فدرال رزرو آمریکا، که پول عراق از فروش نفت را در اختیار دارد و بر اساس درخواست به بغداد تحویل می دهد، محدودیت هایی را با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به این دلارها و مبارزه با پولشویی اعمال کرده است.

همانطور که میدل ایست آی قبلاً فاش کرده بود، این امر باعث شد تا گروه ها از جمله کشورهای تحریم شده راه های جدیدی برای به دست آوردن دلار پیدا کنند، مانند بازار سیاه و قاچاق دلار از طریق کردستان.

با توجه به اینکه ایران و سایرین اکنون نمی توانند دینار خود را در حراج بانک مرکزی به دلار تبدیل کنند، عراق نتوانسته است دلارهای خود را با ارز محلی مورد نیاز خود مبادله کند.

همه اینها همچنان بر دینار فشار می آورد.

در ماه ژانویه، قیمت دینار در بازار سیاه از 1480 در ماه اکتبر به 1700 در هر دلار افزایش یافت.

دولت عراق برای کنترل نرخ ارز اقدامات مختلفی از جمله کاهش نرخ رسمی به 1300 دینار ارائه کرده است. اگرچه نرخ بازار سیاه به حدود 1500 دینار کاهش یافته است، اما همچنان به شدت نوسان دارد.

تأثیرات تحویل مقادیر زیادی دینار به ایران - که اکنون نمی تواند به دلار تبدیل کند - هنوز احساس می شود.

یک مقام ارشد عراقی به میدل ایست آی گفت: "پرداخت بدهی ایران به دینار عراق یک اقدام حساب شده نبود. بحران مالی که ما در حال حاضر از آن رنج می بریم ناشی از این اقدام احمقانه است."

وی افزود: ایران مقادیر هنگفتی از دینار عراق را دریافت کرده و اکنون به شدت به دلار آمریکا نیاز دارد. تصمیم گیرندگان فکر می کردند که ایران با این ارز چه خواهد کرد؟ آنها را بین مردم عراق پخش می کند یا مثلا در بازار عراق سرمایه گذاری می کند؟

او اضافه کرد: تفکر آنها محدود به دستیابی به موفقیت‌های سریع و خیالی بود تا ثابت کنند که در مقابله با مشکلات لاینحل عراق توانایی بیشتری دارند، بنابراین ما را از چاه بیرون آوردند تا ما را به دریا بیندازند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین