|
| کد مطلب: ۹۸۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

تورم نقطه‌ای به بالای 50 درصد در بهمن ماه رسید/ مردم نسبت به پارسال چقدر بیشتر هزینه می کنند؟

آمارها نشان می‌دهد که تورم ماهانه در میانه زمستان به ۵/ ۳درصد رسیده است. بر این اساس، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه١٤٠١ معادل ۴/ ۵۳درصد ثبت شده است.

تورم نقطه‌ای به بالای 50 درصد در بهمن ماه رسید/ مردم نسبت به پارسال چقدر بیشتر هزینه می کنند؟
منبع: دنیای اقتصاد |

 بررسی‌ها حاکی از آن است که عواملی مانند رشد قیمت ارز، ریسک‌های غیراقتصادی، رشد آمارهای پولی به شکلی که رشد بالای نقدینگی با تمرکز بر رشد پول بوده، باعث افزایش نرخ تورم در میانه زمستان شده است.

p12 copy

روز گذشته مرکز آمار ایران با تاخیر یک‌روزه، آمارهای تورم بهمن‌ماه را منتشر کرد. این درحالی است که اطلاعات شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده دی‌ماه نیز در یک اقدام کم‌سابقه با یک روز تاخیر منتشر شد و باید دید این روند در ماه آینده تکرار خواهد شد یا نه؟ براساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در بهمن‌ماه1401 نسبت به ماه قبل، با کاهش 8/ 0 واحد درصدی به 5/ 3درصد رسیده است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 7/ 4درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 7/ 2درصد بوده است. این درحالی است که تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه١٤٠١ به عدد 4/ 53درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 4/ 53درصد بیشتر از بهمن١٤٠٠ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. آمارهای قبلی مرکز آمار نشان می‌دهد که پیش از این در تیرماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای به 54درصد رسیده بود. همچنین نرخ تورم سالانه که به‌معنای درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است، با افزایش 4/ 1واحد درصدی به 7/ 47درصد رسیده است. به این ترتیب به استثنای نرخ تورم ماهانه، مابقی انواع نرخ‌های تورم در بهمن‌ماه1401، افزایش داشته‌اند. بررسی آمارها نشان می‌دهد که افزایش تورم در بهمن ناشی از افزایش التهاب در بازارها از جمله بازار ارز و همچنین افزایش ریسک‌های غیر‌اقتصادی  و سیاسی است.
پس از آنکه تورم دی ماه با تاخیر یک‌روزه منتشر شد، مرکز آمار گزارش شاخص بهای مصرف‌کنندگان در دومین ماه زمستان1401 را نیز با تاخیر یک‌روزه منتشر کرد. پس از رشد قابل توجه قیمت‌ها در نخستین ماه زمستان امسال، آمارها حکایت از آن دارند که تورم نقطه به نقطه در بهمن‌ماه، برای پنجمین‌بار در سال جاری از مرز 50درصد عبور کرد و به 4/ 53درصد رسید. این رقم در مقایسه با دی‌ماه 1/ 2واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 4/ 53درصد بیشتر از بهمن1400 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. البته در تیرماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای به 54درصد رسیده بود و از این حیث، تورم نقطه‌ای تیرماه در سال1401 رکورددار است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 3/ 1واحد درصدی به 5/ 70درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 3/ 2واحد درصدی به 5/ 43درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 7/ 52درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1/ 2واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 7/ 56درصد بوده که نسبت به ماه قبل 8/ 1واحد درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین