|
| کد مطلب: ۹۸۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

هشدار یک اقتصاددان: اندازه جمعیت زیر خط فقر از ۲۵.۵ میلیون نفر عبور کرده است

فرشاد مومنی، اقتصاددان نسبت به وضعیت اقتصادی کشور توضیحاتی ارائه کرد.

هشدار یک اقتصاددان: اندازه جمعیت زیر خط فقر از ۲۵.۵ میلیون نفر عبور کرده است
منبع: جماران |

نشست شاخه اقتصادی فرهنگستان علوم با موضوع اقتصاد سیاسیِ سیاست اجتماعی در بودجه ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نشست فرشاد مومنی گفت: «الان ما می بینیم حدود ۳۰ درصد جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله اساسا فاقد تحصیلات متوسطه دوم هستند.

حدود ۵۶ درصد از جمعیت ما فاقد تحصیلات کامل متوسطه هستند. میانگین نمرات آزمون نهایی پایه ۱۲ در سال ۱۳۹۷-۱۳۹۸ حدود ۱۲.۶ بوده است. شما می توانید با کارهای نمایشی این اطلاعات را پنهان کنید اما آثار آن گریبان کشور را خواهد گرفت. در رشته فعالیت های اقتصادی، هر قدر سطح جمعیت با تسهیلات عالی بالاتر می رود، شدت سقوط بهره وری بیشتر می شود یعنی چیزی که در آموزش پایه از نظر کیفیت صورت می گیرد در آموزش عالی به مراتب بدتر است.»

این اقتصاددان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با پدیده رشد چشمگیر اوراق بدهی به عنوان یکی از شیوه های منحط آینده فروشی مواجه هستیم، گفت: سال ۱۴۰۲ پنجمین سالی است که اصل و فرعی که بابت این اوراق باید بپردازند به یک بحران تبدیل شده است.

در فاصله سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، خالص واگذاری دارایی های مالی دولت بیش از ۸ برابر شده است. نسبت «خالص بدهی دولت به سیستم بانکی» به تولید ناخالص ملی در سال ۱۳۹۷ به حول و حوش ۱۳ درصد رسیده است یعنی از یک سو افلاس مالی دولت با شدت در جریان است و از سوی دیگر انعکاس این را در سیاست های حمایتی می بینیم.

برای اینکه ببینیم در سیاست های اجتماعی دولت در بودجه ۱۴۰۲ چه اتفاقی رخ داده کافی است بدانیم طبق گزارش وزارت کار اندازه جمعیت زیر خط فقر در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ حدود ۵ برابر شده است. اندازه جمعیتی این گروه در سال ۱۴۰۰ از مرز ۲۵ میلیون و پانصد هزار نفر عبور کرده است. در حوزه محرومیت زدایی ما دو قانون مهم داریم.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع یکی از این قانون ها ۲۵ درصد رشد داشته (تقریبا نصف تورم رسمی) که نشانگر یک افت چشمگیر است. یکی از شگفت انگیز ترین کارهایی که در لایحه بودجه دیده می شود این است که تلاش شده صورت مسئله پاک شود. گزارش های رسمی می گوید این رقم ها، افزایشی و توخالی است چراکه طول چند دهه گذشته در نهایت ۳۶ درصد این منابع تخصیص پیدا کرده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین