|
| کد مطلب: ۹۸۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد

خاندوزی: اینکه می‌گویند افزایش نرخ ارز کار خودشان است؛ واقعیت ندارد

وزیر اقتصاد گفت: کسری بودجه عامل افزایش تورم است اما در حال حاضر توازن مالی دولت و کاهش کسری مشهود است.

خاندوزی: اینکه می‌گویند افزایش نرخ ارز کار خودشان است؛ واقعیت ندارد

احسان خاندوزی در نشست خبری امروز خود درباره برنامه دولت برای کنترل نقدینگی موجود، گفت: دولت نه تنها منفعتی از بالارفتن نرخ ارز ندارد بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تامین کالاهای اساسی ارائه می کند. شبهه عامیانه که افزایش نرخ ارز کار خودشان است واقعیت ندارد. کسری بودجه عامل افزایش تورم است اما در حال حاضر توازن مالی دولت و کاهش کسری مشهود است که درآمد و مصارف دولت را در ابتدای این نشست بیان کردم. یک بسته جدید در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از سوداوری صنایع مصوب شد و در روزهای آینده ابلاغ می شود. این تلاش ها برای این است که زمینه‌های ثبات بازار تداوم یابد.

وی درباره عدم تخصیص ارز برای برخی کالاهای وارداتی، گفت: گزارش ۱۱ ماهه تامین ارز برای واردات حاکی از آن است که ۶۰ میلیارد دلار برای تامین کالاها انجام شده که این رقم بیشتر از سال گذشته است. ممکن است برخی تقاضا و ثبت سفارش بیشتری انجام شده باشد که مدیریت آن توسط کمیته تخصیص ارز بانک مرکزی در حال انجام است. همانطور که ما وظیفه تخصیص ارز داریم، از واردکننده هم تقاضا داریم بر اساس نیاز واقعی خود تقاضای ارز داشته باشند. در برخی موارد، عرضه انجام نشده و احتکار شده و تقاضای جدید هم مطرح شده است.

خاندوزی در پاسخ به این پرسش که فوری ترین تاثیر سفر رئیس جمهوری به چین چه بوده است؟ گفت: فوری‌ترین مساله که آثار کوتاه مدت دارد، تامین امنیت انرژی چین و تضمین بازارهای صادراتی برای ما و هشت پروژه سرمایه‌گذاری باز می گردد.

وی در ادامه درباره برنامه دولت برای تعیین نرخ گاز برای صنایع گفت: تعیین قیمت گاز باید در صحن علنی مجلس تصویب شود و وقتی این تصمیم گرفته و اجرای آن به دولت محول شد، شک نکنید در این زمینه دولت بر اساس معیارهایی از جمله حفظ رقابت‌پذیری محصولات داخلی و سودآوری صنایع ملی اقدام به قیمت‌گذاری خواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا برخی عابربانک‌ها پول پرداخت نمی‌کنند و آیا برای عید نوروز کمبود اسکناسی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: در حوزه نیازهای مربوط به شب عید و اسکناس نو حتما در روزهای آینده بانک مرکزی اطلاع رسانی دقیقی انجام خواهد داد. در حوزه گزارش‌هایی از کمبود عرضه اسکناس توسط خودپردازها باید اشاره کنم که سهم اسکناس در تراکنش های اقتصادی کمتر از ۲ یا ۳ درصد است و اکثر تراکنش‌های کشور بدون نیاز به اسکناس در حال انجام است، زیرا فرهنگ اقتصادی مردم با فناوری نو خود را تطبیق داده است و نیاز اندکی به اسکناس وجود دارد و بیشتر نیاز مردم از طریق نظام پرداخت غیر وجه نقد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: گزارش درباره عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک‌ها به دولت هم رسیده است. برنامه بانک مرکزی کمک به حل این موضوع است. انتشار انواع اسکناس با حفظ پشتوانه‌ای آن امسال حدود پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از نیمه بهمن ماه امسال در بانک مرکزی در حال طرح ریزی برای رونمایی از  اسکناس ایران چک جدید هستند که اطلاعات تکمیلی از سوی بانک مرکزی داده خواهد شد. توزیع اسکناس و ایران چک در ۱۰ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۸. ۲ برابر افزایش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در شرایطی صحبت از اصلاح نظام مالیاتی می‌کنیم که نه تنها مالیات بر مجموع درامد در کمیسیون اقتصادی دولت آماده شده و به مجلس ارسال خواهد شد بلکه بدون این قانون‌بخش هایی از اصلاحات که نیازمند تغییر قانون نبوده هم اصلاح شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین