|
| کد مطلب: ۹۶۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

دو متهم ریزش بورس در زمستان را بشناسید

وقتی صورت‌های مالی نه‌چندان دلچسب، در کدال نقش می‌‌‌بندد باید منتظر افت ارزش سهم بود، همان‌‌‌گونه که در دو سهم بسیار مهم «فولاد» و «فملی» خودنمایی می‌کند. در دو سهم شاخص‌‌‌ساز که روند نزولی آنها را مشاهده کرده‌ایم، شاید بتوان بهانه افت نرخ را جو منفی بازار دانست.

دو متهم ریزش بورس در زمستان را بشناسید
منبع: دنیای اقتصاد |

وقتی سهم‌های شاخص‌ساز و برجسته وارد فاز کاهش نرخ می‌شوند به معنی آن است که جریان غالب بازار ناخودآگاه در فاز فنی و روانی خود به کاهش قیمت متمایل می‌شود. نکته‌ای که در هفته‌های گذشته خودنمایی کرد؛ اگرچه در غوغای خودرویی بازار سرمایه چندان به چشم نیامد. فولاد و فملی از جمله سهم‌های اثرگذاری هستند که در هفته‌های اخیر افت نرخ‌های مهمی را تجربه کردند. اینکه در صورت‌های مالی این ۲ شرکت چه می‌گذرد، خود یکی ‌از دلایل رخدادهای قیمتی ‌اخیر به شمار می‌رود.

دو متهم ریزش بورس زمستان

کاهش ارزش سهام «فولاد» و «فملی» به‌عنوان دو سهم نوستالژیک بازار سرمایه که بسیاری از سرمایه‌گذاران با آنها خاطره دارند با 11‌درصد ارزش بازار، عنوان دو متهم یا مسببان ریزش قیمت‌ها در روزها و هفته‌های اخیر را یدک می‌‌‌کشند. اگر بتوان وضعیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها را در نوسان ارزش سهام آنها برجسته ارزیابی کرد، می‌‌‌توان یکی از ردپاهای ریزش بازار را در عملکرد این دو شرکت جست‌وجو کرد، آن‌‌‌هم در شرایطی که این دو غول فلزی بورسی عملکردی نسبتا شبیه به هم دارند. افزایش محدود درآمدهای عملیاتی و رشد هزینه‌‌‌ها در نهایت به افت سودآوری دو سهم «فولاد» و «فملی» در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 9ماهه منتهی شده است.

ریزش قیمت‌ها در بازار سرمایه متهمان بسیاری دارد که برخی درون بازار سرمایه در عملکرد شرکت‌ها نهفته شده و گروهی خارج از اختیار بازار است. نوسان قیمت‌های جهانی ساده‌‌‌ترین دلیل برای نوسان نرخ در بازارهای سهام چهارگوشه دنیاست و در کنار آن شرایط تورم و رکود قابل درک است؛ ولی داده‌‌‌های بسیار متناظر با آنها همچون نوسان بهای ارز در ایران و سایر کشورها، نرخ بهره، تصمیمات خلق‌‌‌الساعه، قیمت‌گذاری‌‌‌ها، فضای کسب‌وکار و آزادی‌‌‌های اقتصادی هر بازار در کنار داده‌‌‌های بسیار دیگر، همگی بر نوسان قیمت سهام با محوریت سودآوری آینده آنها اثرگذار خواهند بود. اما در کنار تمامی این موارد باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد و آن شیوه شرکت‌‌‌داری و مدیریت هر شرکت است که بر درآمدزایی آن اثر مستقیم دارد. این در حالی است که هر شرکتی که بزرگ‌تر باشد، اثرگذاری بیشتری بر بازار سرمایه داشته و اثر پروانه‌‌‌ای آن بر سایر سهم‌‌‌ها را نمی‌‌‌توان منکر شد. وقتی سهم‌‌‌های شاخص‌‌‌ساز به دلیل کاهش درآمدزایی به تضعیف نرخ مبتلا شوند، به این معنی است که از یکسو اثرگذاری آنها بر شاخص،‌‌‌ داده منفی برای کل بازار خواهد بود و از سوی دیگر سایر سهم‌‌‌ها را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با ضرایب مختلف تحت‌‌‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین