|
| کد مطلب: ۹۶۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

اسمش را بگذار "بهای خدمات"، رسمش باشد همان"عوارض مردگان"!

روز گذشته لایحه نرخ بهای خدمات ارائه‌شده در آرامستان بهشت زهرا که در یکی از بخش‌های آن شهرداری درخواست کرده بود شهروندان برای نگهداری هر پلاک قبر 164 هزار تومان بپردازند، مورد انتقاد اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

اسمش را بگذار "بهای خدمات"، رسمش باشد همان"عوارض مردگان"!

این لایحه سه‌شنبه هفته گذشته همراه با سایر لوایح عوارضی شهرداری برای سال 1402 به شورای شهر تهران ارسال شده و عصر همان روز نیز در کارتابل اعضای شورا قرار گرفته بود. برخی از اعضای شورای شهر مدعی بودند چنین لایحه‌ای به شورای شهر نرسیده، برخی با آن مخالف بودند و تعدادی هم آن را دروغ و خبرسازی جریان رقیب توصیف می‌کردند. حتی شهرداری تهران هم مسئولیت لایحه خود را گردن نمی‌گرفت.

عبدالمطهر محمدخانی در حساب توییتری خود نوشت: در پی اجرای دستورالعمل وزارت کشور برای شفافیت بهای خدمات شهرداری‌ها، جدول هزینه‌های سازمان بهشت زهرا در قالب یک لایحه به شورا ارسال شد. شهردار تهران با تحمیل هرگونه هزینه جدید به مردم مخالف است و هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد و مردم را بی‌جهت نگران نکنید.

این در حالی است که در بند 13 جدول ماده ۲ همان لایحه‌ای که سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده به شورای شهر تهران ارسال کرده، این هزینه پیش‌بینی شده است. لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها چهارم بهمن در ششصد‌و‌‌چهلمین جلسه کمیسیون بررسی طرح‌ها و لوایح شهرداری تهران طرح و پس از تأیید به شورای شهر ارسال می‌شود.

در متن خبر سایت اکو ایران که برای نخستین بار این خبر را منتشر کرده نیز تأکید شده این هزینه در صورتی از شهروندان تهرانی گرفته می‌شود که شورای شهر تهران آن را مصوب کند و مصوبه شورای شهر هم مورد تأیید فرمانداری تهران قرار گیرد و سخنی از اجرائی‌شدن آن به میان نیامده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز به این خبر واکنش نشان داده و پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران درباره آن به خبرنگاران می‌گوید: اخذ بهای خدمات پس از دفن بستگی به این دارد که فرد بخواهد خدماتی را دریافت کند یا خیر. برای مثال آرامگاه‌هایی که موجود است یا گلکاری به‌عنوان خدمات موردی مطرح است. البته این موضوع هنوز در صحن شورا مطرح نشده است. وی تأکید می‌کند: رسیدن یک موضوع به شورا دلیل بر تصویب آن نیست. فهرستی از سوی وزارت کشور اعلام شده است. به‌عنوان بهای خدمات، ما در حال حاضر برای نگهداشت موضوعی را نداریم و اگر کسی بخواهد خدماتی را بگیرد، چنین بحثی مطرح خواهد شد. بنابراین باید صبر کنیم موضوع به صحن شورا بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز به رسانه‌ها می‌گوید‌‌:‌ عوارض هنوز در کمیسیون مشترک بررسی نشده، البته ممکن است به شورا ارائه شده و در نوبت بررسی باشد، اما آنچه در خبرها عنوان شده مورد تأیید شورا نخواهد بود. خدماتی که در آرامستان‌ها ارائه می‌شود چیز جدیدی به آن اضافه نشده و بهای خدماتی وجود دارد که به صورت سالانه افزایشی را خواهد داشت. اما او در صحن شورای شهر تهران ادبیات دیگری دارد. او بدون آنکه به خبر بهشت زهرا اشاره کند، می‌گوید مواردی که مطرح شده، پیشنهاد شهرداری است و باید اجازه دهیم در شورا قرائت شود و اینکه مباحثی را به دروغ منتشر کنیم اتفاق خوبی نیست.

محمدجواد تاجیک، مدیرعامل بهشت زهرای تهران که دراین‌باره با هیچ رسانه رسمی‌ای گفت‌وگو نکرده، در گفت‌وگو با یکی از کانال‌های خبری شهری که بیشتر انعکاس‌دهنده سخنان کارکنان شهرداری تهران است، گفته: این موضوع در پیش‌نویس یک لایحه، نرخ خدمات بهشت زهرا به شورای شهر تهران، پیشنهاد شده است. دریافت هزینه از بازماندگان اهل قبور درخصوص نگهداشت و رسیدگی به قبور در برخی از آرامستان‌های کشور، مرسوم است. حدود 30، 40 سال است که سازمان بهشت زهرا مبالغی را از بازماندگان اهل قبور خانوادگی، دریافت می‌کند و این موضوع جدیدی نیست؛ چون هزینه‌های نگهداشت قبرستان، امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و... بالاست و باید این مبالغ از یک منبع تأمین شود. پیشنهاد دریافت هزینه نگهداشت قبور به شورای شهر تهران، ارائه شده که اعضای شورا درباره تأمین هزینه‌های خدماتی بهشت زهرا یا این لایحه را تصویب خواهند کرد تا از بازماندگان اهل قبور مبالغی، به عنوان هزینه نگهداشت قبور، دریافت شود یا اینکه تأمین این هزینه‌ها توسط منابع عمومی شهرداری تهران، در نظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران در پاسخ به این پرسش که هزینه پیشنهادی این سازمان به شورای شهر تهران، برای نگهداشت هر پلاک قبر، چقدر است؟ گفته: مبلغ پیشنهادی سازمان بهشت زهرا برای نگهداشت هر پلاک قبر در سال مبلغ 164 هزار تومان است.

ارسال نظر

پربازدیدترین