|
| کد مطلب: ۹۳۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد

هزینه گاز در اروپا 1000برابر ایران است، اما ما در ایران کمبود داریم!

رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر بوده است به نحوی که ایران در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار دارد؛ به تعبیری شدت مصرف انرژی در ایران 15 برابر ژاپن و بیش از 2.5 برابر چین است.

هزینه گاز در اروپا 1000برابر ایران است، اما ما در ایران کمبود داریم!
منبع: روزنامه ایران |

سرپرست طرح بهینه‌سازی مصرف گاز شرکت ملی گاز ایران گفت: اروپایی‌ها در قیاس با مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در ایران، برای خرید هر مترمکعب گاز هزار برابر بیشتر می‌پردازند.

صندوق بین‌المللی پول هم به‌ تازگی اعلام کرده  قیمت عمده‌فروشی برق و گاز از اوایل سال ۲۰۲۱ در کشورهای اروپایی ۱۵ برابر افزایش یافته و اثرات شدیدی بر خانوار و مشاغل داشته است.

این افزایش شدید، بحران انرژی را به چالش بزرگی برای کشورهای اروپایی تبدیل کرده است به نحوی که هیچ کشور اروپایی نمی‌تواند به تنهایی از آن عبور کند. پیش‌بینی می‌شود اروپا اولین زمستان خود را بدون گاز روسیه تجربه کند و حتی در معرض خطر قیمت‌های بالاتر، کمبود گاز انرژی و رکود بزرگ اقتصادی قرار بگیرد.

بررسی یک نظرسنجی در اروپا نشان می‌دهد افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از بحران انرژی، افزایش تورم و همه‌گیری ویروس کرونا به بزرگ‌ترین نگرانی‌های حدود نیمی از مردم اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

در حال حاضر ۴۵ درصد از مردم اروپا با میزان درآمد شخصی‌ خود مشکل داشته و ۴۶درصد  از اروپایی‌ها نیز اذعان دارند استانداردهای زندگی‌شان در نتیجه بحران‌های پیش آمده کاهش یافته است.

با این حال سید مهدی علوی‌نیا با بیان اینکه درحال حاضر نرخ خرید هر مترمکعب گاز در بخش خانگی کشورهای اروپایی بیش از یک دلار است، تصریح کرد: درکشور ما نرخ خرید هر مترمکعب گاز در پله اول در بخش مصارف خانگی حدود 414 ریال است، هرچند با فرض در نظر گرفتن نرخ 6 هزار تومانی برای پله آخر فرد پرمصرف، باز هم این دسته از افراد بدمصرف از یارانه زیادی در زمینه گاز بهره می‌برند.

به گفته وی، مشترک بدمصرف نیز همه نرخ گاز خود را با تعرفه 6 هزار تومانی نمی‌پردازد، بلکه بخشی از مصرف آنها با تعرفه 414 ریالی، بخش دیگر با عدد متفاوت و پله دوازدهم مصرف آنها فقط با رقم 6 هزار تومان محاسبه می‌شود که معنی چنین محاسبه‌ای توزیع یارانه زیاد حتی برای این دسته از مصرف‌کنندگان گاز در کشور است. گفته می‌شود در حال حاضر در کشور سالانه چیزی حدود ۸۲ تا ۸۳ میلیارد دلار یارانه انرژی توزیع می‌شود که بخش عمده آن مربوط به یارانه گاز است. واقعیت این است که حتی با فرض محاسبه نرخ گاز افراد بدمصرف با عدد 6 هزار تومان، بازهم این عده از افراد در جامعه، کمتر از یک‌ششم اروپایی‌ها هزینه گاز در کشور پرداخت می‌کنند. تردیدی نیست که میزان مصرف گاز در کشور بسیار بالا است؛ مصرفی که منجربه تولید ثروت برای کشور هم نمی‌شود، درست برخلاف کشورهایی چون روسیه و امریکا!

 

ارسال نظر

پربازدیدترین