|
| کد مطلب: ۹۲۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد

سقوط ۲۰ درصدی سهام تسلا در سه‌ماهه پایانی سال

گزارش عملکرد سه ماهه چهارم خودروسازی تسلا نشان داد این شرکت با کاهش ۱۲ درصدی سهام مواجه بوده است. این درحالی است که برخی از تحلیلگران روند افزایشی را برای آینده سهام این شرکت پیش‌بینی می‌کنند.

سقوط ۲۰ درصدی سهام تسلا در سه‌ماهه پایانی سال

گزارش آماری تسلا از تولید و تحویل خودرو در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ که روز گذشته منتشر شد نشان داد، سهام این شرکت در این مدت با کاهش ۱۲ درصدی سهام مواجه بوده است.

تعداد خودرو‌های تحویل داده شده توسط تسلا ۴۰۵ هزار و ۵۲۷ خودرو برای سه ماه و ۱.۳ میلیون دستگاه برای یک سال است که این اعداد نشان‌دهنده رکود برای شرکت تحت رهبری ایلان ماسک است. زیرا عددی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، حدود ۴۲۷ هزار خودرو تا پایان سه‌ماهه سال ۲۰۲۲ بود.

نوسانات سهام تسلا

سهام تسلا در سال ۲۰۲۲ با نوسانات زیادی مواجه بود تا جاییکه ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت به کارمندان خود اعلام کرد که زیاد روی وضعیت سهام متمرکز نشوند. او کاهش سهام این شرکت را ناشی از افزایش نرخ بهره دانست، اما منتقدان هزینه ۴۴ میلیاردی او برای خرید شبکه اجتماعی توییتر را عامل اصلی این بحران می‌دانند.

برخی از تحلیلگران معتقدند طرح تشویقی که ماسک برای فروش خودرو‌های این شرکت در چین و ایالات متحده گذاشته بود، شرکت را در طولانی‌مدت متحمل خسارت می‌کند، اما برخی دیگر نیز این طرح را فرصتی برای افزایش فروش می‌دانند.

یکی از تحلیلگران با اشاره به اینکه تسلا باید در هدف‌گذاری برای رشد دقیق‌تر عمل کند، بیان کرد: نرخ سفارش سالانه تسلا در سه ماهه چهارم با وجود تخفیف‌های در نظر گرفته شده تنها حدود یک میلیون بود.

سهام تسلا رشد می‌کند؟

تحلیلگران گلدمن ساکس، اما آگاهی به سقوط سهام تسلا در مدت اخیر، روند افزایشی را برای آینده سهام این شرکت متصور شدند.

گلدمن در یادداشتی که در روز دوشنبه منتشر کرد نوشت که وسایل نقلیه در یک محیط چالش‌برانگیز اقتصاد کلان محرک اصلی این رشد خواهد بود.

اما بن کالو، تحلیلگر Baird که اخیراً تسلا را به عنوان بهترین انتخاب برای سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است، گفته که قبل از گزارش درآمد شرکت، که برای ۲۵ ژانویه برنامه ریزی شده است، همچنان خریدار سهام باقی خواهد ماند. او در یادداشتی که در روز سه‌شنبه منتشر کرد گفت: اگر میزان تحویل‌های سه‌ماهه چهارم که مطابق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت را درنظر نگیریم، تولید ۲۰ درصد در هر ساعت افزایش یافته است و ما انتظار داریم این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد، زیرا کارخانه‌های گیگا در برلین و آستین به روند صعودی خود ادامه می‌دهند.

تحلیلگران مورگان استنلی نیز گفتند که فکر می‌کنند سقوط قیمت سهام تسلا فرصتی برای خرید است. آن‌ها در یادداشتی که در روز سه‌شنبه منشتر شد گفتند: موانعی مانند رقابت و چیز‌هایی از این قبیل برای همه شرکت‌های خودروسازی در سال جدید وجود دارد که باید برآن غلبه کنند. با این حال، در این ما معتقدیم که تسلا این پتانسیل را دارد که برتری خود را در مسابقه EV افزایش دهد، زیرا از مزایای هزینه و مقیاس خود برای پیش‌بردن خود از رقابت استفاده می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

پربازدیدترین