|
| کد مطلب: ۹۱۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

 در طول ۲۰ سال گذشته چین از گمنامی خارج و به یک رهبر جهانی در صنعت قطعه خودرو تبدیل شده است.

 رشد چین در این عرصه توسط خودروسازان اروپایی و آمریکایی تقویت شد که تولید تعداد زیادی از قطعات خود را به چین منتقل کردند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی و با بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان ارتباط برقرار کنند. به گفته مدیران صنعتی و کارشناسان زنجیره تامین، گروه‌های تولیدی بین‌المللی اکنون تلاشی آرام و در عین حال هماهنگ را برای کاهش اتکای خود به شبکه گسترده قطعه‌سازان چینی آغاز کرده‌اند.

براساس گزارشی از فایننشال‌تایمز، تد کانیس یکی از مدیران ارشد فورد می‌گوید، بازنگری در مقیاس بزرگ درباره عملیات لجستیک در سراسر صنعت در جریان است حال آنکه مساله زنجیره تامین قرار است تمرکز این دهه باشد. این حرکت در پی دوتحول ایجاد شده است. اولین مورد عدم اطمینان ناشی از سیاست کووید صفر چین است که کارخانه‌ها را مجبور کرد در کوتاه‌مدت تعطیل شوند. جیم روآنف، رئیس شرکت ولوو، اوایل سال جاری اعلام کرد که این شرکت تحت حمایت جیلی استفاده از قطعات غیرچینی را افزایش می‌دهد، هرچه همه‌گیری طولانی‌تر شود، نااطمینانی هم بیشتر خواهد شد. اما مورد دوم، نگرانی بلندمدت درباره جدایی سیاسی بزرگ‌تر در صورت شکست روابط چین با جامعه بین‌المللی مشابه روسیه است که می‌تواند تجارت را تهدید کند.

اگرچه بعید است که اکثر گروه‌های تولیدی بین‌المللی بازار چین را به‌طور کامل ترک کنند، اما انتظار دارند که جریان صادرات قطعات از چین به کارخانه‌ها در سراسر جهان در طول زمان کاهش یابد. در نتیجه سازندگان خارجی قصد دارند قطعات و خودروها را در داخل چین منحصرا برای استفاده در داخل این کشور بسازند. این امر اتکای آنها به کارخانه‌های چینی برای کالاهای فروخته‌شده در خارج از کشور را کاهش می‌دهد و در عین حال زنجیره تامین محلی ایمن را برای کارخانه‌هایشان در داخل کشور حفظ می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

ارسال نظر

پربازدیدترین