|
| کد مطلب: ۹۱۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد

"تعطیلات آخر هفته ۳روزه" در قاره سوم

هفته کاری چهار روزه برای ده‌‌‌ها شرکت در آمریکا و کانادا، حداقل تا چند ماه آینده به یک واقعیت تبدیل می‌شود. این برنامه آزمایشی که توسط 4Day Week Globa اداره می‌شود، به‌تازگی شروع شده و احتمالا ۶ ماه طول خواهد کشید.

"تعطیلات آخر هفته ۳روزه" در قاره سوم
منبع: CNBC |

 

برنامه «هفته‌کاری ۴ روزه» که سال گذشته میلادی در اروپا آزمایش شد، اکنون بعد از اجرای دائمی در یک کشور آسیایی، در کسب‌وکارهای آمریکایی و کانادایی هم اجرا می‌شود. این سبک جدید کاری - کار کمتر، فراغت بیشتر- بازخوردهای مثبتی بین کارفرماها و کارکنان داشته و به شکل دومینویی در حال ورود به شرکت‌هاست.

به طور کلی، ۳۸ شرکت در آمریکای شمالی در این برنامه مشارکت دارند و قرار است به تعداد آنها اضافه شود.  در این طرح، کارکنان ۸۰‌درصد ساعات کاری را کار می‌کنند، با ۱۰۰‌درصد دستمزد و حفظ ۱۰۰‌درصدی بهره‌‌‌وری. کار پربازده‌‌‌تر، مثل کاهش جلسات غیرضروری، از اهداف این برنامه است.

جو اوکانر، مدیرعامل ۴Day Week Global، می‌‌‌گوید «تعداد هرچه بیشتری از شرکت‌ها پی می‌‌‌برند که کیفیت زندگی، جبهه جدید رقابت است و کاهش ساعات کاری و کار متمرکز بر بهره‌‌‌وری، ابزاری است که این مزیت رقابتی را به آنها می‌دهد.»

کارکنان هم مشتاقانه به این ایده نگاه می‌کنند. طبق نتایج یک نظرسنجی، ۹۲‌درصد کارکنان آمریکایی موافق کاهش تعداد روزهای کاری هستند که قابل‌توجه است.

برخی شرکت‌های آمریکایی، همین الان هم سیاست هفته‌‌‌های کاری چهار روزه را دنبال می‌کنند. شرکت خرده‌‌‌فروشی لباس کودک پرایمری، از همان روزهای اول پاندمی، از این روش برای پرداختن به مساله فرسایش کارکنان استفاده کرد.

گالین برنارد، هم‌‌‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پرایمری، می‌‌‌گوید: «وقتی می‌‌‌دانی یک روز اضافه داری که به کارهای عقب‌‌‌ مانده‌‌‌ات برسی، چه فکر کردن برای حل یک مشکل جدی باشد و چه گرفتن وقت دکتری که مدت‌‌‌ها برای آن زمان نداشتی، زندگی شما تغییر محسوسی می‌کند.»

مطمئنا، کارکنان از این وضعیت رضایت بیشتری دارند. در شرکت بافر که یک رسانه اجتماعی واقع در نیویورک است، ۹۱‌درصد اعضای تیم‌‌‌ها اظهار کرده‌‌‌اند که بعد از اجرای هفته‌‌‌های کاری چهار روزه، شادتر و بهره‌‌‌ورتر هستند.  بنکس بنیتز، مدیرعامل شتاب‌دهنده Uncharted نیز شاهد کاهش استرس و فرسودگی کاری، بعد از کاهش روزهای کاری هفته در سال ۲۰۲۰ بوده است. او می‌‌‌گوید: «در خیلی از بخش‌‌‌های هفته کاری، زمان تلف می‌شود.»

گروه وندرلاست که یک شرکت تکنولوژی است، سال گذشته هفته‌‌‌های کاری چهار روزه را شروع کرد. آنها در ابتدا می‌‌‌خواستند در شرایط پاندمی به تیم‌‌‌ها کمک کنند، اما بعد از مدتی متوجه شدند به خود شرکت کمک کرده‌‌‌اند: درخواست استخدام ۸۰۰‌درصد، ارزش ناخالص کالاهای فروش رفته ۹۰‌درصد و درآمد سالانه ۶۱‌درصد افزایش یافت و نرخ حفظ کارکنان به ۹۸‌درصد رسید.

واضح است که طرح هفته کاری چهار روزه برای وندرلاست مفید بود و در نتیجه به یک سیاست دائمی برای این شرکت تبدیل شد.

مایک ملیلو، مدیرعامل وندرلاست می‌‌‌گوید: «اعداد دروغ نمی‌‌‌گویند. نتایج ما نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.»‌‌‌

منبع: CNBC

 

ارسال نظر

پربازدیدترین