|
| کد مطلب: ۸۸۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

شوک ارزی به واردات موبایل/ اوج‌گیری مجدد حساسیت‌ها نسبت به آیفون!

از دو هفته پیش، واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شده و علت این امر بروز اختلال در تامین ارز واردات این اقلام عنوان می‌شود.

شوک ارزی به واردات موبایل/ اوج‌گیری مجدد حساسیت‌ها نسبت به آیفون!

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: از ابتدای امسال قرار بود ارز مورد نیاز واردات موبایل از طریق تهاتر با ارز صادرات خشکبار تامین شود اما حالا و تنها یک ماه پس از آغاز این طرح، برخی از فعالان اتاق بازرگانی از توقف کامل این مصوبه خبر می‌دهند. گفته می‌شود «عدم صلاحدید و مخالفت رئیس‌ کل بانک مرکزی» علت این امر بوده است.

گفتنی است واردکنندگان موبایل از اختلال در روند واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار طی دو هفته گذشته خبر می‌دهند.

اوج‌گیری حساسیت‌ها نسبت به آیفون

پس از صحبت‌هایی که درباره ضروری‌نبودن واردات کالای لوکس و آمریکایی در سال ۱۳۹۴ مطرح می‌شد و حتی مصوبه‌ای نیز از سوی وزارت صمت وقت برای ممنوع‌شدن واردات چنین کالاهایی ابلاغ شد، واردات گوشی‌های پرچمدار به‌ویژه گوشی اپل طی این چند سال ادامه یافت و مانع چندانی در راه عرضه این محصولات ایجاد نشد. با این‌ حال اظهارات برخی نمایندگان مجلس طی مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه با صداوسیما داشته‌اند نشان می‌دهد که قرار است مجددا نسبت به واردات محصولات اپل سختگیری شود.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد: طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱ با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود.

حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در این گفت‌وگو تصریح کرد: مطالبه ما ممنوعیت واردات این گوشی‌هاست و دولت نیز حسب تاکیدات رهبری موظف است، این ممنوعیت را اعمال کند و چنان چه این ممنوعیت اعمال نشود، کمیسیون اصل ۹۰ حتما به این موضوع ورود خواهد کرد.

استدلال مخالفان ممنوعیت واردات محصولات اپل آن است که این محصولات در رده کالاهای لوکس قرار دارند و ضرورتی برای مصرف ارز کشور برای واردات آنها وجود ندارد. آنها معتقدند این محصولات با وجود ارزبری بالا، نیاز درصد محدودی از مصرف‌کنندگان را تامین می‌کند و اجازه‌دادن برای تداوم انجام واردات این محصولات اشتباه است. در آمارهای اعلام‌شده آمده است که حدود ۲۵ درصد ارز تخصیص‌یافته برای واردات گوشی، صرف واردات گوشی‌های آیفون شده، در حالی که این کالاها نیاز تنها چهار درصد بازار گوشی موبایل را تامین کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین