|
| کد مطلب: ۸۷۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد

رفت و برگشت نرخ دلار در کانال 25هزار تومان

رفت و برگشت نرخ دلار در کانال 25هزار تومان

همزمان با خوش‌بینی‌های صورت گرفته نسبت به احیای توافق هسته‌ای، نرخ دلار نیز ریزشی شد. اما درست در زمانی که پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها به سمت کانال‌های پایین‌تر از 25هزار تومان برود؛ یک مصاحبه از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه‌ چیز را به هم ریخت.

به گزارش آیند، روز گذشته، پوسته سخت دلار 25800 تومانی شکست و قیمت‌ها تا ظهر به 25100 تومان نیز رسیده بود. اما این خوشبینی‌ها دوام پیدا نکرد، چراکه از صحبت‌های رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این‌گونه برمی‌آمد که سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کرده‌اند که ایران حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ (۲۰مارس ۲۰۲۲) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارایه کند. توافق هسته‌ای حداقل تا انتهای سال جاری به تعویق بیفتد. در کنار این گفته می‌شود که روسیه برای احیای برجام به دنبال دریافت تضمین‌های کتبی از سوی امریکاست. حتی شبکه «الجزیره» گزارش داده که احتمال خروج روسیه از برجام نیز وجود دارد. این دو مساله موجب شد که انتظار برای احیای توافق در کوتاه‌مدت تا حدی مورد تردید قرار بگیرد، امری که خود را در معاملات دیروز نشان داد.مجموع این اتفاقات موجب شد تا ریزش نرخ دلار به کانال پایین‌تر از 25 هزار تومان متوقف شود و قیمت دلار تا ساعت 18 روز یکشنبه 15 اسفندماه، به 25320 تومان نیز برسد، یعنی قدری بیشتر از قیمتی که در ابتدای معاملات ثبت کرده بود. روز گذشته مجلس در تصویب لایحه بودجه سال 1401 تصمیم نهایی خود را درباره ارز با نرخ ترجیحی گرفت. بر اساس این تصمیم، مجلس با حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده به صورت مشروط موافقت کرده که شرط این اقدام ارایه کالابرگ الکترونیک (کوپن) برای جبران افزایش احتمالی قیمت کالاهای اساسی اعلام شده است. اتفاقی که در سال آینده می‌تواند روی قیمت دلار آزاد تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه در صورت حذف دلار 4200، کشف قیمت با نرخ نیمایی (24 هزارتومان) انجام می‌شود؛ این اتفاق قطعا می‌تواند در آینده نرخ دلار را در کانال‌های بالاتری قرار دهد. افت و خیز قیمت بازار جهانی طلا روز گذشته تعطیل بود، اما در بازار داخلی ایران قیمت طلای 18 عیار با 700 تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 198 هزار و 900 تومان مبادله شد. اما بازار سکه دیروز شاهد افت و خیز قیمت سکه بود. قیمت این فلز زردرنگ در ابتدای معاملات 10 هزار تومان بر ارزش خود افزود و با 11 میلیون و 915 هزار تومان معامله شد، اما در نیمه روز به 11 میلیون و 870 هزار تومان رسید . با احتساب قیمت 25 هزار و 420 تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه 11 میلیون و 807 هزار تومان به دست آمد و اندازه حباب سکه هم 0.53 درصد بود.

بازپس‌گیری کانال 1.3 میلیونی بورس
اما انتشار خبر تصویب حذف دلار ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به تحرک خریداران در گروه‌های درگیر با این ارز انجامید و شاخص بورس را به ‌شدت رشد داد. شاخص کل بورس در آغاز معاملات دیروز با رشد 12 هزار و 300 واحدی به کانال 1.3 میلیونی بازگشت و در سطح یک میلیون و 311 هزار واحد قرار گرفت. روز گذشته شاخص بورس بیشترین رشد در 5 هفته اخیر را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات خرد سهام نیز به بیشترین رقم در 4 ماه اخیر افزایش یافت. چنانکه ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 83 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.قیمت سهام اغلب نمادهای بازار نیز رشد کرد. گروه‌های بزرگ مانند پالایشی‌ها، بانک‌ها، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی سبزپوش بودند. در این میان سه گروه تماما سبز در بازار وجود دارد. قیمت تمامی نمادهای گروه‌های «کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن»، «فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» افزایش یافت و این سه گروه سبزترین گروه‌های بازار سهام در روز یکشنبه بودند. نمادهای «فولاد»، «کچاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «اپال»، «پارس» و «سفارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.کارشناسان عقیده دارند که بورس تا پایان سال سبزپوش باقی می‌ماند. در شرایط فعلی بازار سهام با توجه به سیگنال‌های مثبت از مذاکرات برجامی وین و لایحه بودجه 1401، احتمال حرکت رو به جلوی شاخص کل بورس انتظار می‌رفت. فاصله میان خریداران و فروشندگان با توجه به شاخص‌های عملکردی بازار سهام نشان می‌دهد که در سناریوی روز‌های آینده احتمال اینکه شاخص‌ها به حرکت روز قبل ادامه دهند، ممکن است. موقعیت معاملات حقیقی‌ها نشان می‌دهد که خریداران با موقعیت بهتری در معاملات در قامت خریدار ظاهر شده‌اند و این در حالی است که قوت گرفتن جریان ورودی پول‌ها و قطع خروجی پول‌ها به بهبود این موقعیت کمک کرده است.

منبع: اعتماد

ارسال نظر

پربازدیدترین