|
| کد مطلب: ۸۵۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد

گوشت و برنج مشمول قیمت‌گذاری شد

گوشت و برنج مشمول قیمت‌گذاری شد

رئیس سازمان حمایت گفت: گوشت قرمز و برنج ایرانی مشمول قیمت تثبیتی شده و ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت را مکلف به قیمت‌گذاری کرده است.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: تاکنون حدود ۷۰۰۰ قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده شدند و قیمت حدود ۲۲۰۰ کالا در پی اجرای این طرح کاهش یافته است. اولویت اول دولت در این طرح شفافیت در خرید کالا است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح ۲۲۰۰ قلم کالا بین پنج تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشتند، گفت: مثلا قیمت آب معدنی، نوشابه گازدار، لنت ترمز، فیلتر روغن، سس، ترشیجات، دستمال کاغذی، عدس، شوینده، پوشک و غیره کاهش یافته است.

به گفته رئیس سازمان حمایت در ادامه با بیان توزیع کننده در کالاهای مصرفی ۳۰ درصد و در کالاهای سرمایه‌ای ۲۰ درصد مجاز به افزایش سود به قیمت تولیدکننده است. همچنین تکلیف قانونی توزیع کننده است که قیمت مصرف کننده را روی کالا در معرض دید مشتری درج کند و نیازی نیست که خریداران محاسبه کنند، اما می‌توانند قیمت‌ها را مقایسه و گرانفروشی را تشخیص دهند.

تابش با بیان اینکه در این طرح تخفیف حذف نشده است، تصریح کرد: تخفیف یک فرایند شفاف خود گرفته است. تولیدکننده حداکثر می‌تواند سه درصد به توزیع کننده تخفیف دهد و اگر بیشتر باشد، باید همان قیمت نهایی با تخفیف که به توزیع کننده فروخته شده روی کالا درج شود تا تخفیف به مصرف کننده نهایی برسد.

گوشت قرمز و برنج ایرانی مشمول قیمت گذاری شدند
وی در ادامه اینکه گوشت و برنج مشمول قیمت تثبیتی است و سازمان حمایت به عنوان مرجع کارشناسی قیمت مکلف است این قیمت‌ها را بررسی کند، گفت: در همین راستا با وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه کردیم تا بتوانیم دام زنده و برنج ایرانی را قیمت گذاری کنیم و مبنای گران بودن آن‌ها را بدانیم. امیدواریم وزارت جهاد مستندات را زودتر در اختیار سازمان حمایت قرار دهد.

بنابراین به گفته رئیس سازمان حمایت گوشت قرمز و برنج ایرانی مشمول قیمت تثبیتی شده و ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت را مکلف به قیمت گذاری کرده است. وزارت جهاد به عنوان متولی باید مستندات را در اختیار سازمان حمایت قرار دهد و ما قیمت را تعیین و در اختیار ستاد تنظیم بازار بگذاریم تا تصویب شود.

تابش با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برنج در کف بازار کیلویی ۷۵ هزار تومان است، تصریح کرد: البته شاید کالای به خصوصی در یک شبکه توزیع به خصوصی ۹۰ هزار تومان شده باشد. نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب، اما در حال حاضر سازمان حمایت قیمت منطقی را نمی‌داند و منتظر مستندات وزارت جهاد هستیم.

وی در مورد پروسه خرید و قیمت‌گذاری میوه شب عید هم گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سنوات گذشته پای ثابت تامین میوه شب عید و قیمت گذاری آن بود، اما امسال سازمان حمایت در این پروسه که به چه قیمتی خریداری شده و از کجا خریداری شده است؛ نیست. چرا که سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی امسال مکلف شده‌اند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

پربازدیدترین