|
| کد مطلب: ۸۳۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد

یارانه نقدی در سال آینده افزایش نمی‌یابد

یارانه نقدی در سال آینده افزایش نمی‌یابد

مبلغ یارانه‌ها همانند امسال باقی خواهد ماند و منابعی برای افزایش میزان نقدی یارانه‌ها نداریم.

به گزارش آیند به نقل از مهر، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس امروز (یکشنبه ۱۷ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران، در تشریح مصوبات این کمیسیون، گفت: کلیه دستگاه‌ها بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس اوراق بهادار، نیروی انتظامی، خزانه‌داری کل کشور، بیمه مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شدند که اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون را به صورت آنلاین و رایگان در راستای تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان در اختیار وزارت مذکور قرار دهند و وزرات تعاون هم مکلف شد که مباحث امنیتی در این حوزه را در نظر گیرد.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سال آینده حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دستگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی و نیز دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز دارند و اعضای هیأت علمی آنها از طریق مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم به کارگیری شدند، با حقوق اعضای هیأت علمی غیر بالینی دانشگاه‌های وابسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همسان سازی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: همچنین مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق ملی مسکن برای سامانه ملی املاک و مسکن کشور، سامانه ثبت نام و پالایش متقاضیان و سامانه کنترل طرح‌های برنامه تولید جهش مسکن اختصاص یافت. از محل تنخواه‌گردان ۵۵۰ میلیارد تومان برای جمعیت هلال احمر و ۱۸۷ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافت.

زارع اظهار داشت: بر اساس یکی دیگر از مصوبات، ۲۵ درصد از محل درآمد حاصل از واردات خودرو به حوزه‌های خطوط ریلی اعم از قطار عادی، برقی و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خطوط ریلی با اولویت مناطق محروم اختصاص یافت. همچنین مالیات هر واحد مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان مشخص شد که صرف آماده‌سازی و محوطه سازی زیربنایی و روبنایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مبلغ یارانه‌ها همانند امسال باقی خواهد ماند و منابعی برای افزایش میزان نقدی یارانه‌ها نداریم.

وی بیان کرد: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی را پیش‌بینی کرده بود تا از محل منابع درآمدی آن مبلغ یارانه‌ها را افزایش دهد. کمیسیون تلفیق بودجه ضمن مخالفت با حذف ارز ترجیحی به دلیل بروز مشکلاتی برای تأمین معیشت مردم، ۹ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در سال آینده در نظر گرفت.

زارع ادامه داد: کمیسیون تلفیق همچنین از محل یارانه پیش بینی شده در تبصره ۱۴ حدود ۳ میلیارد دلار برای خرید گندم با نرخ ۹,۵۰۰ تومان در نظر گرفت. بر این اساس یارانه‌ها با همان مبلغ قبلی باقی خواهد ماند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص ارسال نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: هفته گذشته رئیس جمهور با هدف تقویت سازمان بورس و اوراق بهادار و کاهش نرخ خوراک پتروشمی‌ها و نرخ سوخت گازی پتروشیمی‌ها نامه‌ای با مضمون اصلاحی این موارد در لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارسال کرد.

زارع اظهار داشت: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، ثبت نام برای سرپرست خانوارهایی که یارانه آن‌ها قطع شده است، امکانپذیر خواهد شد. این افراد می‌توانند به سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و ثبت نام کنند تا بعد از بررسی مجدد، یارانه آن‌ها برقرار شود.

وی تصریح کرد: با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مالیات هر واحد مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد که منابع درآمدی حاصل از این مالیات برای آماده سازی، زیربنایی و روبنایی مسکن مهر هزینه خواهد شد. هزار میلیارد تومان نیز از سرجمع ده هزار میلیارد تومان اموال منقول و غیرمنقول و زمین‌های مازاد وزارت راه و شهرسازی برای احداث راه‌های عشایری اختصاص پیدا کرد. همچنین ۲ درصد از حقوق مالکانه سهم معادن استان‌ها نیز برای بهسازی جاده‌های مربوط به همان منطقه و استان در سال آینده اختصاص خواهد یافت.

ارسال نظر

پربازدیدترین