|
| کد مطلب: ۸۳۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد

صعود قیمت نفت به قله ۷ ساله

صعود قیمت نفت به قله ۷ ساله

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و هفتمین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۱۶ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش یافت و در ۹۳ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت اواسط معاملات تا مرز ۹۳ دلار و ۷۰ سنت پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۴ بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و چهار سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش، در ۹۲ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا روز جمعه تا مرز ۹۳ دلار و ۱۷ سنت هم صعود کرد که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود.

هر دو شاخص برای هفتمین هفته متوالی رشد کردند. قیمت نفت برنت ۳.۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۶.۳ درصد رشد هفتگی داشت. افزایش قیمتهای نفت در دو روز گذشته با هجوم خریدارانی که انتظار دارند عرضه جهانی به سختی پاسخگوی تقاضای رو به رشد خواهد بود، شتاب گرفت. آمار اشتغال آمریکا در ژانویه با وجود شیوع واریانت اُمیکرون، بهتر از حد انتظار بود.

قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۲۰ درصد و شاخص نفت آمریکا حدود ۲۴ درصد رشد کرده اند. استراتژیستهای بازار هفته گذشته با اشاره به تقاضای قوی جهانی، پیش بینی کردند قیمتهای نفت احتمالا از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد.

با این حال ریسکهایی برای این افزایش قیمت دیده می شود. سیتی ریسرچ پیش بینی کرد بازار نفت تا سه ماهه چهارم امسال مازاد عرضه پیدا می کند و روند صعودی قیمتها مهار می شود.

بیورنار تونهاگن، مدیر بازارهای نفت شرکت تحقیقاتی "ریستاد انرژی" هم اظهار کرد: افزایش قیمتها به مرز ۱۰۰ دلار در کوتاه مدت منتفی نیست اما ریسکهای نزولی شامل تاثیر اُمیکرون بر تقاضا، نگرانیهای رشد اقتصادی و اصلاحات بازار مالی به دلیل مبارزه بانکهای مرکزی با تورم، فراوان هستند.

طوفانهای زمستانی که سرمای منجمدکننده را به آمریکا به خصوص به تگزاس برد، از رشد قیمتها پشتیبانی کرد زیرا انتظار می رود سرمای شدید باعث توقف موقتی تولید شود درست مشابه آنچه در فوریه سال ۲۰۲۱ در این ایالت اتفاق افتاد.

بازارهای نفت همچنین از تنشهایی که پیرامون بحران اوکراین وجود دارد و نگرانیها نسبت به احتمال تشدید محدودیت عرضه نفت را برانگیخته، حمایت شده است. روسیه هزاران نیرو را به مرز اوکراین اعزام کرده و آمریکا و متحدانش را به دامن زدن به تنشها متهم کرده است.

وزیران اوپک پلاس در نشست هفته گذشته توافق کردند افزایش تدریجی تولید را ادامه دهند و افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس را تصویب کردند. اما چندین عضو این گروه به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی در چند سال گذشته، با مشکلاتی برای افزایش تولید روبرو هستند. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، در ژانویه پایینتر از سهمیه خود نفت تولید کرد در حالی که قزاقستان که یکی از اعضای اوپک پلاس است، می خواهد نفت بیشتری را برای مقابله با افزایش قیمتهای سوخت در داخل کشور نگه دارد.

شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گزارش برای پنجمین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به چهارم فوریه، با سه حلقه افزایش، به ۶۱۳ حلقه رسیده است که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه شمار دکلها برای هجدهمین ماه متوالی رشد کرده اما تولید نفت آمریکا همچنان پایینتر از سطح پیش از شیوع پاندمی کووید ۱۹ مانده است زیرا بسیاری از شرکتها به جای افزایش تولید، به تقویت سوددهی به سرمایه گذاران متمرکز شده اند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲۱ حلقه معادل ۵۶ درصد رشد کرده است. شمار دکلهای حفاری نفت هفته گذشته با دو حلقه افزایش، به ۴۹۷ حلقه و شمار دکلهای حفاری گاز طبیعی با یک حلقه افزایش، به ۱۱۶ حلقه رسید.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

پربازدیدترین