|
| کد مطلب: ۷۲۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

چرا تجارت رمزارزها در گوشه و کنار جهان رونق یافته است؟

چرا تجارت رمزارزها در گوشه و کنار جهان رونق یافته است؟

اگر چه شمار کمی از سرمایه‌گذاران به ثروتمند شدن از طریق رمزارزها اعتقاد دارند اما تعداد افرادی که در کشورهای مختلف روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازار سهام است زیرا به نظر می رسد کار در حوزه رمزارزها، می تواند از مقررات مالیاتی پنهان بماند.

به گزارش آیند به نقل از ایرنا، روزنامه ال کنفیدنسیال اسپانیا در گزارشی پژوهشی پیرامون محبوبیت روزافزون بازار ارزهای دیجیتال و گرایش سیاسی سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها نوشت: «کریپتو کارنسی‌ها (ارزهای دیجیتال) یک فناوری فوق سرمایه‌داری ذاتا از سوی جناح راست هستند که اساسا برای گسترش ثروت مدافعان خود در ترکیبی از فرار مالیاتی و کاهش نظارت مقرراتی ساخته شده اند». این عبارت توسط هیچ یک از دولتمردان گفته نشده است، این اظهار نظر چند ماه پیش جکسون پالمِر بنیان‌گذار دوج‌کوین یکی از رایج ترین ارزهای مجازی است.

روزنامه اسپانیا که با بیان این مقدمه به صورت غیر مستقیم، بازار داغ رمزارزها در این کشور اروپایی را به باد انتقاد گرفته است، در ادامه می‌نویسد: سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده در حال رونق است و اسپانیا نیز از این امر مستثنی نیست. نکته حائز اهمیت اینکه در اسپانیا تعداد افرادی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند بیشتر از میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سهام است.

به نوشته این روزنامه اسپانیایی، مطالعات دیگری نیز با تمرکز بر کشورهای مختلف انجام شده است که اگر چه درباره ایدئولوژی پاسخ‌دهندگان سوالی نمی‌پرسند اما در پاسخ‌های این افراد، تمایلاتی به وضوح مرتبط با افکار سیاسی مختلف وجود دارد. به عنوان مثال در پاسخ به این پرسش که چرا در ایالات متحده و بریتانیا روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند باید گفت «عامل اصلی رشد سرمایه‌گذاری در این کشورها، فرار از مقررات دولت‌ها است». عاملی که علت جذب ۱۸ درصد از سرمایه‌گذاران در آمریکای شمالی و هشت درصد از افراد در انگلیس است. ۳۸ درصد از افراد در کره جنوبی و ۳۳ درصد از سرمایه‌گذاران در فرانسه نیز برای سودی که تصور می‌کنند ارزهای دیجیتال برای آن‌ها فراهم می‌کنند در این بازار مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بازار رمزارزها در کشورهای مختلف در حال داغ تر شدن است اما صندوق بین المللی پول اخیرا ارزهای دیجیتالی را یک تهدید برای اقتصاد جهان دانست که به ویژه در کوتاه مدت ثبات مالی جهانی را تهدید می کنند. این نهاد با اشاره به اقدام السالوادور در پذیرش بیت کوین به عنوان واحد پول رسمی نوشت چنین اقدامی از سوی کشورها باعث می شود دست بانک های مرکزی برای تعیین سیاست پولی بسته باشد و این به معنای افزایش ریسک نقدینگی و بر هم خوردن تعادل ثبات پولی خواهد بود که تهدیدی جدی است.

طبق گزارش «انجمن کاربران مالی» (ASUFIN)، ۱۱.۲ درصد از اسپانیایی‌ها در ارزهای رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری می‌کنند و بر اساس داده‌های مطالعه «آموزش مالی و تصمیمات پس‌انداز و سرمایه‌گذاری» که اخیرا توسط «کمیسیون ملی اوراق بهادار» اسپانیا تهیه شده است، تنها سه درصد از مردم این کشور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علاوه بر داده‌های سرمایه‌گذاری مطلق، در گزارش آسوفین، سه مورد جالب توجه دیگر به چشم می‌خورد. نخست اینکه ۲۶ درصد از مجموع سرمایه‌گذاری اسپانیایی‌ها در ارزهای دیجیتال به شش هزار یورو می‌رسد. در وهله دوم اینکه ۴۰.۹ درصد از افراد، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را «مطمئن» می‌دانند و سومین مورد که شاید جالب توجه ترین نکته باشد اینکه، تنها ۳۰.۲ درصد از افراد از پیامدهای مالیاتی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مطلع هستند. به عبارت دیگر، کمتر از یک سوم سرمایه‌گذاران اسپانیایی در ارزهای دیجیتال می‌دانند که باید برای سود به دست‌آمده مالیات بپردازند و ۴۱.۴ درصد متقاعد شده اند که حتی یک یورو نباید بپردازند.

روزنامه اسپانیا در ادامه در تشریح گرایش و تمایلات سیاسی سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها و در پیوند با عبارت ابتدایی جکسون پالمر می‌نویسد: بر اساس آنچه برآیند مطالعات از روند تحول ارزهای دیجیتال در اسپانیا و سایر نقاط جهان نشان می‌دهد، می‌توان گفت که طبق داده‌ها، امروز بیشترین علاقه‌مندان به این بازار با ایدئولوژی‌های لیبرال، محافظه‌کار و آزادی‌خواه از جناح راست مطابقت دارند و همه این‌ها در شرایطی است که رشد این سرمایه‌گذاران متوقف نمی‌شود. اگر چه این افراد حتی از خطرات و پیامدهای مالیاتی مرتبط با این نوع سرمایه‌گذاری در کشوری چون اسپانیا آکاه نیستند.

نتایج نظرسنجی انجام شده توسط تارنمای «کوین دِسک» (Coindesk) به عنوان یکی از تخصصی‌ترین وب‌سایت‌های حوزه ارزهای دیجیتال که بر اساس تجزیه و تحلیل پاسخ‌های یکهزار و ۲۰۰ سرمایه‌گذار به دست آمده است، نشان می‌دهد که افراد با گرایش‌های لیبرال و محافظه‌کار در صدر علاقه‌مندان به بازار رمزارزها قرار دارند.

نکته جالب توجه در این بررسی آماری اینکه اگر چه به رغم این واقعیت که بسیاری از مردم با آرزوی میلیونر شدن یا دستیابی به سودهای هنگفت در بازه زمانی کوتاه به سمت ارزهای دیجیتال می‌روند اما در حقیقت تنها ۸ درصد از سرمایه‌گذاران به میلیونر شدن اعتقاد و باور دارند و ۲۸ درصد از افراد تصور می‌کنند که ظرف یکسال بتوانند میلیونر شوند.

ال کنفیدنسیال در تایید دوباره عبارت جکسون که «ارزهای رمزنگاری شده یک فناوری فوق سرمایه‌داری ذاتا از سوی جناح راست و اساسا برای گسترش ثروت مدافعان خود هستند» با استفاده از آمار دقیق می‌نویسد: بر اساس داده‌های تارنمای آماری «بیتین فوچارتز» (Bitinfocharts) چهار درصد از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، ۹۶ درصد از مجموع این دارایی‌ها و یکهزار نفر از ثروتمندترین افراد نیز ۴۰ درصد از این سرمایه را در اختیار دارند و مجموع دارایی ۷۰ درصد از فقیرترین سرمایه‌گذاران به زحمت به ۱.۷ درصد از مجموع دارایی‌های بیت‌کوین می‌رسد.

ارسال نظر

پربازدیدترین