|
| کد مطلب: ۶۷۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد

تولید ۵.۲ میلیون تن سیب زمینی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

مدیرکل دفتر سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، در سطح ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، سیب زمینی کشت شده و برآورد تولید این محصول ۵.۲ میلیون تن است.

تولید ۵.۲ میلیون تن سیب زمینی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

حسین اصغری مدیرکل دفتر سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، عملکرد تولید سیب زمینی ۳۶.۶ تن در هکتار بوده است، اظهار داشت: عملکرد تولید سیب زمینی با سال گذشته اختلاف چشمگیری ندارد و ادعای مطرح شده در برخی رسانه ها مبنی بر این که «بر اثر سرمازدگی آخر فصل تولید پاییزه عملکرد از ۶۰ تن به ۲۵ تن رسیده» با برآوردهای میدانی سازمان های جهاد کشاورزی استان ها مغایرت دارد.

وی با بیان این که عملکرد امسال با سال گذشته اختلاف چشمگیری ندارد، افزود: به دلیل اتمام دوره رشد گیاه و رسیدگی محصول، سرمازدگی تاثیری در کاهش عملکرد نداشته است.

اصغری با اشاره به برداشت ۵ میلیون و ۵۴۴ هزار تنی سیب زمینی از سطح ۱۴۹ هزار هکتار از اراضی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال زراعی گذشته میزان تولید سیب زمینی ۲۶۱ هزار تن بیش از برنامه ابلاغی بود و به دلیل مازاد تولید، میانگین قیمت ۲۱۴۰۰ ریالی سر مزرعه، مورد رضایت تولیدکنندگان نبود.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، کل تولید ۱۶۷ هزار تن کمتر از برنامه است و با اعداد و ارقام اعلامی درباره کاهش ۵۰ درصدی تولید، متفاوت است.

اصغری گفت: برای سال جاری با توجه به تولید بالای فصل پاییز که حدود ۶۹ درصد کل تولید سالیانه را شامل می شود و همچنین مصرف ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تن، نیاز کشور اعم از تازه خوری، صادرات، صنایع، مصرف بذر و ضایعات، همه ساله بخش عمده ای از تولید پاییزه (شهریور تا آبان ماه هنگام برداشت سیب زمینی پاییزه) برای مصرف ۷ ماهه کشور به انبار ها منتقل و به تدریج با توجه به نیاز بازار به مبادی مصرف عرضه می شود.

وی تصریح کرد: تولید و مصرف مستمر سیب زمینی در کشور و عرضه و تقاضای محصولات مختلف سبزی و صیفی به صورت دایم در حال انجام است.

اصغری در مورد صادرات محصول سیب زمینی اظهار داشت: بررسی میانگین صادرات سه ساله نشان می دهد نزدیک به ۷۰ درصد از کل صادرات سیب زمینی در سال های ۹۷ تا ۹۹ در ۶ ماهه دوم سال انجام می شود.

وی در عین حال اظهار داشت: هیچ ممنوعیتی از طرف ایران برای صادرات محصولات سبزی و صیفی از جمله سیب زمینی وضع نشده است.

مدیرکل دفتر سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بازارهای صادراتی با توجه به تولید داخلی خود نسبت به تامین کسری از محل واردات اقدام می کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین