|
| کد مطلب: ۶۷۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد

اعلام خطر قطع گاز؛ مصرف از تولید پیشی گرفت

سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر رعایت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، اعلام‌کرد: اکنون مصرف گاز از تولید پیشی گرفته است.

اعلام خطر قطع گاز؛ مصرف از تولید پیشی گرفت

«احمد زمانی» گفت: با کاهش دما، مردم صرفه‌جویی در مصرف گاز و استفاده بهینه را در دستور کار خود قرار دهند، زیرا فقط با رعایت الگوی مصرف بهینه می‌توانیم ناترازی گاز در بخش تولید و مصرف را کاهش دهیم و از این زمستان زودرس به سلامت عبور کنیم.

وی ادامه‌داد: اکنون مصرف بر تولید گاز پیشی گرفته است و این یعنی ناترازی گاز در بخش تولید و مصرف؛ بنابراین باید توجه ویژه‌ای به رعایت الگوی مصرف بهینه داشته باشیم.

سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بیان‌داشت: با بخش‌نامه معاون اول رئیس‌جمهوری درباره ضوابط مصرف انرژی، سازمان‌های دولتی در رعایت الگوی مصرف بهینه پیش‌قدم شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این فصل، مهم رعایت دمای مورد تایید و تاکید در منازل است؛ زیرا با افزایش برودت هوا، مصرف در بخش خانگی به‌شدت افزایش می‌یابد، بنابراین تاکید ما بیشتر روی رعایت دمای رفاه در منازل (۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد)، پوشیدن لباس‌های گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل و خاموش کردن وسایل گرمایشی زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی است و این اقدام‌های به ظاهر ساده، می‌تواند از افت فشار یا قطعی احتمالی در شبکه پیشگیری کند.

زمانی، بخش زیادی از مصرف گاز را متوجه ساختمان‌های اداری و نهادهای دولتی و ابلاغ این بخش‌نامه را ناظر بر همین موضوع دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود افزون بر بخش خانگی، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی نیز در این شرایط، در صرفه‌جویی در مصرف گاز کوشا باشند.

وی همچنین با بیان اینکه مقدار تولید ما در فصل زمستان و تابستان مشخص است، افزود: خواسته مجموعه همکاران واحد تولید و فرآورش ما این است که مصرف را بهینه کرده تا بتوانیم عدالتی توزیعی را در سراسر کشور در انتهای شبکه‌های توزیع گاز، پیاده کنیم.

این مسوول در پایان، بار دیگر با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های واحد پژوهش شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اجرای فرهنگ مصرف بهینه و طرح مباحث فرهنگی پنج تا ۱۰ درصد در کاهش مصرف سوخت موثر است، بیان‌داشت: فراموش نکنیم با اعمال رفتارهای بهینه و کاهش مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی- تجاری، بی‌شک می‌توانیم فصل سرد امسال را نیز با سربلندی پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایرنا، امسال هوا در مقایسه با سال قبل، سردتر بوده و از همین رو مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده نسبت به زمان مشابه پارسال(هفته سوم آبان) روزانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش مصرف گاز آن هم در آغاز فصل سرما در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در اوج مصرف(بهمن ماه) مصرف گاز بخش خانگی به ۵۶۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود اما آن گونه که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران پیش از این به ایرنا اعلام کرده، برای هفته آینده می توان مصرف ۶۰۰ میلیون متر مکعبی در بخش خانگی را انتظار داشت.

این موضوع که زنگ خطر افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن قطعی گاز نیروگاه ها و صنایع عمده را به صدا درآورده، باعث شد تا وزیر نفت با اعلام اینکه ۵۰ درصد از گاز بخش خانگی، توسط ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف و بد مصرف سوخت می شود، از اعمال جریمه برای این مشترکان خبر دهد.

شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است و بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها در بخش خانگی و اداری، معادل ۲ فاز پارس جنوبی (۱۱۲میلیون متر مکعب) اتلاف گاز اتفاق می افتد.

ارسال نظر

پربازدیدترین