|
| کد مطلب: ۶۷۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

معاون فنی گمرک ایران

احتمال ترخیص ۲۲۴۹ خودروی دپو شده از گمرکات با پنج شرط

معاون فنی گمرک ایران در خصوص تعیین تکلیف ۲ هزار و ۲۴۹ دستگاه خودرو خارجی موجود در گمرکات کشور نامه‌ای به معاون وزارت امور اقتصاد و دارایی ارسال و ترخیص آنها را مشروط به پنج موضوع کرد.

احتمال ترخیص ۲۲۴۹ خودروی دپو شده از گمرکات با پنج شرط


«مهرداد جمال ارونقی» روز یکشنبه در نامه‌ای به «مهدی اسماعیلی» معاون وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص «خودروهای خارجی موجود در گمرکات کشور» شرایط موجود در گمرکات را شرح داد.

در متن این نامه آمده است: از تعداد ۱۲ هزار و ۲۵۱ دستگاه خودروی سواری وارد شده به گمرکات پیش از ممنوعیت، طی دو فقره مصوبه هیأت وزیران، تعداد ۱۰ هزار و ١٢ دستگاه خودروی سواری ترخیص و تعداد ۲ هزار و ۲٤٩ دستگاه باقی مانده است که در صورت تمدید مصوبه ترخیص خودروهای سواری به شرح زیر انجام می شود.

وی در این نامه با طرح ۵ مورد افزوده است: نخست تعداد ۵۱ دستگاه خودروی سواری زیر ٢۵٠٠ سی سی که به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی آنها انجام شده است اجازه ترخیص پیدا خواهند کرد و دوم ٩ دستگاه از ٨٢ دستگاه خودروی سواری موجود در منطقه اروند قابل ترخیص خواهد بود و باقی آنها با توجه به اینکه سفارش یا برند آمریکایی هستند، وفق نظر معاونت حقوقی وقت ریاست جمهوری قابلیت ترخیص از گمرک را نخواهند داشت.

در این نامه تاکید شده است: ١٠٠ دستگاه خودروی متعلق به سهمیه جانبازان قابلیت ترخیص خواهد داشت، مشروط بر اینکه صاحبان کالا نسبت به پیگیری امور ترخیص خودروها اقدام کنند و همچنین یک هزار و ۸۹ دستگاه خودروی سواری مطرح در مراجع رسیدگی کننده مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و در صورت صدور قرار منع تعقیب یا رأی برائت برای صاحب کالا، ترخیص خودروی موضوع در هر زمان بلامانع است.

در مورد آخر این نامه تصریح شده است: با توجه به اینکه تعداد ٩٢٧ دستگاه خودروی سواری فاقد ثبت سفارش یا با ثبت سفارش تاریخ منقضی وجود دارد که وزارت صنعت از صدور یا تمدید ثبت سفارش‌های مربوطه امتناع کرده و در مصوبه دی ماه ١٣٩٧ هیأت وزیران، به افتتاح ثبت سفارش یا تمدید آن اشاره شده بود، اتفاقی برای ترخیص این خودروها نیز نخواهد افتاد.

این نامه می افزاید: خودروهای سواری رسوبی در گمرکات کشور که بیشتر در بوشهر، گیلان، شهید باهنر بندرعباس، خرمشهر، تهران (شهریار سابق)، غرب تهران و بندر لنگه دپو شده‌اند، به دلیل گذر زمان ماندگاری آنها، تشکیل پرونده قاچاق درخصوص پرونده ثبت سفارش‌های جعلی، با تنظیم اظهارنامه متروکه یا در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طی سال های ١٣٩٨ لغایت ١٣٩٩، تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، با توجه به دستور رییس جمهوری مبنی بر «پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه» برای ترخیص خودروهای سواری رسوبی در گمرکات کشور پیشنهادات گمرک به هیات وزیران ارائه شده تا دستور لازم برای تعیین تکلیف این کالاها صادر شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین