|
| کد مطلب: ۶۷۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی:

مصرف بنزین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اظهار داشت: زمان شدت کرونا میزان مصرف حدود ۷۵، ۷۶ میلیون لیتر بوده که ۱۵ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

مصرف بنزین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید

جلیل سالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران میزان مصرف بنزین را در حال حاضر ۹۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: زمان شدت کرونا میزان مصرف حدود ۷۵، ۷۶ میلیون لیتر بوده که ۱۵ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: میزان مصرف نفتگاز نیز در بخش نیروگاهی به ۸۰ تا ۸۳ میلیون لیتر رسیده که باضافه بخش نیروگاهی به ۱۰۰ میلیون لیتر می رسد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی رقم تولیدهم بنزین و هم نفتگاز را حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دولت گذشته کار توسعه‌ای از بخش پالایشگاهی سلب شده بود، اظهار داشت: علیرغم تکالیف قانونی که باید نسبت به ذخیره سازی استراتژیک و ظرفیت سازی اقدام می شد، کاری صورت نگرفته ضمن اینکه رشد مصرف هم داشتیم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: چالش ساختاری دیگر موضوع حمل و نقل فراورده بوده که با توجه به روند کارمزدی نزدیک به چهار هزار نفتکش را در بخش حمل و نقل از دست داده بودیم و ظرفیت جدیدی برای انتقال با خط لوله ایجاد نشده بود و ضروری بود برای انتقال فرآورده‌ها زیرساخت‌ها ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به موضوع اساسنامه شرکت‌های زیرمجموعه نفت گفت؛ طبق قانون از سال ۶۶ باید اساسنامه ۴ شرکت اصلی به تصویب مجلس می‌رسید که نشده بود. اولین بحث این بود که هویت حقوقی شرکت تعیین تا کار توسعه آغاز شود، در این راستا توسعه پاروپالایشگاه ‌ جلوگیری از خام فروشی در اساسنامه تعریف شد، بنابراین باید هویت حقوقی مجموعه شفاف سازی شود.

وی با اشاره به چالش‌های وکیوم باتوم گفت: در بند ز تبصره قانون آمده که باید ۱۵۰ هزار میلیارد تن به قیرسازی‌ها تحویل داده می‌شد که در ۶ ماه اول سال اقدام نشده بود، ما کارگروهی تشکیل دادیم که قیر تهاتر و عرضه اختصاصی در بورس انجام شد، همچنین مقرر شد افزایش قیمت داده نشود و از حداکثر ظرفیت جهت تخصیص به ترمیم راه روستایی و مسکن استفاده شود که تاکنون ۱۹ هزار تن تخصیص و چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برداشت شده است.

سالاری همچنین با اشاره به موضوع تامین سوخت نیروگاهی گفت: به موازات تامین قیر تهاتری برای نیمه دوم سال بحث تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها مطرح شد که در این رابطه کارگروهی به حضور وزارتخانه های ذیربط تشکیل شد و اکنون ظرفیت ذخیره نفتگاز به حجم قابل قبول رسیده به طوری که ۷۰ درصد موجودی مخازن از سوخت دوم پر شده است.همچنین منطقه شمال شرق را پوشش دادیم تا در پنج ماه سرد سوخت‌رسانی مستمر به آنجا انجام شود.

سالاری در ادامه با اشاره به مصرف نفت گاز طی دو سال گذشته گفت: سال 98 میزان مصرف ناحیه شمال 866 میلیون بود سال 99 ، 970 میلیون لیتر و در سال جاری تا به امروز به 953 میلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: در سال 99 ما 1.9 میلیارد لیتر نفت گاز به نیروگاه‌ها تحویل دادیم که این رقم در سال 99 به دو میلیارد لیتر و در سال 1400 به 2.2 میلیارد لیتر رسیده است.

معاون وزیر نفت یادآور شد: جمعا در سال 99 ، هفت میلیارد لیتر سوخت مایع تحویل دادیم

وی با اشاره به اینکه ما در احکام قانون بودجه پیشنهاد دادیم ظرفیت انتقال و ذخیره‌سازی 10 درصد افزایش یابد خاطرنشان کرد: اکنون در بخش واگذاری چالش داریم باید درآمدهای واگذاری صرف توسعه شود اما در گذشته این گونه نبوده و بخشی از پالایشگاه‌ها با روش‌های نادرست واگذار شده و اکنون در نظر داریم این موضوع را پیگیری کنیم و سهام پالایشگاه‌ها را به دولت بازگردانیم.

وی همچنین به واگذاری 200 جایگاه اشاره کرد و افزود: طی این واگذاری نیز 650 نفر نیروی انسانی بلاتکلیف شده بود.

سالاری همچنین گفت:‌ طی سال‌های گذشته دو میلیارد لیتر سوخت فروخته شده بدون آنکه پول آ‌ن تحویل داده شود، همچنین ۷۴ میلیون دلار پول بدون جابه‌جایی سوخت برداشت شده است. و این موضوع بیانگر این است که مسیر بورس شفافیت نداشته و عرضه‌ها منطقی نبوده است.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف ما اینکه به جای سوخت‌محوری به سمت سودمحوری برویم یادآور شد: بنابراین است ایجاد ارزش ا ف زوده شده و بهینه‌سازی و جایگزینی به درستی صورت گیرد و هم اینکه شبکه خطوط و مخازن ذخیره سازی و پالایشگاه‌های جدید ایجاد شود.

وی تاکید کرد:‌ از دیگر برنامه‌ها این است که خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها تامین شود و بر این اساس توسعه زنجیره پایین دست با استفاده از خوراک مایع صورت گیرد.

وی همچنین گفت:‌ در بخش تبادل انرژی نیز پیشنهاداتی داده شده از جمله اینکه مکانیزم سواپ برای تبادل انرژی با کشورهای همجوار راه‌اندازی شود.

وی درباره اشکالات پیش آ‌مده در سامانه سوخت نیز گفت:‌ در گذشته چند اقدام باید انجام می‌شد که نسبت به آن بی‌‌توحجهی شده مثلا گفته شده بود که نیازی به سامانه سوخت نداریم زیرا هزینه دارد حتی برخی مجاری عرضه تک‌سکو به سامانه متصل نبودند اکنون ضرورت دارد که این سامانه بروزرسانی شود و اتصال سامانه به بقیه درگاه‌ها حذف شود. آفتا و پدافند غیرعامل دستورالعمل‌هایی را در دست اجرا دارد که شبکه امن شده و حملات سریع مانیتور شوند.

سالاری در پاسخ به سوال ایلنا درباره آلایندگی سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها توضیح داد:‌ آنچه بیشتر در آلایندگی هوا موثر است بیشتر ذرات معلق است و ارتباطی به سوخت ندارد.

وی تاکید کرد:‌ بخشی از موضوع کیفیت سوخت به راندمان نیروگاه‌ها نیز بازمی‌گردد راندمان بخش نیروگاهی باید از 30 درصد بالاتر برود اکنون برق تولیدی پالایشگاه‌ها مستقل است که راندمان این نیروگاه‌ها 50 تا 58 درصد است.

وی یادآور شد: از متوسط مصرف 220 میلیون لیتری نفت گاز در نیروگاه‌ها تنها 12 میلیون لیتر سوخت مازوت است.

سالاری درخصوص چگونگی تخصیص سهمیه سوخت جبرانی گفت: این سهمیه باتوجه به کاربری هایی که اعلام شده بود و با درنظرگیری سهمیه آن ها، تخصیص پیدا کرد.

وی در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره زمان از سرگیری صادرات سوخت گفت:‌ ما برای صادرات یک سیاست راهبردی داریم و با توجه به عرضه و تقاضا نسبت به صادرات اقدام خواهیم کرد. اولویت ما در ابتدا تامین نیاز داخل است و در شرایطی که مازاد داشته باشیم با توجه به قیمت بازار نسبت به صادرات اقدام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه لازم تشکیل شده ارزیابی و بررسی صادرات نظام‌مند شده به این ترتیب که از مرحله عرضه در بورس تا تقاضا مسیرهای مالی قراردادها و تسویه حساب‌ها شفاف‌سازی شده و این در حالی است که در گذشته به این شکل نبوده است.

وی درباره صادرات بنزین به ونزوئلا و لبنان نیز گفت: ‌بخشی از صادرات در اختیار ما نیست و بخش امور بین الملل مسایل را پیگیری می‌کند ما غیر از رژیم صهیونیستی امکان تامین سوخت سایر کشورها را داریم و به هر نقطه‌ای که بازار و مشتری وجود داشته باشد صادرات خواهیم داشت شرایط و قیمت آن نیز مشخص است.

سالاری با بیان اینکه در مقایسه با نفت خام، امکانات صادرات فرآورده با توجه به شرایط تحریم برای ما بیشتر است، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوب صادراتی در منطقه و کشورهای خاور دور در کشور وجود دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین