|
| کد مطلب: ۶۶۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد

آشنایی با پایتخت 45 میلیارد دلاری جدید مصر

آشنایی با پایتخت 45 میلیارد دلاری جدید مصر

کاخ ریاست جمهوری مجلل، مجلس کاملا مدرن، سالن اپرای سلطنتی و پارک‌های زیبا و بزرگ، بخشی از پایتخت جدید اداری مصر در شرق قاهره است.

به گزارش آیند ، در 50 کیلومتری شرق پایتخت هزار ساله مصر، کارگران ساختمانی در حال نبرد برای زودتر به پایان رساندن پروژه 45 میلیارد دلاری هستند.

قرار بود السیسی{رئیس جمهور} روز 30 ژوئن در سالگرد تظاهرات گسترده 2013 و برکناری محمد مرسی، پایتخت اداری جدید مصر را رونمایی کند که به خاطر کروناویروس و رکود بازار به تعویق افتاد.

به دنبال اشتباهات مهندسی، السیسی دستورالعملی برای انتقال دولت صادر کرده و دسامبر را برای آغاز دوره آزمایشی 6 ماه انتقال پایتخت مشخص کرد.

پایتخت جدید که گفته می‌شود45 میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت، به اندازه سنگاپور وسعت دارد و به عنوان راه حلی برای برون رفت از قاهره شلوغ 20 میلیونی تبلیغ شده است.

السیسی در سال 2014 پایتخت جدید را تولد دولت جدید و جمهوری جدید مصر نامید.

با این حال، برخی بر این باورند که شهر جدید که به طور رسمی پایتخت اداری شناخته می‌شود، مانند برازیلیا، پایتخت جدید برزیل، با قاهره رقابت نخواهد کرد و حتی ممکن است توسط همسایه‌ بزرگش بلعیده شود.

خانم القاضی استاد برنامه ریزی شهری در مارسی فرانسه می‌گوید پایتخت جدید برایم یک راز است، چراکه در حال حاضر در حاشیه قاهره است و ظرف چند سال بعد گسترش یافته و به قاهره خواهد پیوست. بدین ترتیب مشکلات جدید مدیریتی و مدیریت تراکم انسانی را با هم افزایش خواهد داد.

در سال 2019 السیسی مسجدی عظیم با ظرفیت 3000 نمازگزار و بزرگترین کلیسای جامع خاورمیانه برای قبطی‌ها را در پایتخت جدید افتتاح کرد و تلاش کرد تا وجهه خود را به عنوان متحد کننده ارتقا دهد.

خالد الحسینی سخنگوی شرکت ساختمانی و مسوول پروژه گفت فاز اول به مساحت 250 کیلومتر با ظرفیت 2 میلیون نفر تعریف شده است.

وام مسکن 10 ساله به مردم برای خرید در این منطقه داده می‌شود و ضمن تاسیس شهر هوشمند و سبک زندگی متفاوت، بیش از 50 هزار کارمند به این منطقه مهاجرت کنندو طی 3 سال بعد جمعیت دوبرابر شود.

همچنین پروژه 4.5 میلیارد دلاری مونوریل نیز قاهره را به پایتخت جدید وصل می‌کند.

از جمعیت 102 میلیونی و از 3 مصری یک نفر زیر خط فقر بوده و به هزینه‌های این پروژه انتقاد شده است.

برخی معتقدند مردم قادر به خرید خانه در این منطقه نخواهند بود و دیدگاه دولت به گفته مصطفی کامل السید مدرنیته غربی به معنای داشتن آسمان خراش و جاده عریض و فناوری پیشرفته است که تنها ظاهر آن در منطقه متولد خواهد شد.

به گفته القاضی از زمان فراعنه پایتخت اداری با هدف منزوی کردن حاکم از مردم ایجاد شده است.

به گفته مصطفی کامل، السیسی می‌خواهد تاریخ با انتقال قدرت از قاهره به مکانی که می‌خواهد جاودانه کند، او را به یاد بیاورد.{مانند سد اسوان جمال عبدالناصر}

ارسال نظر

پربازدیدترین