|
| کد مطلب: ۶۴۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد

فرونشست زمین خطری جدی برای صنعت برق

فرونشست زمین خطری جدی برای صنعت برق

ایسنا نوشت:

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به مخاطرات بالقوه در صنعت برق که می‌تواند فرآیند تولید، توزیع و صادرات برق کشور را با چالش‌های جدی روبرو کند، گفت: با پیش‌بینی به‌موقع و اجرای پروژه‌های هدفمند می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد.

امین کاوه در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه فرونشست زمین موضوعی است که نیاز به تمرکز ویژه داشته و با توجه به غیرقابل بازگشت بودن بخش زیادی از فرونشست‌های محتمل زمین، لازم است اقدامات شناسایی، طراحی و اجرا در دستور کار کارفرمایان صنعت برق قرار گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه منابع آب زیرزمینی در بسیاری از مناطق کشور، فرونشست زمین در حال وقوع است که خطری جدی برای صنعت برق محسوب می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی با توجه به گستردگی جغرافیایی محدوده‌های فرونشست، تدوین راهکارهای ویژه در خصوص سازه‌ها و تاسیسات صنعت برق در راستای به حداقل رساندن آسیب‌ها در دستور کار قرار دارد.

این فعال صنعت برق با بیان اینکه اکنون و به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمینی خطر فرونشست در بیشتر مناطق کشور وجود دارد، ادامه داد: فرونشست‌ها علاوه بر درگیر کردن بخش‌هایی از جامعه، خطر بزرگی نیز برای تجهیزات برق مانند دکل‌های فشار قوی و خطوط انتقال و پست‌های برق است زیرا ممکن است در فاصله نزدیک این تجهیزات رخ داده و سبب سقوط آنها شود.

کاوه با بیان اینکه وقوع فرونشست در کنار تجهیزات برق یا نیروگاه‌ها می‌تواند در روند تولید، انتقال و توزیع برق و نیز صادرات آن اختلال جدی به همراه داشته باشد، گفت: اگرچه چالش فرونشست زمین جدی است اما می توان با پیش بینی به موقع و اجرای برنامه های هوشمندانه از کنار این خطر جدی به سلامت عبور کرد.

وی ادامه داد: فرونشست زمین موضوعی است که نیاز به تمرکز ویژه داشته و با توجه به غیرقابل بازگشت بودن بخش زیادی از فرونشست‌های محتمل زمین، لازم است اقدام های شناسایی، طراحی و اجرا در دستور کار کارفرمایان صنعت برق قرار گیرد.

وی از تلاش مشترک با دانشگاه اصفهان برای تدوین طرح مقاوم سازی تجهیزات صنعت برق در برابر خطر فرونشست خبر داد و افزود: اجرای این طرح به افزایش مقاومت تجهیزات برق در مقابل حوادث طبیعی منجر خواهد شد.

کاوه با اشاره به اهمیت توجه ویژه مدیران و کارشناسان صنعت برق به موضوع فرونشست زمین، اظهار کرد: درصورت انجام اقدامات به موقع و پیش‌بینی‌های فنی مورد نیاز می‌توان نسبت به تامین برق پایدار در کشور و صادرات بدون چالش برق امیدوار بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین