|
| کد مطلب: ۱۱۹۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

بخش تجاری در کاهش مصرف برق چقدر نقش دارند؟

واحدهای صنفی تجاری بیشترین فراوانی را در جامعه اصناف دارند که رفتار مصرفی آنها در چنین روزهایی می تواند نقش موثری در تعادل منابع انرژی الکتریکی کشور ایفا کند.

 بخش تجاری در کاهش مصرف برق چقدر نقش دارند؟
منبع: اطلاعات |

طبق آمار بیش از ۱۰درصد از برق کشور در بخش تجاری به مصرف می‌رسد و در بین آنها واحدهای صنفی که مصارف روشنایی دارند مانند لوستر فروشی ها یا اصناف ویترینی مانند فروشگاه‌های بزرگ، جواهرفروشی‌ها، مراکز عرضه میوه و تره‌بار، بوتیک‌ها، رستوران‌ها و فروشندگان مواد غذایی بیشترین مصرف برق را دارند.

از طرف دیگر با ورود به دوره گرمای هوا و افزایش مصرف برق در کشور، هرگونه رفتار اصلاحی برای صرفه جویی انرژی الکتریک در بنگاه های اقتصادی می تواند به پایداری انرژی برق در روزهای پیش رو کمک کند.

استفاده از سیستم‌های سرمایشی فصل مشترک تمامی واحد‌های صنفی است که عمدتاً هم سیستم‌های پرمصرفی چون اسپلیت و داکت اسپلیت را شامل می‌شود.

سخنگوی صنعت برق به تازگی اعلام کرد: در تهران ۶۰۰ مرکز تجاری بزرگ وجود دارد که با مدیریت مصرف آنها می‌توانیم حدود ۳۰مگاوات کاهش مصرف برق داشته باشیم. این میزان معادل مصرف برق ۳۰هزار واحد مسکونی است.

تحقیقات ثابت کرده است که با استفاده از لامپ های کم مصرف و سیستم‌های سرمایشی دارای اینورتر (تنظم خودکار دمای محیط) که دارای برچسب بهینه مصرف انرژی هستند، می توان مصرف برق در واحدهای تجاری را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داد.

همچنین تنظیم دمای سیستم های سرمایشی روی ۲۵ درجه سانتیگراد و استفاده از درب شیشه‌ای برای یخچال‌های فروشگاهی می تواند به کاهش مصرف برق در واحدهای تجاری کمک کند.

از دیگر این راهکارهای ساده استفاده از رنگ روشن برای دیوارها و سقف است تا میزان بازتاب نور افزایش و در نتیجه مصرف روشنایی را کاهش دهد. جالب است بدانیم گرد و خاک موجود در محیط ، از میزان نوردهی لامپ ها می کاهد و تمیز کردن منظم آنها سبب می شود تا روشنایی بیشتری داشته باشیم. حتی بسته بندی و چیدمان صحیح وسایل و گردش منظم هوا در بین آنها در کاهش مصرف برق موثر است. نصب سایه بان و سقف مناسب در مغازه ها و تغییر پنجره ها و شیشه ها هم می تواند شدت مصرف برق واحدهای تجاری را کاهش دهد.بدیهی است فعالان واحدهای تجاری با همین راهکارهای ساده می توانند علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق، در روشن نگه داشتن چراغ خانه هزاران نفر گامی موثر بردارند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین