|
| کد مطلب: ۱۱۹۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات واردات خودرو کارکرده اعلام شد

هنوز آیین‌نامه واردات خودرو تصویب نشده است، اما کلیات ماجرا نشان می‌دهد که هم افراد حقیقی می‌توانند خودروی کارکرده وارد کنند و هم اشخاص حقوقی. اما واردات خودرو کارکرده شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.

جزئیات واردات خودرو کارکرده اعلام شد

بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده، چند شرط برای واردات خودروی کارکرده وجود دارد؛ اولین شرط این است که همه افراد حقیقی امکان واردات این خودرو‌ها را ندارند و تنها افرادی می‌توانند خودرو وارد کنند که کارت بازرگانی داشته باشند.

شرط دیگر این است که منشا ارز واردات خودرو باید مشخص باشد و افراد باید اعلام کنند منشا ارزی که قرار است با آن خودرو وارد کنند چیست و از کجا تامین می‌شود.

شرط دیگر برای واردات این است که تنها می‌توان خودرو‌هایی را وارد کرد که عمر آن‌ها کمتر از ۵ سال باشد و واردات خودرو با عمر بالاتر مجاز نیست. این موارد کلیت شروط واردات خودروی کارکرده به کشور است. البته پیش از این شرط داشتن نمایندگی برای واردات خودرو‌ها و شرط انتقال فناوری مطرح بود که اکنون گفته می‌شود این شروط حذف شده است.

البته این کلیاتی است که مقاماتی، چون رئیس مجلس و قائم مقام وزارت صمت درباره جزئیات واردات خودرو‌های کارکرده عنوان کرده‌اند. اما همچنان باید منتظر آیین‌نامه واردات خودرو بود. آیین‌نامه‌ای که روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بر تدوین آن تاکید کرد.

جزئیات واردات خودرو‌های کارکرده

اما جز این موارد، پیش از این جزئیات دیگری درباره خودرو‌های کارکرده مطرح بود. در مرحله اول واردات خودرو نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صمت و گواهی از سازمان استاندارد و محیط زیست دارد.

در مرحله بعدی، واردکننده باید منشا ارز وارداتی خودرو را مشخص کند و به تایید بانک مرکزی برساند.

حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی

اما واردات خودرو‌های کارکرده شامل چند درصد حقوق ورود می‌شود یا به عبارتی تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده چقدر است؟ بر اساس بخشنامه واردات خودرو‌های سواری، حقوق گمرکی خودرو‌ها بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد. در دو جدول فوق، حقوق ورودی خودرو‌های بنزینی و هزینه‌های گمرکی واردات خودرو‌های دست دوم را می‌توانید دنبال کنید.

ارسال نظر

پربازدیدترین