|
| کد مطلب: ۱۱۸۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد

مرغ صدهزارتومانی صدای خبرگزاری حامی دولت را هم درآورد!

خبرگزاری حامی دولت سیزدهم هم اذعان کرد علت گرانی های افسارگسیخته و رسیدن قیمت مرغ به 100 هزارتومان، جراحی اقتصادی دولت رییسی و حذف ارز 4200 تومانی است.

مرغ صدهزارتومانی صدای خبرگزاری حامی دولت را هم درآورد!

خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان « دلیل مرغ ۱۰۰ هزار تومانی چیست؟ » نوشت: « آنالیز قیمتی مرغ در سال ۱۴۰۱ به خوبی نشان می‌دهد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، انتظار افزایش قیمت مرغ تا ۱۰۰ تومان وجود داشت.»

در این گزارش آمده است: « بعد از برداشته شدن ارز 4200 نهاده‌های دامی، هزینه‌های تولید مرغ افزایش یافته است که این امر باعث شده برخی از تولیدکنندگان سرمایه در گردش لازم برای تولید را نداشته باشند؛ به همین دلیل تولید را متوقف کرده‌اند یا با ظرفیت پایینی تولید می‌کنند. همچنین مبلغ مورد نیاز برای جوجه‌ریزی در یک واحد 20 هزار واحدی مرغ، 4 تا 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش است که برخی مرغداران نمی‌توانند آن را تأمین کنند به همین دلیل تولید نیز کاهش یافته است.

بنابراین بعد از حذف ارز واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومان و تأمین نهاده‌ها با ارز 28 هزار و 500 تومان (افزایش 7 برابری)، مشخصاً برخی مرغداران نتوانستند سرمایه در گردش لازم برای تأمین نهاده‌های دامی را تأمین کنند. همین امر موجب کاهش تولید شد و در نتیجه عرضه مرغ کاهش یافت و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم.»

پیش از این رییسی و مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم حذف ارز 4200 تومانی را که دولت روحانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته بود ، به یکباره حذف کردند و از این کار، به عنوان " جراحی بزرگ اقتصادی" نام بردند. همان موقع کارشناسان اقتصادی نسبت به تورم افسارگسیخته و گرانی های کمرشکن در پی این اقدام هشدار دادند اما دولت سیزدهم آنها را واقعی ندانست.

در نتیجه این بی درایتی، نه تنها وضعیت اقتصادی مردم با این جراحی اقتصادی بهتر نشده بلکه باعث شده تا کمر معیشت آنان فلج و قطع نخاع شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین