|
| کد مطلب: ۱۱۷۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد

ماجرای اعتصاب بازاریان اردبیل چه بود ؟/ اصناف چنددرصد از کل مالیات کشور را می پردازند؟

روز سه شنبه 23 خرداد ماه سال جاری ویدیوهایی مبنی بر اعتصاب بازاریان اردبیل در فضای مجازی منتشر شد که گفته می شود این کسبه به اخذ مالیات های سنگین اعتراض داشتند. مالیاتی که آن را متناسب با افزایش شدید هزینه ها از جمله اجاره و بالا رفتن قیمت کالاها و همچنین رکود بازار نمی دانستند.

ماجرای اعتصاب بازاریان اردبیل چه بود ؟/ اصناف چنددرصد از کل مالیات کشور را می پردازند؟
منبع: اقتصاد100 |

 مهدی موحدی ، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور و رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی در این زمینه توضیح داد.

صاحبان مشاغل در سال گذشته تنها 5 درصد از مالیات کل کشور را پرداخت کرده اند

مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان عدم اطلاع از علت اعتصاب کسبه و بازاریان اردبیل درخصوص محاسبه مالیات این صنف گفت: صاحبان مشاغل کشور که بیش از 8 میلیون پرونده مالیاتی را به خود اختصاص می دهند، در مجموع در سال 1401حدود 5 درصد از کل مالیات کشور را صاحبان مشاغل پرداخت می کردند. این در حالی است که حوزه مشاغل تقریبا 25 الی 30 درصد جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل می دهد. بنابراین در سال های گذشته صاحبان مشاغل مالیات حقه ای را پرداخت نمی کردند و اگر هم مالیاتی می پرداختند، این مالیات بسیار کمتر از مالیات حقه ای بود که باید پرداخت می کردند. صاحبان مشاغل کشور به طور میانگین کمتر از 5 میلیون تومان در کل سال پرداخت کرده اند.

مالیات صاحبان مشاغل چگونه محاسبه می شود؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت: براساس داده های سیستمی و اطلاعاتی که از افراد به صورت سیستمی در اختیار داریم. اطلاعاتی که بواسطه دستگاه پز در اختیار داریم و تمامی مشاغل نسبت به آن آگاهی کامل دارند، هر حساب متصل به دستگاه پز، حساب فروش تلقی می شود و واریزی به آن حساب مشمول غرامت فروش است. همچنین فروش هایی که از سمت سایر اشخاص در سیستم های مالیاتی ثبت می شود، حساب های تجاری که مورد شناسایی قرار می گیرد، حساب های شخصی که فعالیت تجاری انجام می دهند، همه از جمله مواردی است که میزان درآمد فروش مشاغل را تعیین می کند و براساس این داده های سیستمی مالیات محاسبه می شود.

پس از اینکه مالیات محاسبه شد برای آن سقف تعیین می شود و ضریب فعالیت آن کاهش می یابد. به گونه ای که در قالب تبصره ماده 100 مالیات حقه ای که به عنوان مالیات مقطوع باید پرداخت کنند بسیار کمتر است.

دو روش برای پرداخت مالیات وجود دارد

موحدی بکنظر درخصوص اعتصاب بازاریان اردبیل گفت: اعتصاب برخی از کسبه و بازاریان در اردبیل و هرجای دیگر کشور ممکن است به بهانه مالیات باشد اما به علت مالیات نیست. زیرا نظام مالیاتی و درگاه خدمات الکترونیکی مالیاتی، طبق تبصره ماده 100، مالیات مقطوعی را براساس داده های سیستمی تهیه و برای صاحبان مشاغل در سیستم به نمایش می گذارد.

در روش اول اگر صاحبان مشاغل با مالیات محاسبه شده موافق باشند و آن را قبول کنند، با پرداخت قسط اول، در 4 قسط دیگر آن را تقسیط و پرداخت می کنند.

 

در روش دوم اگر صاحبان مشاغل با مالیات محاسبه شده موافق نباشند و آن را قبول نکنند، تسلیم اظهارنامه انجام می دهند و سپس در فرآیندی به آن رسیدگی می شود و با اسناد و مدارکی که ناظر به هزینه این افراد است، مالیات تعیین می شود.

نیازی به بستن و اعتصاب محل کار نیست

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: لذا نیازی به اعتراض، اعتصاب و بستن محل کار وجود ندارد، زیرا سازمان امور مالیاتی کسی را مجبور به پرداخت مالیات نکرده است و اگر به مالیات تعیین شده اعتراض دارند قطعا اسنادی در دست دارند که نشان دهنده این است که مالیات کمتری باید پرداخت کنند. پس اسناد و مدارک خود را تسلیم می کنند و مورد رسیدگی قرار می گیرد و تا یک سال بعد فرصت رسیدگی وجود دارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر نظام مالیاتی از حساب صاحبان مشاغل مبلغی به عنوان مالیات برداشت نکرده است و یا اقدامی انجام نداده که به اعتراض و اعتصاب ختم شود، گفت: اعتصاب و بستن بازار نمی تواند دلیل مالیاتی داشته باشد و می تواند نوعی شیطنت باشد زیرا نظام مالیاتی کسی را مجبور به پرداخت مالیات امسال نکرده است.

حقوق بگیران کشور مالیات بیشتری از صاحبان مشاغل پرداخت کردند

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: قابل ذکر است که سال گذشته 12/5 درصد کل مالیات کشور از حقوق بگیران گرفته شده است و صاحبان مشاغل فقط 5 درصد مالیات داده اند. یعنی در واقع حقوق بگیران کشور مالیات بیشتری از صاحبان مشاغل پرداخت کرده اند. بنابراین باید توازن بین این دو برقرار باشد و سازمان امور مالیاتی کشور در تلاش است با توافق، مصالحه، مراعات و رابطه ای دو طرفه و در فضایی آرام به این هدف برسد. سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون بالغ بر 20 جلسه مختلف در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی با روسای اتاق های اصناف برگزار کرده است و به دنبال همراهی است تا مشکلی پیش نیاید و عده ای سواستفاده نکنند.

موحدی بکنظر تاکید کرد: صاحبان مشاغلی که مالیات آنها بیش از 20 میلیون تومان در کل سال است تنها 10 درصد صاحبان مشاغل کشور را تشکیل می دهند و 90 درصد صاحبان مشاغل کمتر از 20 میلیون تومان در کل سال باید مالیات بپردازند. نکته این است که اگر این آمار را بر مبنای 10 میلیون تومان در نظر بگیریم، حدود 82 درصد جمعیت صاحبان مشاغل کمتر از 10 میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند و 52 درصد این صاحبان مشاغل که حدود بیش از 4 میلیون نفر هستند، در سال جاری میزان مالیاتشان صفر است و نباید مالیاتی پرداخت کنند.

صاحبان مشاغلی که در سال های گذشته مالیات پرداخت نکردند با ناآرام کردن فضا به دنبال فرار مالیاتی هستند

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه صاحبان مشاغلی که فشار مالیاتی را متحمل می شوند 5 تا 10 درصد جامعه را تشکیل می دهند، گفت: این افراد همان 5 درصد پولدار بالای جامعه هستند که در سال های گذشته مالیات پرداخت نمی کردند و فضا را ناآرام می کنند تا بتوانند از پرداخت مالیات فرار کنند. این در حالی است که طبق آماری که ذکر شد جمعیت بالایی از صاحبان مشاغل کشور فشار مالیاتی را متحمل نخواهند شد و سازمان امور مالیاتی نیز به هیچ عنوان رفتار قهری با آنها ندارد و نخواهد داشت.

موحدی بکنظر در پاسخ به این سوال که صاحبان مشاغلی که فشار مالیاتی را متحمل می شوند و 5 تا 10 درصد بالای جامعه را تشکیل می دهند، چه مشاغلی هستند؟ گفت: طی بررسی های انجام شده مشاغلی از جمله دارندگان نمایشگاه های اتومبیل، پزشکان، داروخانه ها، دندانپزشکان، آرایشگاه های زنانه و ... شامل بیشترین پرداختی مالیات می شوند.

سازمان امور مالیاتی کشور کسی را مجبور به پرداخت مالیات نکرده است

او با بیان اینکه در سازمان امور مالیاتی کشور به اقتضای شهرهای مختلف تصمیم های متفاوت اخذ می شود، گفت: اما به طور کلی رویکرد سازمان امور مالیاتی به کل شهرهای کشور یکسان است. در حال حاضر صاحبان مشاغل از اختیار کافی برخوردارند و سازمان امور مالیاتی کسی را مجبور به پرداخت مالیات نکرده است. صاحبان مشاغل تا 31 خرداد ماه سال جاری اختیار دارند که یا مالیات خود را پرداخت کنند و یا در صورت عدم موافقت با مالیات تعیین شده، اظهارنامه تسلیم کنند تا فرآیند بررسی آغاز شود.

اگر در آخر مالیاتی پرداخت نکنند وارد فرایند وصول اجرا می شود. مالیات حق ملت است و نباید فردی به بهانه اعتراض حق ملت را پرداخت نکند و از پرداخت مالیات فرار کند و به جای آن فقط افراد مظلوم مالیات پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ اجباری در پرداخت مالیات نیست و اگر کسی میزان مالیات تعیین شده را قبول ندارد این اختیار را دارد که اظهارنامه تسلیم کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین