|
| کد مطلب: ۱۱۳۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد

خبر تعیین‌کننده برای قیمت دلار/ روند دلار از نیمه خرداد تغییر می‌کند؟

قیمت دلار امروز ۳ خرداد ۱۴۰۲ با اندکی کاهش به ۵۲ هزار تومان رسید و مجددا در آستانه تغییر کانال قرار گرفت. علت کاهش قیمت دلار چیست و آیا این روند ادامه دارد؟

خبر تعیین‌کننده برای قیمت دلار/ روند دلار از نیمه خرداد تغییر می‌کند؟

 اگرچه دلار چند روزی خود را بالای محدوده ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان نگه داشته بود اما دوباره این محدوده حمایتی را از دست داد و امروز به ۵۲ هزار تومان رسید و تنها یک پله با کانال ۵۱ هزار تومانی فاصله دارد.

در چند روز گذشته این چندمین باری است که دلار در کانال ۵۱ و ۵۲ هزار تومان در نوسان است. البته کارشناسان این روند را پیش‌بینی کرده و از قبل گفته بودند که قیمت دلار فعلا در همین دو کانال در نوسان خواهد بود و بازار شاهد تغییر قیمت خاصی نیست.

ارز 3 خرداد 1402

تاثیر نشست شورای حکام بر قیمت دلار

اما خبرهای سیاسی که شنیده می‌شود، احتمال تغییر کانال قیمت دلار را افزایش می‌دهد. آنگونه که گزارش‌های سیاسی می‌گوید نشست شورای حکام در روزهای ۱۵ تا ۱۹ خرداد ماه برگزار می‌شود و ممکن است در این نشست تصمیم جدیدی درباره ایران گرفته شود. این نشست فعلا مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بر قیمت دلار و جهت حرکت آن اثر بگذارد.

برخی از رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند که احتمالا قبل از نشست شورای حکام، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کند و نتیجه این سفر هم می‌تواند بر نشست شورای حکام اثر بگذارد و این تاثیر به میدان فردوسی هم برسد.

برخلاف کارشناسان اقتصادی که هنوز منتظر تاثیر اخبار برجامی بر بازار ارز و طلا هستند، کارشناسان سیاسی امید چندانی به احیای برجام ندارند. دیاکو حسینی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی تا نوامبر سال آینده و آغاز انتخابات آمریکا دور از انتظار است. چون توافق با ایران می‌تواند برای دموکرات‌ها در کاخ سفید هزینه و حاشیه بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین با توجه به نزدیکی انتخابات در آمریکا، آمادگی برای مذاکره وجود ندارد.

اما حالا کارشناسان سیاسی از مذاکرات منطقه‌ای جدید خبر می‌دهند که می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله مذاکره با عربستان که قیمت دلار را مهار کرد و حالا مذاکره میان ایران و مصر که سلطان عمان قرار است در آن نقش میانجی را بازی کند.

پیش بینی قیمت دلار

اما در نهایت قیمت دلار چه می‌شود؟ به گفته کارشناسان دلار فعلا در حال استراحت است. از طرفی تقاضا برای خرید دلار در بازار کاهش داشته است. معامله‌گران می‌گویند دلار فعلا در محدوده ۵۲ و ۵۱ هزار تومان در نوسان است. دلار برای رشد قیمتی ابتدا باید کانال ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر بگذارد و پس از آن محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان را. اگر دلار به بالای این رقم برسد و در همین محدوده بماند، احتمال ورود آن به کانال بالاتر وجود دارد.

اما ورود دلار به کانال ۵۱ هزار تومان و ماندگاری در آن می‌تواند قیمت‌ها را کاهشی کند. اما این کاهش چندان ملموس نیست. چون گفته می‌شود به محض کاهش قیمت دلار و ورود آن به کانال ۵۰ هزار تومان، فشار تقاضا افزایش پیدا می‌کند و افزایشی‌های بازار مانع ورود دلار به کانال پایین‌تر می‌شوند. اگرچه برخی معتقدند که اگر نشست شورای حکام ثبت باشد و روابط ایران با کشورهای عربی خود پیش برود، قیمت دلار امکان ورود به کانال ۴۰ هزار تومان را دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین