|
| کد مطلب: ۱۱۲۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

پول در بازار نایاب شد / دو بمب خبری در بازار ارز قیمت دلار را بالا برد

تحلیلگران اقتصادی باور دارند که یکی از دلایل ترغیب شدن خریداران در تهران ناشی از سیگنالی بود که از هرات به تهران رسید. نرخ دلار در بازار همسایه در شروع معاملات نقدی امروز تقریبا 400 تومان از نرخ روز قبل بالاتر بود.

پول در بازار نایاب شد / دو بمب خبری در بازار ارز قیمت دلار را بالا برد
منبع: تجارت نیوز |

قیمت دلار از ابتدای هفته روند  افزایشی است معامله‌گران چند علت اصلی را برای این ماجرا عنوان می‌کنند. سیگنال های سیاسی درباره تحریم ها و کناره‌گیری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک بمب در بازار ارز تهران عمل کردرقیمت دلار را صعودی کرد . قیمت دلار  امروز دوم خرداد ۱۴۰۲ به ۵۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

این چندمین روز متوالی است که دلار در بالای محدوده اعلامی معامله‌گران مانده است. سیگنال های سیاسی خارجی درباره تحریم ها و کناره‌گیری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی به عنوان دو بمب در بازار ارز تهران عمل کرد  دلار را صعودی کرد 

از سوی دیگر؛ . در معاملات پشت خط یک خبر به بازار مخابره شد که مهم بود و خوانش داشت. لارنس نورمن - خبرنگار وال استریت ژورنال - در توییتر نوشته است «درک من این است که حداقل تا چند روز گذشته، ایران فقط اجازه نصب مجدد دوربین‌هایی را که تابستان گذشته در اصفهان برداشته بود، داده است که بسیار بسیار کمتر از آن چیزی است که قبلاً وعده داده شده بود یا آژانس انتظار داشت.»

معامله‌گران بر اساس این توییت معتقدند احتمال دعوت گروسی به تهران در خرداد وجود دارد؛ پس بازار دوباره منتظر سفر گروسی و نتیجه رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است.

عده دیگری معتقدند که تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش داشته است. تحلیل این عده این است که جاماندگان خرید خودرو از سامانه یکپارچه به بازار ارز و طلا برگشته‌اند و همین مساله قیمت دلار را تکان داده است. البته در نقطه مقابل این عده، گروه دیگری وجود دارد که می‌گوید پول در بازار کم شده است. مردم دارایی‌های نقدی خود را وارد بازار خودرو کرده‌اند و فعلا نقدینگی چندانی در بازار وجود ندارد که بتواند فشار عرضه جدیدی را ایجاد کند.

این گروه معتقدند که دلار از فاز استراحت یک ماهه خود خارج شده و فعلا در حال طی کردن مسیر طبیعی خود است. دولت هم در این میان مدعی است که با کاهش نرخ تورم در تلاش است که قیمت دلار را کنترل کند. این تلاش البته در حالی رخ داده که نرخ تورم به گزارش بانک مرکزی به نزدیک ۷۰ درصد رسیده و مشخص نیست منظور دولتمردان از تلاش برای کاهش نرخ تورم چیست.

امروز وزیر اقتصاد از علت جدید تلاطم‌های ارزی رونمایی کرد و گفت تورم جهانی سال قبل و ناآرامی‌هایی که در نیمه دوم پارسال رخ داد، منجر به تلاطم ارزی در پاییز و زمستان سال قبل شد.

خاندوزی تاکید کرده که این تلاطم ارزی منجر به تورم شده و البته عوامل ساختاری تورم‌زا در اقتصاد ایران تا حد خوبی تحت مدیریت و کنترل است و اکنون بی‌انضباطی دولت کنترل شده است. همچنین عوامل حوزه بی‌انضباطی‌های پولی تحت کنترل قرار دارد. مجموع سخنانی که نشان می‌دهد دولت هم در تلاش است که تلاطم‌های ارزی را آرام کند و هم افسار تورم را در دست بگیرد.

اما مروری بر گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت در این زمینه هیچ توفیقی نداشته است. قیمت دلار در اولین روز‌های خرداد ۱۴۰۱ در محدوده ۲۵ هزار تومان بوده و در خرداد ۱۴۰۲ به ۵۲ هزار تومان رسیده است. دو برابر شدن قیمت دلار ظرف ۱۲ ماه نشان می‌دهد که قیمت دلار هر ماه حداقل دو هزار تومان بیشتر شده و دولت علی‌رغم همه وعده‌ها و خط و نشان‌ها نتوانسته کمترین توفیقی در زمینه کنترل نرخ ارز ایجاد کند.

به عبارتی این آمار نشان می‌دهد تنها ابزار دولت برای کنترل قیمت دلار، اخبار مذاکرات هسته‌ای بوده است. هر زمان این ابزار در اختیار دولت‌ها بوده توانسته‌اند قیمت دلار را کاهش دهند و یا ثابت نگه دارند و هر زمان مذاکرات به بن بست خورده قیمت دلار روند افزایشی داشته است. این نشان می‌دهد دلار در اقتصاد ایران تحت تاثیر دو عامل است؛ یکی اخبار سیاسی و دیگری واقعیت‌های اقتصادی ایران؛ که اولی قیمت دلار را کاهش می‌دهد و دومی روند دلار را افزایشی می‌کند.

از طرف دیگر این موضوع نشان می‌دهد اگر مذاکرات هسته‌ای و یا مذاکره با کشور‌های دیگر آغاز نشود، شاخص‌های اقتصادی قیمت دلار را بالا می‌برد.

اما قیمت دلار در روز‌های پیش رو چه می‌شود؟ فعالان بازار ارز می‌گویند در صورتی که قیمت دلار امروز در همین محدوده بماند و به زیر ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان نرسد، احتمال رشد قیمت دلار بالاست.

بررسی های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار نشان می دهد در بازار تهران همچنان پول کم است و این را در بالا رفتن بیشتر هرات از تهران می‌توان پی برد. در معاملات دوشنبه تهران کشش افزایش تا مقاومت هرات را نداشت و زیر آن معامله می‌شد.

معامله‌گران می‌گویند یا باید پول جدید بیاید یا اینکه پول بلوکه شده ثبت‌نام خودرو به بازار برگردد تا دوباره شاهد بالاتر بودن تهران از هرات باشیم. البته بعد از اینکه هرات به مرز مقاومت برخورد و کاهشی شد هرات و تهران یر شدند. 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین